Gå til innhold

Informasjon om pilot yrket?


mango123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

¨Piloter er en av de yrkene som har "ubehagelig" arbeidstider, dvs at en jobber til alle døgnes tider også på fridager. Dvs at en må regne med å fly noen høydager ila året. Men det er ikke slik at en aldri er hjemme til jul. 

Tror du det er et artig yrke? SYntes det høres interessant ut

Lenke til kommentar

 

¨Piloter er en av de yrkene som har "ubehagelig" arbeidstider, dvs at en jobber til alle døgnes tider også på fridager. Dvs at en må regne med å fly noen høydager ila året. Men det er ikke slik at en aldri er hjemme til jul. 

Tror du det er et artig yrke? SYntes det høres interessant ut

 

 

Nei jeg tror det er ett yrke preget av pressede priser, det var nok gullfint før i tiden når vi faktisk betalte for oss når vi reiste. Nå er det nok verre enn å kjøre buss. Men liker en å fly er det jo strålende, kom selv inn på en pilotskole en gang i tiden men droppet det pga nevnte grunner. 

Lenke til kommentar

 

 

¨Piloter er en av de yrkene som har "ubehagelig" arbeidstider, dvs at en jobber til alle døgnes tider også på fridager. Dvs at en må regne med å fly noen høydager ila året. Men det er ikke slik at en aldri er hjemme til jul. 

Tror du det er et artig yrke? SYntes det høres interessant ut

 

 

Nei jeg tror det er ett yrke preget av pressede priser, det var nok gullfint før i tiden når vi faktisk betalte for oss når vi reiste. Nå er det nok verre enn å kjøre buss. Men liker en å fly er det jo strålende, kom selv inn på en pilotskole en gang i tiden men droppet det pga nevnte grunner. 

 

Koster det ikke også veldig mye hvis man skal utdanne seg til pilot? Tenker på de pilotene som skal fly passasjerfly

Lenke til kommentar

 

 

Koster det ikke også veldig mye hvis man skal utdanne seg til pilot? Tenker på de pilotene som skal fly passasjerfly

 

 

Jo det er veldig dyrt, er en heldig så kommer en inn på den ene linjen som ikke koster noe i Norge. Men en må gjerne betale for ting etterpå, som lisenser for flytyper osv. 

Lenke til kommentar

 

 

Koster det ikke også veldig mye hvis man skal utdanne seg til pilot? Tenker på de pilotene som skal fly passasjerfly

 

 

Jo det er veldig dyrt, er en heldig så kommer en inn på den ene linjen som ikke koster noe i Norge. Men en må gjerne betale for ting etterpå, som lisenser for flytyper osv. 

 

Hva mener du med heldig? Er opptakskravene vanskelige? Må man ha veldig høyt snitt?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Koster det ikke også veldig mye hvis man skal utdanne seg til pilot? Tenker på de pilotene som skal fly passasjerfly

Jo det er veldig dyrt, er en heldig så kommer en inn på den ene linjen som ikke koster noe i Norge. Men en må gjerne betale for ting etterpå, som lisenser for flytyper osv.

Hva mener du med heldig? Er opptakskravene vanskelige? Må man ha veldig høyt snitt?

Her kan du lese litt mer om det: https://uit.no/utdanning/program/275406/luftfartsfag_-_bachelor

Lenke til kommentar

 

 

 

Koster det ikke også veldig mye hvis man skal utdanne seg til pilot? Tenker på de pilotene som skal fly passasjerfly

 

 

Jo det er veldig dyrt, er en heldig så kommer en inn på den ene linjen som ikke koster noe i Norge. Men en må gjerne betale for ting etterpå, som lisenser for flytyper osv. 

 

Hva mener du med heldig? Er opptakskravene vanskelige? Må man ha veldig høyt snitt?

 

Du trenger ikke nødvendigvis et høyt snitt fra videregående for å komme inn, men man må igjennom flere ulike tester (teoretiske og praktiske). Og de 12 som gjør det best på disse testene (uavhengig av karaktersnitt fra VGS), får tilbud om studieplass. Jeg har selv vært på dette opptaket, og vi var vell en rundt 120 stykker, så det er er høy konkurranse om de 12 studieplassene. 

Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke nødvendigvis et høyt snitt fra videregående for å komme inn, men man må igjennom flere ulike tester (teoretiske og praktiske). Og de 12 som gjør det best på disse testene (uavhengig av karaktersnitt fra VGS), får tilbud om studieplass. Jeg har selv vært på dette opptaket, og vi var vell en rundt 120 stykker, så det er er høy konkurranse om de 12 studieplassene. 

 

 

Nei det stemmer ikke ref:

 

 

 

  • Del 1:

    Søkerne vurderes og rangeres etter forskrift om opptak til universiteter og høyskoler. De 60 best kvalifiserte søkerne går videre til del 2. Minst 50 % av de innkalte skal komme fra førstegangsvitnemålkvoten.

 

Altså må en først være blandt de 60 beste søkerene(karaktermessig) før en går inn i de andre delene hvor andre egenskaper vektlegges. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok utdanningen privat, da slipper man totalt irrelevante karakterkrav (dog det var en kort opptaksprøve for å se om du er egnet eller ikke).

Endte opp med å betale ca 700.000, men slapp billigere unna siden dollaren lå på mellom 5 og 6, og ikke 8.5 som den er nå.

 

Mulighetene er på vei opp. Men dessverre er det slik at de vanskeligste stedene å få seg jobb er i norge og nord-europa.

I USA skriker de etter piloter, men det er vanskelig å få arbeidstillatelse der.

Bare for å ta et eksempel på hva som har skjedd de siste 3 årene i USA i de regionale flyselskapene. Lønna har økt fra $16000 i året til ca. $70000 med en sign on bonus på $20000 og allikevel klarer de ikke å ansette nok folk.

Håper man får litt samme utvikling i europa snart også.

Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke nødvendigvis et høyt snitt fra videregående for å komme inn, men man må igjennom flere ulike tester (teoretiske og praktiske). Og de 12 som gjør det best på disse testene (uavhengig av karaktersnitt fra VGS), får tilbud om studieplass. Jeg har selv vært på dette opptaket, og vi var vell en rundt 120 stykker, så det er er høy konkurranse om de 12 studieplassene. 

 

 

Nei det stemmer ikke ref:

 

 

 

  • Del 1:

    Søkerne vurderes og rangeres etter forskrift om opptak til universiteter og høyskoler. De 60 best kvalifiserte søkerne går videre til del 2. Minst 50 % av de innkalte skal komme fra førstegangsvitnemålkvoten.

 

Altså må en først være blandt de 60 beste søkerene(karaktermessig) før en går inn i de andre delene hvor andre egenskaper vektlegges. 

 

Ja, det stemmer. Men når man først har kommet til del 2, så spiller ikke karakterene fra VGS noe om videre opptak (så vidt jeg har forstått det). Det var dette jeg mente med at snittet ikke nødvendigvis spiller så stor rolle, ved at det er ikke automatisk de som har høyest snitt som automatisk får studietilbud. Men man må jo selvsagt ha høyt nok snitt til å komme til del 2 av opptaket..

Lenke til kommentar

 

 

Ja, det stemmer. Men når man først har kommet til del 2, så spiller ikke karakterene fra VGS noe om videre opptak (så vidt jeg har forstått det). Det var dette jeg mente med at snittet ikke nødvendigvis spiller så stor rolle, ved at det er ikke automatisk de som har høyest snitt som automatisk får studietilbud. Men man må jo selvsagt ha høyt nok snitt til å komme til del 2 av opptaket..

 

 

Ja det er første del som er problemet, med 60 plasser på ett helt land så er det jo gitt at snittet vill ligge i det høyere sjiktet i brorparten av inntakene. Men absolutt bedre enn å bare se på de 12 plassene! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...