H?rselsvern Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Hei. Skal fjerne en vegg i stuen for å gjøre denne større. Det er satt opp en lettvegg som skille, men hvordan er det å fjerne denne? Hvordan starter jeg, er det bare å slå hull og "grave" seg ut fra dette, eller er det et smartere triks som jeg kanskje ikke har fått med meg ? Ifølge tidligere eier er dette en lettvegg som ble satt opp av eieren før han, har fått boligbyggelagets ansvarlige ingeniør til å se på tegningene og han sa at dette ikke var en bærevegg og kunne trygt rives. Men er det noe jeg bør være obs på ? Veggen ser ganske solid ut og det virker som deler av den er i leca, da den er satt opp mot et pipeløp. Selve veggen er laget av sponplater. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Begynn å slå et par hull forsiktig så demonterer du det så det blir minst mulig "kaos" (ting/vegg som detter ned uten at du vil det). Det er ikke verre enn det Bare vær forsiktig så går det bra. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Er det noe inne i veggen av f.eks. strøm? Stikkontakter/brytere? Hvis ikke så er det jo bare gipsplater (formoder jeg) og isolasjon og stenderverk. Kjør på med hammer og brekkjern. Kanskje dekk til med plast rundt, gips støver fryktelig, men er ikke så ille hvis man ikke skal skjære i det. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 antennekabelen min går igjennom veggen, men det er inntil veggen i delen som er dekket av leca, så antar at det ikke er noe annet der. De har faktisk ikke brukt gips, men sponplater på den ene delen og leca eller noe annet på den delen som er mot pipeløpet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Ytong plater kanskje? Vet ikke. Men det er på grunn av pipa, man skal ikke ha brennbart materiale inntil den. Vet ikke om metallstendere og gips er godkjent løsning der, men det er nå det samme. Antennekabelen har du jo lov til å jobbe med selv uansett så da bør det ikke være noe krise. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 antennekabelen ser jeg ikke på som noe problem, den er vel bare å kutte og sette på kontakten igjen? Flyttet hele kabeluttaket da den var plassert ugunstig for min planløsning. Men har ikke kuttet og tilrettelagt kabelen enda uansett så virker det som det letteste er å gjøre som jeg hadde tenkt så da blir det litt graving og riving i nærmeste fremtid Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Er taket gipset forresten? I så fall er det greit å være ekstra forsiktig i toppen, ellers får du en del mer jobb. Noe å skru med må du også ha når du kommer til plateskruene om du får tilgang til de, og etterhvert stenderverket. Magnet så finner du skruer bak sparkelen, grave frem så du får skrudd de ut. Det er tungt og hardhendt å "grave" ut sponplatene hvis du ikke har noe lettvint å sage med. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 6. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2017 takk for tips. Det er betong i tak og på gulv, usikker på hvordan de har festet veggen. Tenkte å ta en stikksag å bruke på sponplatene Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Bare vær forsiktig og ikke ta noe bærende først så skal det nok gå bra Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Det blir mindre støv om du klarer å unngå saging. Stenderverket er da skrudd i gulv og tak med topp- og bunnsviller med stendere mellom. Jeg tror nok at det beste for deg er å finne skruene og skru de ut og få av platene hele. Du må uansett komme til skruene i toppen og bunnen for å få løs stenderverket og da blir det mye saging om du skal ta det den veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå