Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt på grunn av nedbemanning. Hva har jeg krav på ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

I morgen får jeg vite om jeg mister eller beholder jobben. De skal fjerne 4 årsverk. Vi er 7 personer som er blitt informert og det er 4 av de 7 som skal gå.

Hva skjer om jeg blir oppsagt ? Hva er det helt konkrete bedriften kan gjøre ? Gå på dagen ? Lønn i tre måneder ? 

Vi har oppsigelsestid på 3 måneder. men gjelder dette også om du blir sagt opp på grunn av nedbemanning ?

( Jeg trur min bedrift kommer til og tilby sluttpakke, men se bort ifra det her )

PS: det er ikke nedbemmaning på grunn av dårlig tider, de har outsourcet arbeid til andre plasser osv som gjør at det ikke kreves fult så mange ansatte.

jeg er organisert og har vært fast ansatt i bedriften i litt over ett år. Om det skulle ha noe og si. Fast ansatt siden 01.01.2016. Men jeg begynte og jobbe sent i Juli 2015 og jobbet hver dag siden.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med sluttpakke er faktisk ganske viktig. Om du får tilbud om en slik pakke og sier ja, så sier du fra deg eventuelle rettigheter du skulle ha. Ofte er slike sluttpakker utarbeidet sammen med tillitsvalgte, og pleier å være nokså opp mot hva man har rettigheter på.

Men f.eks i staten i har man rett på å komme i en stillings pool, ventelønn osv. Men tar man sluttpakken, så tar du de betingelsene den gir, og sier fra deg rettigheten til å f.eks stå i stillings poolen og på ventelønn.

En slik sluttpakke kan også innebære at du går på "dagen" men selvsagt blir kompensert for det.

Utover det er jo rettighetene dine at du får lønn i oppsigelsestiden. Men noen bedrifter ønsker jo ofte at folk som blir nedbemannet slutter nokså raskt, for å ikke ha en negativ holdning, lite motivasjon og kan være med å påvirke resten av arbeidsmiljøet negativt.

Vet jo ikke hvordan bedriften din ser på slikt.

Så i verste tilfelle, slik som du beskriver situasjonen, og det ikke blir noen sluttpakke, så kan du ende med å være uten jobb i morgen, men får selvsagt lønn for hele oppsigelsesperioden.

Lenke til kommentar

Det med sluttpakke er faktisk ganske viktig. Om du får tilbud om en slik pakke og sier ja, så sier du fra deg eventuelle rettigheter du skulle ha. Ofte er slike sluttpakker utarbeidet sammen med tillitsvalgte, og pleier å være nokså opp mot hva man har rettigheter på.

Men f.eks i staten i har man rett på å komme i en stillings pool, ventelønn osv. Men tar man sluttpakken, så tar du de betingelsene den gir, og sier fra deg rettigheten til å f.eks stå i stillings poolen og på ventelønn.

En slik sluttpakke kan også innebære at du går på "dagen" men selvsagt blir kompensert for det.

Utover det er jo rettighetene dine at du får lønn i oppsigelsestiden. Men noen bedrifter ønsker jo ofte at folk som blir nedbemannet slutter nokså raskt, for å ikke ha en negativ holdning, lite motivasjon og kan være med å påvirke resten av arbeidsmiljøet negativt.

Vet jo ikke hvordan bedriften din ser på slikt.

Så i verste tilfelle, slik som du beskriver situasjonen, og det ikke blir noen sluttpakke, så kan du ende med å være uten jobb i morgen, men får selvsagt lønn for hele oppsigelsesperioden.

Det virker nok logisk ja.er jeg uten jobb om 3 måneder så trur jeg ikke at "Stå på vilja" melder seg i den perioden. 

Vi har fått tilbud om hjelp til og skaffe ny jobb. Bedriften har i lang tid sammarbeidet med både bemmaningsbyrå og andre firmaer i omgående nærhet ( Industri område ). Kan det og takke ja til noe sånt være det samme som og takke ja til en sluttpakke ? Jeg trur de gjør dette for og være snille, og krever nok ingen underskrifter osv for og motta hjelp.

Og foresten. Om jeg blir oppsagt så kan jeg vell fortsatt benytte ferieukene mine i denne perioden ? ( Om de evt skulle kreve vanlig oppmøte frem til oppsigelsestiden er over )

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Kan det og takke ja til noe sånt være det samme som og takke ja til en sluttpakke ?

Nei. En sluttpakke er en helt konkret avtale du inngår. At de eventuelt prøver å hjelpe deg og det er det, er absolutt ingen sluttavtale.

Og foresten. Om jeg blir oppsagt så kan jeg vell fortsatt benytte ferieukene mine i denne perioden ? ( Om de evt skulle kreve vanlig oppmøte frem til oppsigelsestiden er over )

Siden arbeidsgiver har styringrett på ferie, blir ofte ferie avviklet i oppsigelsestiden. Er de greie kan de la deg avvikle ferie, før oppsigelsestiden starter, men da er de veldig greie.

Lenke til kommentar

Kan det og takke ja til noe sånt være det samme som og takke ja til en sluttpakke ?

Nei. En sluttpakke er en helt konkret avtale du inngår. At de eventuelt prøver å hjelpe deg og det er det, er absolutt ingen sluttavtale.

Siden arbeidsgiver har styringrett på ferie, blir ofte ferie avviklet i oppsigelsestiden. Er de greie kan de la deg avvikle ferie, før oppsigelsestiden starter, men da er de veldig greie.

Det er et firma med 80 ish ansatte og over 500 mill i pluss, så jeg trur de har fine avtaler. Vi får se åssen det går. Jeg er da enda ung så det er jo mulig og finne en annen jobb :p Tusen takk for svar !

Lenke til kommentar

Håper du har tatt kontakt med de du er organisert hos. Å si opp folk på grunn av outsourcing er greit på kanten. Jeg hadde forventet en kjempe sluttavtale i en slik situasjon. 

Jeg har alldri opplevet noe sånt som dette før så jeg vet ikke hva jeg kan be om. De har fyttet alt vi har av "hyllevarer" så da trenger vi ikke like mange i den delen av bedriften, Vi har også en avdeling som pakker delekasser til haller for export, Den delen har også blitt outsorcet. De som holdt informasjonsmøte pratet jo om og møte et marked, Tilpasse seg osv osv. Og sånn som situasjonen er nå så er det veldig lite og gjøre, og vi er mange ansatte som fort kan gå en hel dag uten og gjøre noe produktivt for bedriften pga manglende arbeid.

Lenke til kommentar

Håper du har tatt kontakt med de du er organisert hos. Å si opp folk på grunn av outsourcing er greit på kanten. Jeg hadde forventet en kjempe sluttavtale i en slik situasjon. 

Jeg har alldri opplevet noe sånt som dette før så jeg vet ikke hva jeg kan be om. De har fyttet alt vi har av "hyllevarer" så da trenger vi ikke like mange i den delen av bedriften, Vi har også en avdeling som pakker delekasser til haller for export, Den delen har også blitt outsorcet. De som holdt informasjonsmøte pratet jo om og møte et marked, Tilpasse seg osv osv. Og sånn som situasjonen er nå så er det veldig lite og gjøre, og vi er mange ansatte som fort kan gå en hel dag uten og gjøre noe produktivt for bedriften pga manglende arbeid.

Du trenger ikke å be om noe, du tar kontakt med de du er organisert hos, forklarer situasjonen og grunnlaget. En kan ikke bare si opp folk uten videre i Norge, og om de vill si opp folk på dårlig grunnlag så må de "betale" for seg. Du sier at selskapet går i pluss og de nå sier opp folk for å spare penger, det er horribelt. Jeg hadde krevd minst 6 måneder etterbetaling om ikke mer. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å be om noe, du tar kontakt med de du er organisert hos, forklarer situasjonen og grunnlaget. En kan ikke bare si opp folk uten videre i Norge, og om de vill si opp folk på dårlig grunnlag så må de "betale" for seg. Du sier at selskapet går i pluss og de nå sier opp folk for å spare penger, det er horribelt. Jeg hadde krevd minst 6 måneder etterbetaling om ikke mer. 

Det er jo helt klart et firma som går bra, det de gjør nå skal bare gjøre så det går enda bedre. De tjener penger selvom vi pakker delekasser, og vi selger hyllevarer. det er bare det at om de outsourcer så kan de tjene enda mer.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Det er jo helt klart et firma som går bra, det de gjør nå skal bare gjøre så det går enda bedre. De tjener penger selvom vi pakker delekasser, og vi selger hyllevarer. det er bare det at om de outsourcer så kan de tjene enda mer.

Ja og det er litt av poenget, det er ikke ett godt nok argument for å si opp folk her i Norge. De kommer til å tjene enorme summer på dette, å betale deg 3-6 måneder ekstra er piss i havet for dem. Krev det du kan og kom deg unna gribbene. 

Lenke til kommentar

Ja og det er litt av poenget, det er ikke ett godt nok argument for å si opp folk her i Norge. De kommer til å tjene enorme summer på dette, å betale deg 3-6 måneder ekstra er piss i havet for dem. Krev det du kan og kom deg unna gribbene. 

En bedrift har lov og si fra seg folk om de tjener mye mer, trur det har noe med det og veie opp bedriftens behov vs de ansatte. Men jeg skal forhøre meg litt om jeg blir rammet av det. Jeg trur ikke jeg kommer til og inngå noen avtaler i morgen selvom jeg får informasjon om min fremtid i morgen. Jeg trur jeg skal snakke med fagforeninga før jeg ingår eller godtar noen avtaler.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å først avklare om outsourcingen er saklig grunn for oppsigelse iht AML 15-7. Hvis firmaet sier opp folk og kjøper inn tjenestene fra et annet firma er det som oftest saklig, men ikke hvis de kjøper fra selvstending næringsdrivende/ENK o.l. 

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse
(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.
(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.
(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.
Lenke til kommentar

Men jeg vil jo tro at de tillitsvalgte i bedriften er med i denne nedbemmaningen, og at ikke firmaet bare sier opp folk uten gyldig grunn. Ville selvsagt ha forhørt meg med min tillitsvalgt i en slik situasjon uansett.

Greit å holde seg til topic i denne tråden, og det er hvilke rettigheter TS har om han skulle bli en av de som blir rammet av denne nedbemmaningen.

Å vurdere på hvilket grunnlag bedriften har tatt sine valg, og med hvem de har diskutert og kommet til enighet med, blir jo meget vanskelig om man ikke sitter på informasjon direkte fra ledelsen.

Lenke til kommentar

Han har bl.a rett på å få å vite grunnen til oppsigelsen inkl innsyn i protokoller fra møter mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte, et drøftingsmøte før evt oppsigelse, og å få prøvd oppsigelsens saklighet for retten. Så rettighetene strekker seg faktisk langt utover lønn i oppsigelsestid.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...