Gjest Slettet+981723478 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Saken er denne: Asylsøker, mannlig, kommet til Norge med andre mannlige familiemedlemmer. Er plassert i en mindre kommune i utkantnorge med familien, men mistrives stort, isoleres og lever i stor frykt for at familien skal finne ut om hans homofile legning og konsekvensene det får. Han prøver å få en annen bostedskommune enn den har er blitt tildelt, da et stykke unna familien han deler bolig med idag, men får avslag på avslag i de kommunene han ber om overflytting til, selv med hjelp av hjelpeapparat i kommunen han bor i. Som venn av denne herren, er dette vondt å se på og ikke vet jeg hva jeg skal gjøre. Har han virkelig ingen rettigheter eller noen krav i en slik situasjon? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hva krav er det vedkommende skal ha? Krav på beskyttelse fra sin egen kultur? 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Krav på beskyttelse fra sin egen kultur? Veldig mange som kan trenge det. Personer (venner, familie ++) kan bli voldelige når slikt skjer. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hva krav er det vedkommende skal ha? Krav på beskyttelse fra sin egen kultur? Du vet det er en relativt vanlig grunn til at folk flykter? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg antar at han har fått asyl, altså at han er på bosettingsstadiet (og at det ikke er snakk om midlertidig bopel på asylmottak). Man har ikke klagerett over vedtak om bosetting i en kommune, jf. utlendingsloven § 17-25. I slike tilfeller kan man imidlertid likevel be IMDi om å omgjøre vedtaket sitt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg antar at han har fått asyl, altså at han er på bosettingsstadiet (og at det ikke er snakk om midlertidig bopel på asylmottak). Man har ikke klagerett over vedtak om bosetting i en kommune, jf. utlendingsloven § 17-25. I slike tilfeller kan man imidlertid likevel be IMDi om å omgjøre vedtaket sitt. Han har fått asyl, er tildelt kommune og lever i usikkerhet. Krikkert, dersom han ber IMDi om å omgjøre, må han da tilbake på mottak i mellomtiden mens han venter, eller kan han bo der han gjør, i påvente av en evnt. ny konkulsjon? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Inntil IMDi eventuelt omgjør sitt gamle vedtak er det det gamle vedtaket som gjelder. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Moderatormelding Off-topic forsvantTilbakemelding tas på PM 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå