Gå til innhold

2500,- for Nvidia FX5900 ultra 256mb, bra pris?


erikstein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DX9 ytelsen med nye drivere er faktisk svært nært ATI (untak, ulanserte HL2 og et-dritt-kjedelig-TR AOD). Dersom du ser på en gammel test så vil 9800PRO vinne klart, men i nye tester (XT vs 5950) der også 9800PRO og FX5900Ultra er med ser resultatene i praksis like.

Hvilkne andre DX9 spill som bruker PS2.0 intensivt er det som er testet?

Nvidia gjør det ikke så bra med patched 3DMark03 GT4 og ytelsen er ganske tragisk i Shadermark 2.0.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
først og fremst, hva er liksom problemet med powercolor 9800pro ?

det er et helt vanlig 9800pro kort, problemet er kjøleren, voila, kjøp zalman heatpipe og du har et kort som klokkes og kjøles bedre enn de fleste andre 9800pro kortene på markedet.

 

Jeg vil ha et kort med kvalitet, det der sier bare sitt om kvaliteten på produktet generelt. Om man på bytte vifta på et skjermkort etter 1-4uker, så er jo det et fint bevis på kvaliteten. Jeg gidder ikke å fjerne vifta, det tar jo vekk eventuell garanti.

 

Jeg er enig i at et GF FX5900 Ultra 256mb kort til 4700,- +/- er DYRT.

 

MEN, det er snakk om 2600,- her. Jeg vil ikke si at det er for dyrt.

 

Den du sa om at kortet er for stort.Det er jo en helt absurd grunn for at kortet er dårlig.

 

Nå har jeg lest testene på hw.no og thg, kan ikke si at det er ræva dx9 ytelse, tomb raider og hl2 viser at Radeon er forran nvidia, men er det arkitekturen eller rett og slett driverene som ikke er bra nok? Innen dx9 spill er vanlig, så er FX5900 og radeon 9800 utdatert. Og da har jeg 4-5Ghz cpu og NV50 gpu i min maskin ;)

nå er ikke akkurat MSI kjent for sin fantastiske kvalitet heller da, spesielt ikke innen skjermkort :roll:

er ikke snakk om at man MÅ bytte vifte innen en viss periode, det er bare en god løsning rent generelt.

 

jeg sier ikke at kortet er dårlig pga det er stort, jeg sier at det trekker ned.

det at du har et kort som er gigantisk er ikke spesielt positivt hvis du vil ha f.eks et ryddig kabinett, kan du da få et kort som yter bedre og er mye mindre til en billigere penge så sier jo det også litt.

Lenke til kommentar

Mistenker at mange her aldri har testet et 5900 Ultra. Hvem går tross alt å kjøper et kort til 4500,- når en kan få samme ytelse eller litt bedre for 2800,-? Sitter med 5900 Ultra hjemme og jeg er en av de som har betalt en MEGET gunstig pris for et slikt kort.

 

Gikk fra 9700 PRO og i noen spill er det nye litt tregere, men jeg ser helt klart potensialet til 5900 Ultra. Gun Metal benchmark feks ble det nesten en dobling av scoren (Skal sies at dette er en test som er spessielt gunstig for FX kortene, men allikevel).

 

I tillegg klokker disse kortene ekstremt. Testa auto detect på klokke frekvensen, og det foreslo 560/1000. Skal sies at kortet ikke var helt stabilt på denne hastigheten, men når jeg finner noen passende ramsinker, så skal vannkjølinga på plass :thumbup: .

 

Til sammenlikning, så maxa R9700 kortet mitt ut på 360/340 :no: . Dette var også vannkjølt.

 

Konklusjonen min er at kortet er ikke så dårlig som alle skal ha det til, men skal det være et godt kjøp, så må man få det til godt under 3000 ihvertfall.

Lenke til kommentar
først og fremst, hva er liksom problemet med powercolor 9800pro ?

det er et helt vanlig 9800pro kort, problemet er kjøleren, voila, kjøp zalman heatpipe og du har et kort som klokkes og kjøles bedre enn de fleste andre 9800pro kortene på markedet.

 

Jeg vil ha et kort med kvalitet, det der sier bare sitt om kvaliteten på produktet generelt. Om man på bytte vifta på et skjermkort etter 1-4uker, så er jo det et fint bevis på kvaliteten. Jeg gidder ikke å fjerne vifta, det tar jo vekk eventuell garanti.

 

Jeg er enig i at et GF FX5900 Ultra 256mb kort til 4700,- +/- er DYRT.

 

MEN, det er snakk om 2600,- her. Jeg vil ikke si at det er for dyrt.

 

Den du sa om at kortet er for stort.Det er jo en helt absurd grunn for at kortet er dårlig.

 

Nå har jeg lest testene på hw.no og thg, kan ikke si at det er ræva dx9 ytelse, tomb raider og hl2 viser at Radeon er forran nvidia, men er det arkitekturen eller rett og slett driverene som ikke er bra nok? Innen dx9 spill er vanlig, så er FX5900 og radeon 9800 utdatert. Og da har jeg 4-5Ghz cpu og NV50 gpu i min maskin ;)

nå er ikke akkurat MSI kjent for sin fantastiske kvalitet heller da, spesielt ikke innen skjermkort :roll:

er ikke snakk om at man MÅ bytte vifte innen en viss periode, det er bare en god løsning rent generelt.

 

jeg sier ikke at kortet er dårlig pga det er stort, jeg sier at det trekker ned.

det at du har et kort som er gigantisk er ikke spesielt positivt hvis du vil ha f.eks et ryddig kabinett, kan du da få et kort som yter bedre og er mye mindre til en billigere penge så sier jo det også litt.

hva slags kort har du som yter bedre "overall" til en bedre penge da? (husk dette koster 2600)

Det kommer vel en tid i fremtiden der texturene i spill vipper over 128 MB også.. da er d jo kjekt med 256 MB.. ;) (DOOM3 er vel ikke så langt fra 128 MB er d d da?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg mener fortsatt et powercolor 9800pro står høyere :p

men selvsagt, dette var et ekstremt bra tilbud, hadde dx9 ytelsen vært i takt med resten av ytelsen så hadde jeg sikkert selv klikket på kjøp knappen.

Lenke til kommentar

ja d er vel lov å mene da...

 

Hmm sitter her og tenker på et kortet faktisk koster en halv måned studielån og stipend.... :cry::scared:

 

jajaj, blir ikke noen julegaver på venner og familie.. kan dra en "asbjørn brekke" og lage de selv... kan sikkert lage mye fint ut av eska kortet kommer i.. ;)

Lenke til kommentar

hvorfor ny kjøler? (frakt må du vel betale på alle kort...(og den er inkludert i halve stipend\lån regnskapet..;)))

 

dessuten har jeg enda den zalman heatpipen som jeg ødela ti4600 kortet mitt med.. ligger er nesten ubrukt.. (ti4600 kortet holdt i en liten uke uten avkobligskondensatorer til gpu..)

Lenke til kommentar

Hvis du trenger ny kjøler etter en måned eller to, så må du betale frakt for denne. Det går selvfølgelig ann å bestille den sammen med skjermkortet hvis butikken fører slike. I ditt tilfelle, så har du jo zalman fra før av.

 

Kanskje greit med et nVidia kort du slipper å modde, for hvis Powercoloren ryker så misstenker jeg at det kun blir nudler og ris i et par måneder :)

Lenke til kommentar
btw? noen som har kortet?

 

støynivå?

 

kan zalman heatpipe monteres? Går d da utover ram kjølingen?

 

kommentar: For mye plass? er uansett mindre enn mitt gamle ti4600;) (første versjon var faktisk større... men de krympet produksjonsversjonen litt...)

Jeg har kortet. Lager ikke støy i det hele tatt, og jeg har støydempet og tweaket alt ned på et minimum på systemet. Ikke en eneste lyd.

 

Kortet KAN være litt problematisk å plassere på enkelte hk grunnet den store vifta på baksia, men har gått helt fint for meg.

 

Jeg ville ikke montert zalmankjøling på kortet av to grunner:

1. Kjølingen til ramen blir fjernet, kan ikke klokke like høyt.

2. Kortet er så stille at det er nesten ikke noen vits. Dersom du har en harddisk i systemet, vil den alltid overdøve dette kortet.

 

Jeg har zalman cpu-kjøler, selv denne er mer hørbar enn dette kortet.

 

Overklokking: :D

Stock speed er 450 / 850

Jeg kjører på 510 / 910

 

Det er raskere enn fx5950. Ytelsen er helt sinnsyk.

 

Dersom jeg hører en eneste person som nevner at nvidia har elendig / uspillbar dx9-ytelse på toppkortene sine, kommer jeg til å drepe en hamster.

 

PRØV Å SPILL MED KORTENE FØR DERE SNAKKER!!!

 

Takk til alle som prøver å holde dette forumet seriøst.

Lenke til kommentar
btw? noen som har kortet?

 

støynivå?

 

kan zalman heatpipe monteres? Går d da utover ram kjølingen?

 

kommentar: For mye plass? er uansett mindre enn mitt gamle ti4600;) (første versjon var faktisk større... men de krympet produksjonsversjonen litt...)

Jeg har kortet. Lager ikke støy i det hele tatt, og jeg har støydempet og tweaket alt ned på et minimum på systemet. Ikke en eneste lyd.

 

Kortet KAN være litt problematisk å plassere på enkelte hk grunnet den store vifta på baksia, men har gått helt fint for meg.

 

Jeg ville ikke montert zalmankjøling på kortet av to grunner:

1. Kjølingen til ramen blir fjernet, kan ikke klokke like høyt.

2. Kortet er så stille at det er nesten ikke noen vits. Dersom du har en harddisk i systemet, vil den alltid overdøve dette kortet.

 

Jeg har zalman cpu-kjøler, selv denne er mer hørbar enn dette kortet.

 

Overklokking: :D

Stock speed er 450 / 850

Jeg kjører på 510 / 910

 

Det er raskere enn fx5950. Ytelsen er helt sinnsyk.

 

Dersom jeg hører en eneste person som nevner at nvidia har elendig / uspillbar dx9-ytelse på toppkortene sine, kommer jeg til å drepe en hamster.

 

PRØV Å SPILL MED KORTENE FØR DERE SNAKKER!!!

 

Takk til alle som prøver å holde dette forumet seriøst.

takk takk!!

zalmap hp80c til salgs.. :D lett brukt....

Lenke til kommentar
hassum' date='02/12/2003 : 12:56'] <snip>

Gikk fra 9700 PRO og i noen spill er det nye litt tregere, men jeg ser helt klart potensialet til 5900 Ultra. Gun Metal benchmark feks ble det nesten en dobling av scoren (Skal sies at dette er en test som er spessielt gunstig for FX kortene, men allikevel).

<snip>

Vel, hva skal en si? Håper du koser deg med et dobbelt så

raskt benchmark-program da, selv om det er litt tregere i

det som betyr noe, nemlig spilla...

 

La meg stille deg et spørsmål: Angrer du ikke på kjøpet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
vel, dx9 ytelsen på et skjermkort til 1500kr er bedre, f.eks 9600pro.

da hadde jeg heller gått for 9800pro hvis man først skal ha skikkelig kort.

Joda ati er kanskje raskere, men skal vedde på at du ikke ser noe forskjell i bruk.

Må ikke være så opptatt av hvor raske kortene er i testene, en viss pekepinne er det ja.

Noen liker ati og noen nvidia, selv kommer eg nok til å kjøpe msi 5900 256MB varianten, men eg har ikke bestemt meg enda :D

 

Så kan og det bli fikset med en oppdatering av driverne, dx9 som du ser så opptatt av?

Lenke til kommentar
hassum,02/12/2003 : 12:56] <snip>

Gikk fra 9700 PRO og i noen spill er det nye litt tregere, men jeg ser helt klart potensialet til 5900 Ultra. Gun Metal benchmark feks ble det nesten en dobling av scoren (Skal sies at dette er en test som er spessielt gunstig for FX kortene, men allikevel).

<snip>

Vel, hva skal en si? Håper du koser deg med et dobbelt så

raskt benchmark-program da, selv om det er litt tregere i

det som betyr noe, nemlig spilla...

 

La meg stille deg et spørsmål: Angrer du ikke på kjøpet i det hele tatt?

Angrer ikke på noen ting jeg. Alt har med hva man betaler å gjøre. Jeg synes det er verdt å få: Dobbel ram, firewire kort, 5.1 lydkort samt et kort som overklokker bra for i underkant av tusen i mellom. Uansett så er det hypet opp at nVidia har dårlig ytelse. Jeg mener at dette er sett i forhold til prisen. Har sett før hva nVidia har gjort før med driver oppdateringer og jeg stoler på dem denne gangen også.

 

Jeg er ikke noe fanboy bare så det er sagt, har hatt brorparten med ATI kort før. Hvsi du synes det er tåpelig av meg å vise til en benchmark, så burde du ta en titt i siggen din.

Lenke til kommentar
btw? noen som har kortet?

 

støynivå?

 

kan zalman heatpipe monteres? Går d da utover ram kjølingen?

 

kommentar: For mye plass? er uansett mindre enn mitt gamle ti4600;) (første versjon var faktisk større... men de krympet produksjonsversjonen litt...)

Jeg hadde kortet i en time eller noe slikt, før jeg solgte det videre. Kortet støyer ikke noe mere enn andre kort. Faktisk overrasket over det lave støynivået. Har jo hørt så mye rart om FX5800/5900 kortene.

 

Kortet er stort sånn rent fysisk. Faktisk det største jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
btw? noen som har kortet?

 

støynivå?

 

kan zalman heatpipe monteres? Går d da utover ram kjølingen?

 

kommentar: For mye plass? er uansett mindre enn mitt gamle ti4600;) (første versjon var faktisk større... men de krympet produksjonsversjonen litt...)

Jeg hadde kortet i en time eller noe slikt, før jeg solgte det videre. Kortet støyer ikke noe mere enn andre kort. Faktisk overrasket over det lave støynivået. Har jo hørt så mye rart om FX5800/5900 kortene.

 

Kortet er stort sånn rent fysisk. Faktisk det største jeg har vært borti.

hvorfor solgte du d videre?

Lenke til kommentar
hassum,02/12/2003 : 13:50] <snip>

Jeg er ikke noe fanboy bare så det er sagt, har hatt brorparten med ATI kort før. Hvsi du synes det er tåpelig av meg å vise til en benchmark, så burde du ta en titt i siggen din.

<snip>

Du klarte ikke å dy deg nei, du måtte selvfølgelig snu flisa og se på meg. :no:

 

Har jeg nevnt noe om at PC`n min har dårlig spill-ytelse? Nei.

 

Har jeg nevnt noe om at PC`n min har dårlig bench-ytelese? Nei.

 

Har jeg nevnt ordet tåpelig i det jeg skrev til deg? Nei.

 

Så lenge du er fornøyd med FX-kortet ditt så får jeg jo bare si "ok" til det.

 

Deg om det! Det er jo fint for deg at du er fornøyd,

det er jo tross alt ditt kort, ikke sant? :)

 

Det eneste jeg personlig stiller spørsmålstegn ved er hvordan det kan

være morsomt å ha bra bench-ytelse men dårligere spill-ytelse.

 

"In the end" så sitter man jo og spiller spill, ikke sant? :yes:

 

For min del så er det sånn ihvertfall.

 

At jeg har benchmark-resultater i signaturen er kun

for å vise hva som lar seg gjøre med god hardware,

og siden mitt system også gjenspeiler ytelsen i spill

mener jeg det ikke er noe problemer med å ha det der. :ermm:

Endret av Collapse Generation
Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd jeg. Kjører alle spillene mine glimrende. Som nevnt tidligere, så hadde jeg aldri gått ut å kjøpt dette kortet til retail pris, men i dette tilfellet så fikk jeg ordnet dette spessielt gunstig gjennom jobben + at jeg hadde en kjøper på 9700 PRO kortet mitt.

 

Hadde det ikke vært for denne "dealen", så hadde jeg brukt det gamle kortet fortsatt.

 

Jeg tror det vil bli nytting med 256MB Ram på sikt, samt at jeg satser på å få enda mere ut av kortet mitt på sikt pga mye drivere bla.

 

Ikke mist så er dette i utgangspunktet et meget kostbart kort, ergo så får jeg godt betalt for det den dagen det skal selges.

 

PS. Jeg synes ikke det er noe galt med bechmarks. Drev skikkelig sport i å få opp ti200 kortet mitt før. Lå faktisk på 1st plass med ti200 en periode :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...