Odd R. Valmot Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 IBM utvikler helt ny polymerteknologi som gjør jobben der antibiotika må bite i gresset.Ninjapolymerer kan knerte multiresistente bakterier Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Spennende saker. Forhåpentligvis blir det mulig å masseprodusere dette til en relativt rimelig penge, så kan man bli kvitt ganske mye svineri på kort tid. Kanskje det til og med kan modifiseres til å stoppe prionsykdommer? Lenke til kommentar
G Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 (endret) Og den tåken er ekstra sunn for lungene våre? Litt skeptisk. Endret 7. februar 2017 av G Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hun heter Fevre, ikke Favre. https://www.linkedin.com/in/mareva-fevre-66178a13 Lenke til kommentar
Bjorn Justnes Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Bivirninger? Hoeres litt for fantastisk ut at dette kun fester seg til uoenskede celler og ikke kroppens egne... Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Trivelig med et slikt førstehåndsartikkel, bra jobba. Det er to viktige spørsmål som jeg synes bør stilles før man skrur opp forventningene, og som jeg ikke ser belyst her: 1) Hvor stabil er disse makromolekylene? 2) Hva er mulighetene til a skreddersy molekylene mot bestemte bakterier/virus? For hvis de ikke brutes ned og også tar knekken på viktige bakterier, kan det ha permanente innvirkninger på livsviktige systemer som t.eks. fordøyelsen, og potensielt utrydde hele næringskjeder... Med andre ord: hva skjer etter at molekylene har gjort det de er tenkt til å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Trivelig med et slikt førstehåndsartikkel, bra jobba. Det er to viktige spørsmål som jeg synes bør stilles før man skrur opp forventningene, og som jeg ikke ser belyst her: 1) Hvor stabil er disse makromolekylene? 2) Hva er mulighetene til a skreddersy molekylene mot bestemte bakterier/virus? For hvis de ikke brutes ned og også tar knekken på viktige bakterier, kan det ha permanente innvirkninger på livsviktige systemer som t.eks. fordøyelsen, og potensielt utrydde hele næringskjeder... Med andre ord: hva skjer etter at molekylene har gjort det de er tenkt til å gjøre? Les artikkelen igjen "fungerer omtrent som et slags kunstig tillegg til immunsystemet rettet mot en spesifikk mikroorganisme" "Når jobben er gjort brytes molekylene ned i kroppen." Edit; Ikke det at artikkelen forklarer ting så veldig grundig. Endret 8. februar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Trivelig med et slikt førstehåndsartikkel, bra jobba. Det er to viktige spørsmål som jeg synes bør stilles før man skrur opp forventningene, og som jeg ikke ser belyst her: 1) Hvor stabil er disse makromolekylene? 2) Hva er mulighetene til a skreddersy molekylene mot bestemte bakterier/virus? For hvis de ikke brutes ned og også tar knekken på viktige bakterier, kan det ha permanente innvirkninger på livsviktige systemer som t.eks. fordøyelsen, og potensielt utrydde hele næringskjeder... Med andre ord: hva skjer etter at molekylene har gjort det de er tenkt til å gjøre? Det står at molekylene brytes ned i kroppen, og at de bare passer på bestemte bakterier. Denne typen medisin vil neppe skape immunitet, tvert i mot kan den på sikt gjøre befolkningen avhengig av tilførsel av medisin. På grunn av manglende immunitet, så kan evt nødvendig bakterieflora gjeninnføres. Antibiotika dreper forøvrig også det meste av bakterier i kroppen. Lenke til kommentar
Hohfieyaz-a Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Trivelig med et slikt førstehåndsartikkel, bra jobba. Det er to viktige spørsmål som jeg synes bør stilles før man skrur opp forventningene, og som jeg ikke ser belyst her: 1) Hvor stabil er disse makromolekylene? 2) Hva er mulighetene til a skreddersy molekylene mot bestemte bakterier/virus? For hvis de ikke brutes ned og også tar knekken på viktige bakterier, kan det ha permanente innvirkninger på livsviktige systemer som t.eks. fordøyelsen, og potensielt utrydde hele næringskjeder... Med andre ord: hva skjer etter at molekylene har gjort det de er tenkt til å gjøre? Det står at molekylene brytes ned i kroppen, og at de bare passer på bestemte bakterier. Denne typen medisin vil neppe skape immunitet, tvert i mot kan den på sikt gjøre befolkningen avhengig av tilførsel av medisin. På grunn av manglende immunitet, så kan evt nødvendig bakterieflora gjeninnføres. Antibiotika dreper forøvrig også det meste av bakterier i kroppen. Det sies jo at de kan bruke molekyler som en adjuvant for å fremme en immunrespons mot en spesifikk celle, virus eller bakterie, og dermed skape immunitet. Ideen er bunnsolid og blir et kvantesprang for medisinsk behandling en gang i fremtiden. Problemet er dagens datamaskiner, de duger ikke for å kunne beregne molekylær 3-D folding og interaksjoner. Derfor vil denne teknologien som så mange andre, måtte vente på et gjennombrudd i prosessorteknologi eller kunstig intelligens. Lenke til kommentar
iceLord73 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Trivelig med et slikt førstehåndsartikkel, bra jobba. Det er to viktige spørsmål som jeg synes bør stilles før man skrur opp forventningene, og som jeg ikke ser belyst her: 1) Hvor stabil er disse makromolekylene? 2) Hva er mulighetene til a skreddersy molekylene mot bestemte bakterier/virus? For hvis de ikke brutes ned og også tar knekken på viktige bakterier, kan det ha permanente innvirkninger på livsviktige systemer som t.eks. fordøyelsen, og potensielt utrydde hele næringskjeder... Med andre ord: hva skjer etter at molekylene har gjort det de er tenkt til å gjøre? Det står at molekylene brytes ned i kroppen, og at de bare passer på bestemte bakterier. Denne typen medisin vil neppe skape immunitet, tvert i mot kan den på sikt gjøre befolkningen avhengig av tilførsel av medisin. På grunn av manglende immunitet, så kan evt nødvendig bakterieflora gjeninnføres. Antibiotika dreper forøvrig også det meste av bakterier i kroppen. Det sies jo at de kan bruke molekyler som en adjuvant for å fremme en immunrespons mot en spesifikk celle, virus eller bakterie, og dermed skape immunitet. Ideen er bunnsolid og blir et kvantesprang for medisinsk behandling en gang i fremtiden. Problemet er dagens datamaskiner, de duger ikke for å kunne beregne molekylær 3-D folding og interaksjoner. Derfor vil denne teknologien som så mange andre, måtte vente på et gjennombrudd i prosessorteknologi eller kunstig intelligens. Vel, disse molekylene er ikke avhengig av 3D-folding. Det er neppe proteiner man snakker om her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå