Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten skrivefeil tror jeg:

"RX100 V kan, som forgjengeren, ta videoopptak i 4K opp til 120 fps, og full HD opp til 120 fps, begge med en bitrate på 100 Mbps, som er bra."

Ellers en meget flott artikkel om et godt kamera :)

Auda, den var litt stygg ja, fiksa den nå, skal være 4K 30p. Men 120 fps i 4K hadde jo vært fint det, for all del :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg forgjengeren, RX100M4, på tur til Burma for ikke så lenge siden. Jeg har fotografert i mange år og ønsket å ha noe som ikke tok så stor plass, men som samtidig ga meg de samme mulighetene som speilrefleks.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg var strålende fornøyd gjennom hele turen :-). Selv da jeg satt i båt og det kom en liten sprut med vann nå og da. Kameraet klarte seg fint, men det kan være lurt med forsikring :-).

https://www.flickr.com/photos/onanman/albums/72157675823177143

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens råeste uten tvil? Litt sterkere ord enn jeg ville brukt personlig.

AtW

RX serien til Sony har alltid vært ledende i sin klasse de seneste årene. Så er enig at det er det råeste du kan få innenfor kompaktkamera.

Finnes jo helt klart bedre kamera, men det koster som regel en hel del mer og er ikke noe du kan gjemme i jakkelomma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

En godt skrevet artikkel, men eksempelbildene er som klippet ut i fra et helt alminnelig galleri på hvem som helst sin smarttelefon. Det kan virke som anmelderen har brukt det som point-and-shot, og det er langt i fra måten hovedbrukeren av et slik vil ta det i bruk på.

Kvaliteten på 1" bildebrikken, og full manuell kontroll gjør at det sklir over i landskapet til større kameraer, og som leser skulle jeg ønske at eksempel-/testbildene i artikkelen reflekterte det en fotograf kan gjøre med dets potensiale. Ikke bare bilder fra turen med hunden og av en venn på scooter.

En ting som også kan være viktig å nevne, er mangelen på mulighet for ekstern mikrofon. Videokvaliteten på dette kameraet(og de foregående) er for mange en god grunn til å kjøpe dette kameraet, og jeg opplever det som merkelig at du ikke utdyper kvaliteter og ulemper rundt halvparten av kameraets funksjon.

Du har heller ikke nevnt Sony sine applikasjoner, som blant annet muliggjør timelapsefilming for den urutinerte bruker.

Mvh.

Petrit Holmgaard Gerxhaliu

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens råeste uten tvil? Litt sterkere ord enn jeg ville brukt personlig.

AtW

RX serien til Sony har alltid vært ledende i sin klasse de seneste årene. Så er enig at det er det råeste du kan få innenfor kompaktkamera.

Finnes jo helt klart bedre kamera, men det koster som regel en hel del mer og er ikke noe du kan gjemme i jakkelomma.

Det er et bra kamera, og man kan argumentere for at det er det beste i sin klasse. Men jeg synes "verdens råeste uten tvil" er å ta i, jeg er ikke sikker på at jeg hadde valgt det om jeg skulle kjøpt et kamera i klassen.

AtW

Lenke til kommentar

Det er et bra kamera, og man kan argumentere for at det er det beste i sin klasse. Men jeg synes "verdens råeste uten tvil" er å ta i, jeg er ikke sikker på at jeg hadde valgt det om jeg skulle kjøpt et kamera i klassen.

Jeg ville ikke valgt dette selv, men synes likevel at det stemmer ganske bra at er det beste/råest allroundkameraet i "lommekameraklassen". Har sett mange verre ingresser enn dette.

Lenke til kommentar

Artig med klage på støy i bildet, når man ikke har klart å stille fokus riktig engang... Bildet av barnet i sofaen er fokus langt foran føttene.

testere bør være mer enn pinlig nøyaktige.....og det har det skortet på ved mange anledninger hos akam de siste årene.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er så glatt at vi ikke føler oss trygge uten å sikre oss med håndleddsreima, og vi savner det utpregede gummigrepet Canon ga oss med sitt G7 X II."

Lar man være å spandere to hundrelapper på det originale gummigrepet AG-R2 så er man gnien.

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1006632420/sony/handgrep-ag-r2-grep-for-rx100-rx100-ii-rx100-iii-rx100-iv

Etter man har limt på grepet kan man håndtere kameraet uten å være bekymret, og det er mindre sjanse for at man mister blinkskudd på grunn av dårlig grep.

Sony har lagret en glimrende kameraserie, men fortjener mange minuspoeng for å ikke la grepet følge med kameraet.

Jeg tror de taper flere kamerasalg enn de tjener inn på å selge grepet som ekstrautstyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt dette selv, men synes likevel at det stemmer ganske bra at er det beste/råest allroundkameraet i "lommekameraklassen". Har sett mange verre ingresser enn dette.

Joda, sier ikke at det er forferdelig greier, men når jeg kunne funnet på å velge noe annet, så er det i mine øyne ikke "verdens råeste uten tvil", da er det mer "kanskje verdens råeste".

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt dette selv, men synes likevel at det stemmer ganske bra at er det beste/råest allroundkameraet i "lommekameraklassen". Har sett mange verre ingresser enn dette.

Joda, sier ikke at det er forferdelig greier, men når jeg kunne funnet på å velge noe annet, så er det i mine øyne ikke "verdens råeste uten tvil", da er det mer "kanskje verdens råeste".

AtW

Men med den holdningen må du jo egentlig si kanskje til alt du sier..

Det er vel uansett bare en mening fra ett individ. Samme som din og min mening. Noe som egentlig er litt overflødig poengtere for hver artikkel da det burde være allmennkjent forståelse..

Hvilket kamera i samme klasse er det som får deg til å tvile?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt dette selv, men synes likevel at det stemmer ganske bra at er det beste/råest allroundkameraet i "lommekameraklassen". Har sett mange verre ingresser enn dette.

AtW

Men med den holdningen må du jo egentlig si kanskje til alt du sier..

Det er vel uansett bare en mening fra ett individ. Samme som din og min mening. Noe som egentlig er litt overflødig poengtere for hver artikkel da det burde være allmennkjent forståelse..

Hvilket kamera i samme klasse er det som får deg til å tvile?

Ja, det er sant, i de fleste velutviklede produktgrupper vil jeg svært sjelden si "uten tvil verdens råeste", fordi det er mange gode konkurrenter.

Hva er overflødig å påpeke? At man er litt uenig med anmelderen? Synes ikke det er så underlig i en tråd om en anmeldelse.

Panasonic LX10/15 feks.

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...