Harald Brombach (digi.no) Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Snart vil én nettleser trolig være alene om å støtte andre plugins enn Flash Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Hva er egentlig grunnen? Fordi firefox\chrome er så polulært? Eller er bankene\nettbutikkene lei å få telefoner for etter å ha installere noscript\ghostery. Så får banken\nettbutikken skylden for ting ikke funger? Jeg vet slike programmer kan få sider å slutte å fungere. Hvis dette skjer byttet jeg over til chrome\opera da firefox ikke er vits å bruke da. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Dette er jo litt feil da. De støtter ikke GAMLE plugins. Det er jo mange tillegg som virker på de nye nettleserne. uBlock f.eks. virker fint. Mens IE TAB desverre ikke virker. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Hva er egentlig grunnen? Fordi firefox\chrome er så polulært? Eller er bankene\nettbutikkene lei å få telefoner for etter å ha installere noscript\ghostery. Så får banken\nettbutikken skylden for ting ikke funger? Jeg vet slike programmer kan få sider å slutte å fungere. Hvis dette skjer byttet jeg over til chrome\opera da firefox ikke er vits å bruke da. Hvorfor utdaterte NPAPI (netscape plugin api) plugins skrotes? -Sikkerhet -Ingen sandboxing -Kryssplattform-inkompatibilitet bl.a 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 (endret) Men så du mener hvorfor noscript\ghostery henger seg som gjør man må tilbakestille firefox er på grunn av disse programmene ble laget for netscape? Da jeg innrømmer firefox er ikke perfekt, men morro man kan velge selv hva man vil ha i nettleseren. Chrome\opera og IE\EDGE er ganske låst sånnsett. Men firefox er dårlig på film særlig 4k når man dropper flash. Man kan spille film i 120 bilder i sekundet med chrome men firefox må være heldig om man klarer 4k\8k eller 120 hz uten å lagge. Selv forstår jeg ikke hvorfor man trenger 64 bits nettleser. Men greit å ha, aldri brukt over 4 GB ram til surfing så langt. Endret 7. februar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Men så du mener hvorfor noscript\ghostery henger seg som gjør man må tilbakestille firefox er på grunn av disse programmene ble laget for netscape? Da jeg innrømmer firefox er ikke perfekt, men morro man kan velge selv hva man vil ha i nettleseren. Chrome\opera og IE\EDGE er ganske låst sånnsett. Men firefox er dårlig på film særlig 4k når man dropper flash. Man kan spille film i 120 bilder i sekundet med chrome men firefox må være heldig om man klarer 4k\8k eller 120 hz uten å lagge. Selv forstår jeg ikke hvorfor man trenger 64 bits nettleser. Men greit å ha, aldri brukt over 4 GB ram til surfing så langt. har ikke nevnt noscript med et kvekk, bruker ikke sånt vissvass fra fortiden. Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 7. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2017 Dette er jo litt feil da. De støtter ikke GAMLE plugins. Det er jo mange tillegg som virker på de nye nettleserne. uBlock f.eks. virker fint. Mens IE TAB desverre ikke virker. Plugins og tillegg/utvidelser er basert på helt forskjellige teknologier og programmeringsgrensesnitt i nettleserne. Plugins er basert på NPAPI-, PPAPI- eller ActiveX-grensesnittene. Utvidelsene er basert på egne "extension"-grensesnitt og (i store grad) vanlig webteknologi. Denne saken handler om plugins, ikke om utvidelser. 3 Lenke til kommentar
mrjohs Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Noko som vil føre til at IT-avdelingar påtvinger Internet Explorer for å kunne køyre dei horrible løysingane sine i lang tid framover. Lenke til kommentar
Øystein Jakobsen Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Denne saken handler om plugins, ikke om utvidelser. Enig. Her må man skille mellom utvidelser som utvider funksjonaliteten i nettleseren (Adblock, ghostery, lastpass etc) og plugins som "avspillere" av innhold (dvs du må ha dem for at nettsiden skal fungere). Heri har du - som grafikken gir eksempel på - Flash, Silverlight, Quicktime, Java, Shockwave m.m. Disse plugins'a ble laget i sin tid for å gi nettsider kul funksjonalitet utover hva webstandarden ga. Med flash kunne man lage spill etc som ikke var mulig med vanlig HTML. Nå, med HTML5 har man kommet langt i å standardisere alt mulig av grafikkfunksjonalitet, så medieavspilling, spill etc går fint å gjøre med standardiserte webkomponenter. Jeg kommer IKKE til å savne BankID innlogging med Java ihvertfall! Dette er skjitbra, og håper Flash forsvinner snart også. 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Dette er skjitbra, og håper Flash forsvinner snart også.Hvordan skal jeg da få spilt min daglige runde med Mujaffa-spillet?!?! :cry: Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 last ned og bruk emulator Lenke til kommentar
asshole Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Flash burde aldri ha vært i nettleseren i første omgang, burde ha vært en app som åpnes fra en url, feks. flash://funnygames.no/mygame.swf Har man ett bilde med denne urlen og man klikker bildet så er det (nesten) sømløs overgang til app som åpner flash:// urlen. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Eller er bankene\nettbutikkene lei å få telefoner for etter å ha installere noscript\ghostery. Så får banken\nettbutikken skylden for ting ikke funger? Her var det mye rot. Noscript påvirker ikke plugins i det hele tatt, men javascript, som ikke er påvirket av det denne artikkelen omtaler i det hele tatt (men en essensiell del av nettbanker og nettbutikker). Plugins derimot er det omtrent ingen nettbutikker eller nettbanker som forsatt bruker, så de vil for det meste være upåvirket av dette. Så den egentlig grunnen er nok nettopp det at omtrent ingen bruker denne teknologien lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå