Gå til innhold

Store Blåmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det er en side med bildekritikk skal man vel si det man mener og ikke bare flott bilde dette her. Jeg syntes dette bildet viser for mye himmel og litt lite fjell, eller bakke om man vil. Teknisk sett er det med mine hobby øyne perfekt.

Fordelen med speilrefleks er at man får med seg i søkeren hvor man plasserer bildet, og selv om motivet endrer seg fort her, burde der likevel vært tid nok til bedre komposisjon og mindre himmel. Så det skal jeg prøve ved neste anledning.

Lenke til kommentar

Utrulig bra bilde Helge. Du har fanget her både måne, og nordlyset. like også lyset over fjellet.

Ja, her mye lys å holde styr på. Og her var det mye bevegelse i det. Skulle nesten hatt enda kortere lukkertid.

Lenke til kommentar

Siden det er en side med bildekritikk skal man vel si det man mener og ikke bare flott bilde dette her. Jeg syntes dette bildet viser for mye himmel og litt lite fjell, eller bakke om man vil. Teknisk sett er det med mine hobby øyne perfekt.

Fordelen med speilrefleks er at man får med seg i søkeren hvor man plasserer bildet, og selv om motivet endrer seg fort her, burde der likevel vært tid nok til bedre komposisjon og mindre himmel. Så det skal jeg prøve ved neste anledning.

Nordlysfotografering kan være komplisert. Du står der med kamera og stativ innstilt på i ei forholdsvis stabil grønn strime over himmelen. Av og til blomstrer nordlyset opp, mens det andre ganger nesten er usynlig.

Så, plutselig eksploderer hele himmelen og lyset sprer seg ut i helt andre retninger. Du blir så overveldet at

du røsker til deg kamera og stativ for å fange "øyeblikket". Dette må gjøres i full fart og da blir kameraoppsettet ikke like nøyaktig. Lysforholdene

endrer seg og hastigheten på lyset mangedobles.

Slike eksplosjoner varer i som oftest i noen få sekunder, i beste fall minutter - og så er det over.

Da skal du klare å stille inn kamera i ny posisjon, endre lukkerhastighet og gjerne også ISO-en.

Men artig er det når man synes man har fått et brukbart bilde.

SONY A7S må vel være det optimale kameraet

for nordlysfotografering (filming)? Synd at det koster

skjorta.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar

Nordlysfotografering kan være komplisert. Du står der med kamera og stativ innstilt på i ei forholdsvis stabil grønn strime over himmelen. Av og til blomstrer nordlyset opp, mens det andre ganger nesten er usynlig.

Så, plutselig eksploderer hele himmelen og lyset sprer seg ut i helt andre retninger. Du blir så overveldet at

du røsker til deg kamera og stativ for å fange "øyeblikket". Dette må gjøres i full fart og da blir kameraoppsettet ikke like nøyaktig. Lysforholdene

endrer seg og hastigheten på lyset mangedobles.

Slike eksplosjoner varer i som oftest i noen få sekunder, i beste fall minutter - og så er det over.

Da skal du klare å stille inn kamera i ny posisjon, endre lukkerhastighet og gjerne også ISO-en.

Men artig er det når man synes man har fått et brukbart bilde.

SONY A7S må vel være det optimale kameraet

for nordlysfotografering (filming)? Synd at det koster

skjorta.

Mvh.Oddvar

Det er nok et bra kamera. Og optikken koster fort like mye som kamerahuset. Ellers enig i at nordlyset skifter fort. Men hvis man bare gidder å henge ute dukker det til slutt opp et motiv med både litt landskap og symmetri på toppen. Men for å få det til må kamera på høykant, og en ide er jo da å bruke et panoramahode på stativ for å få best mulig resultat.

Lenke til kommentar

Bra fanget, med fin fokus på hovedmotivet(nordlyset). :)

Fokus i snever betydning har vel bare med dreie fokusringen til det er i fokus, og f.eks dette objektivet må dreies en mm tilbake for maks skarphet her, hvis man bare husker på det, og det har jeg nok ikke gjort her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...