Gå til innhold

Slik blir landets første elektriske søppelbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dristig valg av leverandør av Norsk Gjennvinning, men litt tøft at de tør satse på dette nisjeproduktet. Dennis Eagle er vel en slags bilindustriens "Eddie the Eagle", med rundt 1.000 produserte kjøretøy hvert år. Litt smått sammenlignet med Toyota og Ford, ja selv Volvo blir en gigant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Bestillerkompetanse er et nøkkelord her. Stor honnør til Sarpsborg Kommune for at de har valgt tildelingskriterier som vekter miljø- og levetidskostnader høyt, og ikke bare prisen på selve anskaffelsen isolert sett.

 

Anskaffelser som kun ser blindt på investeringskost er gjennomgående en av de største truslene mot et grønt skifte. Vi ser det stadig vekk i byggebransjen også. Begreper som LCC, LCA og CO2-fotavtrykk er som regel helt fraværende, og kun offentlige og store private utbyggere med uttalte ambisjoner på konsernnivå innfører dette. Tilbake står mange sluttkunder med produkter og bygninger som gjør dem låst til gårsdagens teknologi i tiår fremover.

 

Det at prisen for førstemann ut er tre ganger så høy er det minste problemet. Prisene vil falle som en stein med en gang flere formulerer inn tilsvarende tildelingskriterier i anskaffelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis hvert kjøretøy slipper ut 1000 tonn CO2 årlig, bruker det vel omlag 333 tonn diesel årlig (ca 1 tonn om dagen!). Til en innkjøpspris på ca 13kr/l blir det ca 4,3Mkr årlig. Hvis effektiviteten i elektriske søpletømmingsbiler er omtrent som for personbil, vil strømbehovet koste omtrent 1/4 av dette. Sånn sett spares den økte kostnaden (fra 2 til 4 Mkr) ved innkjøp inn allerede det første året, dersom man snakker om å kjøpe en ny bil uansett, og to år sammenlignet mot å bytte ut en gammel?

Det høres nesten for godt ut til å være sant? Dersom lønnsomheten er så enormt mye bedre, burde vel utskiftningstakten være mye høyere- spesielt når man ser det i lys av miljømessige besparelser?

Lenke til kommentar

Din utregnelse virker veldig feil.

 

Hei kremt, kan du vise hva som er feil ved utregningen min?

 

Utregningen min er omtrentlig, men nok til å vise at det er noe feil med forutsetningene. Antagelig bruker dagens biler adskilling mindre enn 1 tonn diesel om dagen, og følgelig er tiden det tar før break even mye lengre enn 1-2 år beregnet ut fra forbruk alene. Eldrift kan ha andre fordeler, slik som mindre motorvedlikehold, men det kommer an på hvor god den tekniske løsningen er, og det sier artikkelen fint lite om.

 

Jeg ser at de samme tallene verserer en artikkel den 9.2 hos elbilforeningen; også der blir det stilt spørsmålstegn ved riktigheten av tallene:

http://elbil.no/norges-forste-elektriske-soppelbil/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jøie meg dette ser flott ut - og det ser meget kostbart ut!

 

To nye søppelbiler som skal gå i Sarpsborg. Er det ikke litt merkelig at denne bilen ikke har skilter?

Hvorfor har den ikke det? Jo det skal jeg forklare dere.

 

Denne lastebilen har så lav motoreffekt at den er ulovlig å registrere i Norge!!

 

Dette kjøretøyet bryter med Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) §23.2 Det stilles i forskriften krav om at lastebilen skal ha en effekt på minst 5,89 kW pr. tonn av største totalvekt. Denne lastebilen oppfyller ikke dette kravet, selv når boost-funksjonen koples inn.

 

Denne elektriske lastebilen oppfyller ikke de tekniske minstekravene og kan følgelig ikke registreres på norske skilter. Mulig Norsk Gjenvinning planlegger å registrere bilen i Danmark og bruktimportere den til Norge, men da vil de få krav om avskiltning så snart Biltilsynes blir oppmerksom på mangelen. Biltilsynet er etetr hva jeg vet allerede klar over problemstillingen ettersom det allerede er gjort et (mislykket) forsøk på å importere en slik bil og sette norske skilter på den.

 

Selvfølgelig manglet denne bilen skilter!!!

Hvorfor?

Fordi den er strengt ulovlig å benytte på Norsk veier. Den er livsfarlig i trafikken som følge av alt for svak motorkraft. Det er en grunn til at slike forskrifter eksisterer.

 

På bildene og på video på Sarpsborg Arbeiderblad sine nettsider kan vi se video hvor bilen kjøre på norske veier og klemaggregatet opereres. Dette er STRENGT ULOVLIG! Bilen har ingen skilter, ingen forsikring.

 

Hvordan hadde konsernsjefen i Norsk Gjenvinning håndtert en situasjon hvor denne bilen hadde skaden en fotgjenger eller en som betjente aggregatet klemte av seg en finger? Ville Norsk Gjenvinning da stilt opp og dekket alle kostnader og erstatning.

 

Dette blir nok en liten skandale i seg selv. Norsk GJenvinning kjøper inn to biler til en kostnad av 5+5 millioner - og så er den ikke lov til å kjøre på norsk vei. Sarpsborg kommune kan nok se langt etter sine nye elektriske lastebiler.

 

PS: Hørte i dag fra en leverandør av renovasjonspåbygg/klemaggregater at Norsk Gjenvinning nylig har vunnet et renovasjonsanbud i Kristiansand - hvor de har lovet 2 eller 3 slike ulovlig biler i drift. Lykke til meg det!

Lenke til kommentar

...

Fordi den er strengt ulovlig å benytte på Norsk veier. Den er livsfarlig i trafikken som følge av alt for svak motorkraft. Det er en grunn til at slike forskrifter eksisterer.

...

Er det utenkelig at det kan gis dispensasjon for et lite antall elektriske søppelbiler? Videre, er det utenkelig at forskriften kan blir revidert hvis det viser seg at en søppelbil med el-motor likevel ikke er 'livsfarlig'?
Lenke til kommentar

To nye søppelbiler som skal gå i Sarpsborg. Er det ikke litt merkelig at denne bilen ikke har skilter?

Hvorfor har den ikke det? Jo det skal jeg forklare dere.

Du oppgir ingen kilder for det du skal forklare oss, men later i stedet til å tro at vi skal ta det for fakta. I artikkelen står det at en tilsvarende bil har vært i drift i København siden juni 2013. Artikkelen nevner riktignok ikke hvor mange som har blitt klemt ihjel siden oppstarten, men en kan anta tallet er lavt siden det ikke nevnes.

Lenke til kommentar

Jøie meg dette ser flott ut - og det ser meget kostbart ut!

 

To nye søppelbiler som skal gå i Sarpsborg. Er det ikke litt merkelig at denne bilen ikke har skilter?

Hvorfor har den ikke det? Jo det skal jeg forklare dere.

 

Denne lastebilen har så lav motoreffekt at den er ulovlig å registrere i Norge!!

 

Dette kjøretøyet bryter med Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) §23.2 Det stilles i forskriften krav om at lastebilen skal ha en effekt på minst 5,89 kW pr. tonn av største totalvekt. Denne lastebilen oppfyller ikke dette kravet, selv når boost-funksjonen koples inn.

 

Denne elektriske lastebilen oppfyller ikke de tekniske minstekravene og kan følgelig ikke registreres på norske skilter. Mulig Norsk Gjenvinning planlegger å registrere bilen i Danmark og bruktimportere den til Norge, men da vil de få krav om avskiltning så snart Biltilsynes blir oppmerksom på mangelen. Biltilsynet er etetr hva jeg vet allerede klar over problemstillingen ettersom det allerede er gjort et (mislykket) forsøk på å importere en slik bil og sette norske skilter på den.

 

Selvfølgelig manglet denne bilen skilter!!!

Hvorfor?

Fordi den er strengt ulovlig å benytte på Norsk veier. Den er livsfarlig i trafikken som følge av alt for svak motorkraft. Det er en grunn til at slike forskrifter eksisterer.

 

På bildene og på video på Sarpsborg Arbeiderblad sine nettsider kan vi se video hvor bilen kjøre på norske veier og klemaggregatet opereres. Dette er STRENGT ULOVLIG! Bilen har ingen skilter, ingen forsikring.

 

Hvordan hadde konsernsjefen i Norsk Gjenvinning håndtert en situasjon hvor denne bilen hadde skaden en fotgjenger eller en som betjente aggregatet klemte av seg en finger? Ville Norsk Gjenvinning da stilt opp og dekket alle kostnader og erstatning.

 

Dette blir nok en liten skandale i seg selv. Norsk GJenvinning kjøper inn to biler til en kostnad av 5+5 millioner - og så er den ikke lov til å kjøre på norsk vei. Sarpsborg kommune kan nok se langt etter sine nye elektriske lastebiler.

 

PS: Hørte i dag fra en leverandør av renovasjonspåbygg/klemaggregater at Norsk Gjenvinning nylig har vunnet et renovasjonsanbud i Kristiansand - hvor de har lovet 2 eller 3 slike ulovlig biler i drift. Lykke til meg det!

Hvor stor motor har denne da? Jeg finner det ikke i artikkelen. At den har mindre enn 160kW motor virker veldig rart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jøie meg dette ser flott ut - og det ser meget kostbart ut!

 

To nye søppelbiler som skal gå i Sarpsborg. Er det ikke litt merkelig at denne bilen ikke har skilter?

Hvorfor har den ikke det? Jo det skal jeg forklare dere.

 

Denne lastebilen har så lav motoreffekt at den er ulovlig å registrere i Norge!!

 

Dette kjøretøyet bryter med Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) §23.2 Det stilles i forskriften krav om at lastebilen skal ha en effekt på minst 5,89 kW pr. tonn av største totalvekt. Denne lastebilen oppfyller ikke dette kravet, selv når boost-funksjonen koples inn.

 

Denne elektriske lastebilen oppfyller ikke de tekniske minstekravene og kan følgelig ikke registreres på norske skilter. Mulig Norsk Gjenvinning planlegger å registrere bilen i Danmark og bruktimportere den til Norge, men da vil de få krav om avskiltning så snart Biltilsynes blir oppmerksom på mangelen. Biltilsynet er etetr hva jeg vet allerede klar over problemstillingen ettersom det allerede er gjort et (mislykket) forsøk på å importere en slik bil og sette norske skilter på den.

 

Selvfølgelig manglet denne bilen skilter!!!

Hvorfor?

Fordi den er strengt ulovlig å benytte på Norsk veier. Den er livsfarlig i trafikken som følge av alt for svak motorkraft. Det er en grunn til at slike forskrifter eksisterer.

 

På bildene og på video på Sarpsborg Arbeiderblad sine nettsider kan vi se video hvor bilen kjøre på norske veier og klemaggregatet opereres. Dette er STRENGT ULOVLIG! Bilen har ingen skilter, ingen forsikring.

 

Hvordan hadde konsernsjefen i Norsk Gjenvinning håndtert en situasjon hvor denne bilen hadde skaden en fotgjenger eller en som betjente aggregatet klemte av seg en finger? Ville Norsk Gjenvinning da stilt opp og dekket alle kostnader og erstatning.

 

Dette blir nok en liten skandale i seg selv. Norsk GJenvinning kjøper inn to biler til en kostnad av 5+5 millioner - og så er den ikke lov til å kjøre på norsk vei. Sarpsborg kommune kan nok se langt etter sine nye elektriske lastebiler.

 

PS: Hørte i dag fra en leverandør av renovasjonspåbygg/klemaggregater at Norsk Gjenvinning nylig har vunnet et renovasjonsanbud i Kristiansand - hvor de har lovet 2 eller 3 slike ulovlig biler i drift. Lykke til meg det!

 

På meg virker denne kommentaren som en ren bløff. Forfatteren er anonym, kommer med oppsiktsvekkende opplysninger uten kilde eller dokumentasjon.

At en bil skulle være "livsfarlig i trafikken" på grunn av svak motor lyder merkelig. At den kommer til å settes i drift uten skilter og/eller uten forsikring virker på meg helt tullete, det kommer ikke til å skje.

Hvis kravet om motorkraft er 5,89 KW/tonn blir kravet 160 KW, eller 217 Hk. Er motorkraften mindre enn det? I så fall hvor stor er den, det står ikke noe i artikkelen om det?

 

Det jeg vet er at en Tesla har over dobbelt så stor motorkraft, så det er ikke noe problem å skaffe/sette inn en kraftig nok motor.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at en Tesla har over dobbelt så stor motorkraft, så det er ikke noe problem å skaffe/sette inn en kraftig nok motor.

Den har ikke så veldig stor motorkraft over tid.

Dette vil fort telle en del på en lastebil som trekker mye tungt over lengre distanser.

Jeg vil nok tro det må til en vesentlig større motor som tåler mer varme og har langt bedre kjøling i en slik lastebil enn i kun en enkel personbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...