-trygve Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Her er en artikkel om en virkning av popularisering av vitenskap: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0963662516680311 Det ser ut til at den lille forståelsen om et emne man får av å lese populærvitenskap gir for stor tiltro til egen kunnskap om emnet. Egentlig burde dette ikke være så overraskende siden Dunning-Kruger-effekten allerede er kjent, men det er en interessant studie likevel. 3 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 (endret) Det er nå så, men å få vitenskap til å bli noe mer enn noe man må sove seg gjennom på ungdomskolen er likevel viktig. Bedre å få det frem og ut, enn å ha en befolkning som tror mennesker er skapt fra jord liksom. Strekt langt, men likevel. Det minner meg om da ungdomskolegutter fikk kritikk fordi de trente, grunnet kritikerne synes det var bekymringsverdig at de brukte så mye tid på å se bra ut. Ungdommen trente. Det er jo bra. Endret 7. februar 2017 av Lakus 3 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg er enig i at vi ikke skal gi opp popularisering selv om det kan ha uheldige bieffekter. Den positive virkningen av popularisering er antakelig for stor til det. Poenget er heller at dette er nyttig informasjon å ta med seg og tenke på når man skal formidle vitenskap. Kanskje det er viktig å legge litt mer vekt på prosessen for å komme frem til ny kunnskap? Eller kanskje man burde fortelle mer om problemene som ennå ikke er løst? 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Populærvitenskap kan også inspirere unge mennesker til å begynne å forske, eller utdanne seg innen realfag, fordi vitenskap oppleves som coolt og interessant. Vitensentrene rundt omkring i verden representerer også en slags populærvitenskaplig ramme som gir inspirasjon til å velge realfagsutdannelse. Det samme gjør maker-bevegelsen, der tilgangen til rimelige 3D-printere, Arduino-programmering og groende interesse for produksjonsprosesser og materialteknologi kan gi inspirasjon til å bli ingeniører eller forskere. Så selv om populærvitenskap kan gi opphav til mange skråsikre forståsegpåere, som kan forsure selskapslivet og debattforum på nettet med sine overforenklede og ofte pseudovitenskaplige virkelighetsbeskrivelser, så mener jeg at dette er en akseptabel pris å betale for det å øke det generelle kunnskapnivået i samfunnet og samtidig gi økt inspirasjon til å studere realfag. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå