Gå til innhold

Broadnet forpliktet seg til å drifte nødnettet fra Norge, men indiske IT-arbeidere hadde tilgang til å stenge ned alt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint måte å spare penger på, men litt kritisk dette her?

Er vel desverre man får hva man betaler for?

Men spørsmålet er også om homenet leier ut kundeservice til india som bruker google translate.

Er ikke godt å vite, da homenet\broadnet er ganske billigere mot telenor.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det "svært alvorlig" når 10 indiske IT-arbeidere har tilgang til å stenge systemet via India, mens man garantert ikke har oversikt over de hundrevis av IT-arbeidere i Norge som har tilgang til akkurat det samme. For min del er jeg mer oppgitt over hvor sårbart dette nødnettet er. Enkeltpersoner kan faktisk skru av hele greia?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det "svært alvorlig" når 10 indiske IT-arbeidere har tilgang til å stenge systemet via India, mens man garantert ikke har oversikt over de hundrevis av IT-arbeidere i Norge som har tilgang til akkurat det samme. For min del er jeg mer oppgitt over hvor sårbart dette nødnettet er. Enkeltpersoner kan faktisk skru av hele greia?

Fordi dem som jobber i Norge er ihvertfall sikkerhetsklarerte og har hatt autorisajonssamtale da dette er et krav. Og set hjelper ikke med nordmenn i India heller da denne kommunikasjon ikke er lov mot India uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fantastisk.

Når staten ikke engang greier å sørge for tilstrekkelig kontroll med egne digitale kjernestrukturer blir prosjekter som "digitalt grenseforsvar" en ren vits.

Ting som dette utgjør den virkelige utfordringen, "engangsglipp" meg mitt i øyet. Det holder virkelig ikke bare å ha en signatur fra en eller annen  sjefsape i ett eller annet nettselskap som eneste "garanti" for nasjonal driftskontroll.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kontraktsbrudd er vel ganske alvorlig uansett?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men jeg mener det er uendelig mye mer alvorlig at Staten har laget et system som tillater dette.

Jeg er helt enig.

oppdaget en ingeniør hos direktoratets samarbeidspartner i Motorola

Det oppdages altså tilfeldigvis av en tredjepart. Dette er noe nær det samme som om staten sier "Vi har ingen kontroll overhodet". Det jeg finner helt absurd i denne saken er at staten tydeligvis ikke har noen kontrollrutiner (for å overvåke driften) på plass.

Slike vil altså inneføre ting som grenseforsvar og DLD. Man kan da bare anta at de ikke vil ha noen kontroll med slikt heller. Her har staten strøket til tentamen.

Som en bruker skriver over, hvorfor drifter ikke Staten dette selv?

Nja... hele driften vet jeg ikke helt, men de burde ihvertfall kontrollere driften selv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...