crimot8 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Til høsten så skal jeg gå grunnskole-lærerstudier (hvertfall søke meg inn) ganske sikker på at jeg har mer enn gode nok karakterer for å komme inn. I den anledning så lurer jeg på hva folk anbefaler, dra til Bergen og studere på Høgskolen i Bergen, NTNU i Trondheim eller studere på Høgskolen i Hedmark/Innlandet avdeling Hamar. Da tenker jeg en helhetsvurdering av studiet, hadde vært flott om noen som gikk disse to skolene kunne delt erfaringer. Bergen er et naturlig valg når det kommer til studentmiljø, men å velge Bergen må veies opp mot økonomi, at familien min bor i Drammen og jeg har kjæreste derfra. Derfor lurer jeg på om studentmiljøet og lærerstudiet i Bergen eller Trondheim som åpenbart er mye dyrere med tanke på og noen turer tilbake til Drammen noen ganger i året, er verdt en dårligere økonomi enn i Hamar, eller om Hamar også har et bra studentmiljø? Endret 6. februar 2017 av crimot8 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Hei Studerer selv i Trondheim og trives Er lett og billig å finne et sted å bo Folk i Tr.heim er veldig hyggelig og lett å bli kjent med, Bergen er også en hyggelig by men etter det jeg har hørt av venner og familie som har studert der er det dyrere og vanskeligere å finnet et bra sted og bo. Hamar har et veldig lite studiemiljø. Mine venner som faktisk er fra Hamar kaller det ikke eksisterende. Så det sier litt. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Høgskolen i Bergen heter nå Høgskolen på Vestlandet. Høyskolen er nesten helt ny, I Norge er utdanning gratis men på verdensbasis tror jeg utdanningsinstitusjoner med så god standard er forbeholdt de rike og heldige, jeg hadde ikke nølt med å søke meg inn der. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Trondheim. Jeg har gått i Bergen og Trondheim, og vurderer Trondheim som en bedre studentby. For all del, Bergen er også bra, men Trondheim er bedre fordi: - Studentene utgjør en større del av utelivet, ergo en veldig avslappet stemning på byn. - Været er bedre i Trondheim - Billigere hybler, forholdsvis stor sjanse for å få seg noe hos SiT om du ikke finner noe privat - Trondheim er mer kompakt. Alt er i sykkelavstand, og om vinteren ligger bymarka bare 15 minutt unna. (Ikke at Bymarka trekker sørover om sommeren, men jeg var der aldri uten snø..). Noe som er mer ingeniørrelatert kanskje - Sintef-samarbeidet gjør at det faglige nivået på undervisningen oppleves som sterkere i Trondheim. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Enig med deg Sovehest + du har Estendstadmarka på øst-siden av byen så byen er omringet av tur-områder men det er jo også Bergen (Fløyen og de andre seks fjellene). edit: Eneste minuset jeg kan komme på når det gjelder Trondheim så er det at det er ekstremt mørkt her på vinteren, men det er ikke mye man kan gjøre med det. og at trønderjenter bare liker trøndergutter så at man må bare prøve seg på ikke trøndere her oppe la jeg fort merke til. Tror jeg ikke enda har møtt ei fra trøndelag som er sammen med en som ikke er trønder (men det er ikke noe problem for TS). Endret 6. februar 2017 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Max123 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Bergen er absolutt det beste å velge! Hamar vet jeg ikke så mye om, men har flere venner som byttet studiested fra Bergen til Tr.heim pga de ville prøve noe nytt, og alle tre angret etter bare noen mnd. Bergen har en egen atmosfære, alle er imøtekommende, byen har sjarm og ett kjempe bra stort studentmiljø. Jeg tror ikke du vil angre om du velger Bergen! Lykke til Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Morsomt at du skriver det Jeg har bare hørt motsatt og flere av disse var bergensere. Lenke til kommentar
Max123 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Morsomt at du skriver det Jeg har bare hørt motsatt og flere av disse var bergensere. Det er individuelt vel? Alle liker ikke det samme og her ba trådstarter om forskjellige meninger. Jeg anbefaler Bergen, du anbefaler Trondheim :-) Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Jada det var ikke ment som en kritikk eller noe Bare ville nevne at jeg har hørt det samme bare motsatt. Smaken er som baken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå