Mathias Klingenberg Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Fire nøkler til innovasjon.Tre bedrifter og to eksperter: Slik innoverer norske selskap (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 "En konsekvens av disrupsjon er ifølge Aasen at eksisterende bedrifter innen den aktuelle bransjen ikke lenger kan dra veksler på den kompetansen man har." Dette er et område jeg har hatt spesiell interesse for i 50 år, og startet bedriften INNOVAKO i 1988. Tanken var å bli mer målrettet med de ideene jeg hadde, og båten jeg drev slepeprøver med i 1971 var testen på om det var mulig å tjene til livets opphold som oppfinner. Jeg kontaktet ca 20 etablerte bedrifter innen båtproduksjon for å finne ut om de var så interessert i nye båtskrog at de ville være med å bygge en prototype. Ideen var egentlig dagens katamaraner, men en variant som kaltes "Surface effect vehicle" av den amerikanske marinen. Egentlig var denne båttypen litt bredere enn dagens katamaraner, da prinsippet var at flaten mellom skrogene skulle gi løft, for delvis å løfte båten ut av vannet. Åpningen fremme var derfor en del større en åpningen bak, for å skape trykk. Modellen løftet seg, men fløt ustabilt på luften. Problemet ble løst ved å lage flaten V-formet, og båten oppførte seg stabilt og var i grenselandet mellom fly og båt. Kanskje litt farlig, dersom en ikke var klar over risikoen. Patent fikk jeg ikke, da en som het Justesen på Sørlandet hadde et skrog som lignet fra 1967. Dette er et typisk eksempel på Innovasjon som ikke ble til noe, men hvorfor? Jeg kan komme med et enda bedre eksempel, men da blir innlegget for langt. Min lærdom er at innovasjon vanskelig kan puttes i bås, da det som finnes opp er like variert som personligheten til oppfinnerne. Jeg kopierte litt av artikkelen, som et eksempel på hva jeg mener. Det er både rett og galt, da oppfinnelsen jeg holder på å skrive søknad på hører til kategorien "disrupsjon", da den er spesielt utviklet for bølgekraftanlegg som ennå ikke eksisterer på havet, men de kommer, da EU har beregnet nye arbeidsplasser på dette området til ca 5 mil. Oppfinnelsen er en turbin for lave trykk og stor gjennomstrømning, med høy virkningsgrad. Teknikkens stand er min egen oppfinnelse fra 2006, men det er ikke nytt i den forstand at det ikke finnes bedrifter som har folk med rett kompetanse. Med andre ord passer det ikke inn i teoriene til de som kaller seg eksperter på innovasjon. Min konklusjon er at de som tror de er eksperter på innovasjon står i fare for å lage båser som bremser innovasjonsevnen i et samfunn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå