VRK18 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Hvis fiat-systemet bryter sammen, kan vi da regne med at også aksjemarkedet kollapser? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Ja, men noen selskaper kan jo beholde en viss relativ verdi. F.eks innen de mest nødvendige ting, altså at de selskapene fortsetter å drive forretning. Men risikoen er uansett at staten tar over disse aksjene eller at du taper verdien på en eller annen måte. Hvordan vil disse aksjene være priset i et system uten fungerende valuta og økonomi? Endret 8. februar 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Ting har da fortsatt en verdi selv om det ikke er i form av fiat-penger. Skulle fiat-systemet kollapse, fordi gudene vet hvorfor, så vil vi mest sannsynlig falle tilbake på gullstandarden der aksjeselskapet ditt er verdt det tilsvarende i gull. Eller for å si det slik: Kari og Nils kan fortsatt byttehandle boller og epler uten norske kroner som betalingsmiddel. Fiat-penger er bare en IOU. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hvis fiat-systemet bryter sammen, kan vi da regne med at også aksjemarkedet kollapser? Det vil gå til himmmels. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Hvis fiat-systemet bryter sammen, kan vi da regne med at også aksjemarkedet kollapser? Det vil gå til himmmels. Ikke helt umulig faktisk, da det er en viss mulighet for at aksjer blir betalingsmiddel - aksjer er trossalt forankret i reelle verdier(eierandel i rell bedrift), i motsetning til fiatpenger. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Den der måtte googles : https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) [...[ aksjer er trossalt forankret i reelle verdier(eierandel i rell bedrift), i motsetning til fiatpenger. Fiat har en reell verdi, bare ikke en egenverdi. Det vil si at verdien ligger i min gjeld til deg, enten det er i form av et gitt antall kroner, eller en tilsvarende godtgjørelse. Det at fiat-penger er en oppdiktet verdi er en myte. Det er avtalen mellom begge parter av en handel som oppretter verdien, ikke Fiat-pengene, så om jeg må begynne å betale husleien min i gull eller poteter så kan jeg fortsatt gjør utleier tilfredsstilt i handelen, gitt at vi oppretter en ny avtale om hva som er en rettferdig byttehandel i poteter mot tak over hodet. Fiat-penger er egentlig bare en gjeldskontrakt som representerer en verdi i form av andre varer eller tjenester, så vakuumet oppstår i at jeg sier at denne seddelen er verdt 5 sjokoladeplater, og at du stoler på at sentralbanken står til gode for at dette er sant. Endret 9. februar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Skjell, dyretenner og lignende var jo penger i indianersamfunn. Alt kan være penger, men litt dumt med skjell og sånn for de kan man jo finne uendelig av... Lenke til kommentar
Sir Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Hvis fiat-systemet bryter sammen, kan vi da regne med at også aksjemarkedet kollapser?Det vil gå til himmmels. Ikke helt umulig faktisk, da det er en viss mulighet for at aksjer blir betalingsmiddel - aksjer er trossalt forankret i reelle verdier(eierandel i rell bedrift), i motsetning til fiatpenger. Og fordi de er priset i valuta som vil bli verdiløs. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Aksjemarkedet er faktisk det beste man kan investere i om man ikke har tro på fiat-systemet. Min investeringer produserer biler, fly, hus, utleie av eiendom, mat, kosmetikk, helse og listen forsetter. Dette vil ha en stor verdi uavhengig hvilket pengesystem vi har, 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 [...[ aksjer er trossalt forankret i reelle verdier(eierandel i rell bedrift), i motsetning til fiatpenger. Fiat har en reell verdi, bare ikke en egenverdi. Det vil si at verdien ligger i min gjeld til deg, enten det er i form av et gitt antall kroner, eller en tilsvarende godtgjørelse. Det at fiat-penger er en oppdiktet verdi er en myte. Det er avtalen mellom begge parter av en handel som oppretter verdien, ikke Fiat-pengene, så om jeg må begynne å betale husleien min i gull eller poteter så kan jeg fortsatt gjør utleier tilfredsstilt i handelen, gitt at vi oppretter en ny avtale om hva som er en rettferdig byttehandel i poteter mot tak over hodet. Fiat-penger er egentlig bare en gjeldskontrakt som representerer en verdi i form av andre varer eller tjenester, så vakuumet oppstår i at jeg sier at denne seddelen er verdt 5 sjokoladeplater, og at du stoler på at sentralbanken står til gode for at dette er sant. Jeg mente ikke at fiatpenger ikke har reell verdi(pr idag), jeg sier at de ikke er forankret i reell verdi - dvs at hvis NOK over natten ikke blir gangbar valuta, er tusenlappene i lommeboken din verdiløse. Men en eierandel(aksjer) i NSB vil fortsatt ha en verdi, da togene antagelig fortsatt kommer til å gå. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hvis fiat-systemet bryter sammen, kan vi da regne med at også aksjemarkedet kollapser? Nei, bortsett fra finans-sektoren vil alle aksjer fyke i været. (Dvs de vil stå stille mens papirpenger synker ned til 0 i verdi). Dog, det er avhengig av at det KUN er papirpengesystemet som går opp i limingen, hvilket kanskje er lite sannsynlig. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det skatteflyktning nevner er et viktig poeng. Hvis fiat-systemet bryter sammen skyldes det sannsynligvis underliggende forhold som også påvirker de underliggende verdiene i aksjemarkedet. Det er også verd å huske på at aksjonærenes rettigheter i et aksjeselskap ikke er naturgitte. De bygger på et fungerende rettssystem. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det er igrunnen bare å studere de relativt mange tilfellene man har har med hyperinflation rundt om i de siste par hundre år. Siste ute er vel Venezuela. Kan vel neppe sies at aksemarkedet der går så fryktelig bra, selv om man skulle måle verdiene i dollar, gull, sølv eller bitcoin. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Men det har gått rett i været: http://www.tradingeconomics.com/venezuela/stock-market Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 [...[ aksjer er trossalt forankret i reelle verdier(eierandel i rell bedrift), i motsetning til fiatpenger. Fiat har en reell verdi, bare ikke en egenverdi. Det vil si at verdien ligger i min gjeld til deg, enten det er i form av et gitt antall kroner, eller en tilsvarende godtgjørelse. Det at fiat-penger er en oppdiktet verdi er en myte. Det er avtalen mellom begge parter av en handel som oppretter verdien, ikke Fiat-pengene, så om jeg må begynne å betale husleien min i gull eller poteter så kan jeg fortsatt gjør utleier tilfredsstilt i handelen, gitt at vi oppretter en ny avtale om hva som er en rettferdig byttehandel i poteter mot tak over hodet. Fiat-penger er egentlig bare en gjeldskontrakt som representerer en verdi i form av andre varer eller tjenester, så vakuumet oppstår i at jeg sier at denne seddelen er verdt 5 sjokoladeplater, og at du stoler på at sentralbanken står til gode for at dette er sant. Jeg mente ikke at fiatpenger ikke har reell verdi(pr idag), jeg sier at de ikke er forankret i reell verdi - dvs at hvis NOK over natten ikke blir gangbar valuta, er tusenlappene i lommeboken din verdiløse. Men en eierandel(aksjer) i NSB vil fortsatt ha en verdi, da togene antagelig fortsatt kommer til å gå. Problemet er at hvis fiat systemet bryter sammen, så bryter det meste av økonomien som er basert på fiat systemet sammen også. Alt som er priset i fiat valuta vil da ha en relativ og ny verdi, det meste vil bli verdiløst. Om folk tror ting som fly, biler og kosmetikk vil ha verdi må tenke seg om igjen. Fly vil nok ha en meget lav prioritet, sannsyligvis vil store deler av flyproduksjonen opphøre, flyselskapene vil gå konkurs og kun noen få mennesker vil kunne fly. Det vil være få som vil bruke verdiene og tiden sin på nye biler, og så kompleks og avhengig av penger som bilbransjen er, så vil den nok uansett ikke fungere.. Kosmetikk? Tja, det meste vil nok gå konkurs, men Colgate kan muligens være en god investering, for tannkrem vil nok være en prioritet i de fleste sitt liv uansett. Såpe er nok noe de fleste vil trenge, ønske og prioritetere, men da sikkert billigste versjon, så de store merkene vil nok forsvinne. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er igrunnen bare å studere de relativt mange tilfellene man har har med hyperinflation rundt om i de siste par hundre år. Siste ute er vel Venezuela. Kan vel neppe sies at aksemarkedet der går så fryktelig bra, selv om man skulle måle verdiene i dollar, gull, sølv eller bitcoin. Joda, aksjemarkedet i Venezuela går "kjempebra" faktisk. Omtrent som en parallell til Wall Street faktisk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Er det der målt i bolivar eller dollar? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Bolivar. Ellers ville den nok vært negativ de siste årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå