Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 (Sen 2016) møter Dell XPS 13 (2017)

Anbefalte innlegg

er vell heller Dell sin som er proff her, apple sin er bare en dyr for folk som har trengsel for å vise seg fram

Ja, alle som har andre behov eller annen smak enn deg er bare dumme og teite og det er ikke måte på.

I testen fremkommer det jo at Macbook vinner på de områdene som kanskjer viktigst for folk flest: Skjerm, tastatur og pekeflate.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thunderbolt 3 skal være støttet for 2xskjermer, dog aldri testet.

Thunderbolt 3 skal støtte displayport 1.2, som skal ha båndbredde til 2x 1440p skjermer ifølge Thunderbolt faqqen. Du trenger adapter, og det ser ikkje ut som kompatibilitet er universell heller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har aldri sagt at det skal fungere uten adapter, og det var heller ikke i grunnantakelsen din. Les heller det jeg skriver, og les produktsiden for adapteren før du svarer mer :)

Lenke til kommentar

Det heter "coil whine" og kan oppstå i elektronikk. Det er en ren elektrisk lyd, altså det er ingen fysiske objekter som beveger seg som en vifte. Folk her skriver jo selvfølgelig som om hvis maskinen tek testet har coil whine så har alle det. Det stemmer jo ikke. Det betyr at du kan få en maskin med det, og det er et problem på et % av disse maskinene. Det kan godt være at du rett og slett har en XPS 13 uten coil whine. Du kan jo alltids sjekke med å spørre noen yngre da. Husk at du trenger en del belastning på CPU for å kunne høre det da.

Ok, takk for svar! Det er kanskje den lyden jeg har hørt fra den stasjonære maskinen min når den skriver masse data til SSD-disken. Har imidlertid ikke hørt noe slikt fra noen av de to XPS'ene vi har fått i hus nylig, én i7-variant med QHD skjerm og én med i5 og FHD (det er yngstemann på 19 som har den sistnevnte, og han burde jo ha hørt det...)

Har i det hele tatt ikke sett snurten av noen av "problemene" det snakkes om her. Det er den mest stillegående laptopen jeg har vært borte i, er solid bygget, stabil som en klokke, en strålende skjerm (med bredt fargerom, som er det som faktisk betyr noe når man som jeg driver med fotoredigering på entusiast-nivå) og et utmerket tastatur. Har heller ikke hørt noen klager fra junior vedr. styreplaten, en innretning som han i motsetning til meg er komfortabel med å bruke :-)

Et ypperlig redskap for seriøst arbeide - noe de jo også bør være når man tar den forholdsvis høye prisen i betraktning!

Endret av ggranvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd dell fremdeles ikke har ordnet opp i coilwhine problemene de har hatt med xps serien. Det og andre rapporter om dårlig QC gjorde at jeg heller gikk for en 2017 spectre x360, har ikke angret et sekund.

Om de har ordnet opp eller bare vi som har vært heldige vet ikke jeg, men ingen av våre to nye XPS'er (én i7 og én i5) gir fra seg et knyst, annet enn kjøleviften når den belastes, men som er det "stilleste" jeg har hørt fra noen laptop med viftekjøling. Ingen snev av problemer forøvrig heller, men nå er de jo ennå veldig nye.

Men Spectre 360 var med helt i finalerunden da jeg skulle skifte ut den gamle vedfyrte laptopen min, ser ut som en fantastisk flott maskin den også!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men at det står HDMI 1.4a har dessverre ikke alltid betydd at det fungerer. Det samme gjelder Thunderbolt. 

Aha, så nå "fungerer" ikke alltid HDMI og Thunderbolt. Merkelig det da, siden MacBookPro 2015 bruker begge deler. Så du vil ikke ha en maskin med HDMI og Thunderbolt, fordi det ikke alltid fungerer, men du vil ha en Mac 2015, som har akkurat det samme, fordi det fungerer annerledes der? Selv om HDMI og Thunderbolt er internasjonale standarder?

Har du mer kreativ argumentasjon? Fortell meg igjen at du ikke bare vil ha Mac uansett, og bare prøver å finne på masse for å forsvare at du "måtte" kjøpe en Mac. Du vet det er ok å bare si at du liker Mac, og derfor kjøpte du inn Mac? Du kan droppe å si "den var billigste vi kunne få tak i....". Kanskje du kan si det til arbeidsgiveren for å få lov til å kjøpe Mac, men hvorfor prøve å si det på forumet? Det tar ikke folk mer enn 1 minutt å motbevise deg her.

Jeg kan derimot fortelle deg noe helt reelt angående USB og Thunderbolt. Selv om de har et versjonnummer, som USB 3.1, betyr det ikke at det er maks hastighet. MacBook har f.eks USB 3.1, men hastigheten er på nivå med 3.0 likevel. Nye rMBP har lavere hastighet på den ene siden av maskinen i forhold til den andre. Som du derimot har sett av eksemplene så gjelder dette i høyeste grad også Apple. Og portene er ikke merket med hvem som er full hastighet, og hvem som ikke er.

Ellers er det rimelig lett å forklare om DP fungerer over Type-C eller ikke. Thunderbolt har alltid hatt DP innebygd, og samme kontakt. Når har de byttet til USB Type-C kontakt. Så om det er en Thunderbolt og ikke ren USB så støtter den DP. Hvis det er ren USB så gjøre den ikke det uten adapter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synd dell fremdeles ikke har ordnet opp i coilwhine problemene de har hatt med xps serien. Det og andre rapporter om dårlig QC gjorde at jeg heller gikk for en 2017 spectre x360, har ikke angret et sekund.

Om de har ordnet opp eller bare vi som har vært heldige vet ikke jeg, men ingen av våre to nye XPS'er (én i7 og én i5) gir fra seg et knyst, annet enn kjøleviften når den belastes, men som er det "stilleste" jeg har hørt fra noen laptop med viftekjøling. Ingen snev av problemer forøvrig heller, men nå er de jo ennå veldig nye.

Men Spectre 360 var med helt i finalerunden da jeg skulle skifte ut den gamle vedfyrte laptopen min, ser ut som en fantastisk flott maskin den også!

Jeg sjekket endel reviews av kaby lake modellene på nett før jeg bestemte meg, var flere som kommenterte akkurat det med coilwhine. Ganske synd da det er flotte maskiner jeg har siklet på lenge.

Fant også ut i etterkant at thunderbolt porten i XPS'ene er begrenset til pcie 2x eller 20Gbps om du vil (gjelder visstnok både 13/15" skylake og kaby lake modellene). Sikkert av liten betydning for de aller fleste, men jeg tenkte å handle meg en egpu i fremtiden, da er det greit med skikkelige 40gbps porter ;)

Godt og høre at du slapp unna coilwhine problematikken på dine eksemplarer, men det er jo oftest slik at det er de som har problemer som legger igjen kommentarer, så QC'en er gjerne ikke så dårlig som jeg fryktet allikevel.

Jeg for min del venter nå i spenning på at et skikkelig egpu case skal komme for salg her i norden også, det vil bli prikken over i'en :)

Lenke til kommentar

Men at det står HDMI 1.4a har dessverre ikke alltid betydd at det fungerer. Det samme gjelder Thunderbolt.

Ellers er det rimelig lett å forklare om DP fungerer over Type-C eller ikke. Thunderbolt har alltid hatt DP innebygd, og samme kontakt. Når har de byttet til USB Type-C kontakt. Så om det er en Thunderbolt og ikke ren USB så støtter den DP. Hvis det er ren USB så gjøre den ikke det uten adapter.

At Thunderbolt støtter 2 skjermer med 1440p skjedde ikke før versjon 3. Og det er det tydeligvis altfor få som er klar over.

Lenke til kommentar

Og du er åpenbart ikke klar over at om du kjøper en maskin med (2 HDMI/ 2 DP / 1 HDMI/1 DP) så fungerer 2 stk 1440p skjermer uansett. Og beklager å måtte si det, men det finnes flere maskiner enn MacBookPro(2015) som har mer en en skjermutgang. Det finnes ganske mange av dem, og de fleste koster mindre.

PingEnt har allerede bevist at det eksisterer. Så jeg vet ikke helt hva du vil frem til nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

At Thunderbolt støtter 2 skjermer med 1440p skjedde ikke før versjon 3. Og det er det tydeligvis altfor få som er klar over.

Ja det tror jeg det må være MEGET få som er klar over ... Thunderbolt 2 kom nemlig med støtte for 2x 1440p eller 1x 4k skjermer på release så ...

Lenke til kommentar

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (...). 

Jeg forstår ikke problemet. En Mac er også en Windows-pc, om man installerer Windows.  

En Mac har ingen problemer med å kjøre andre operativsystemer enn OSX. Det er bare å installer Windows, f.eks. i Apples BootCamp. Med BootCamp blir harddisken partisjonert for henholdsvis OSX og Windows (eller et annet valgt OS).

Ved å velge startdisk (partisjon) får man en pc som enten fungerer som en ren OSX-maskin eller som en ren Windows-maskin.  

http://www.macworld.com/article/1164817/virtualization/the-best-way-to-run-windows-on-your-mac.html

https://support.apple.com/en-us/HT204990

https://support.apple.com/en-us/HT202676

Fra artikkelen: 

«Skal en lojalt bli i Apple-verdenen, med de kompromisser dette kan føre med seg, eller utnytte situasjonen ved å lodde stemningen for en Windows-basert bærbar?»

- Selvsagt skal man ikke være lojal mot et system eller konsern (med mindre de betaler lønnen din). Man tar i bruk de verktøy man trenger. Og siden en Mac kan kjøre alle operativsystemer, så kan den også kjøre omtrent alt som finnes av programvare på markedet. Så hvem er det egentlig som kompromisser? 

... fixet lenke..

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg forstår ikke problemet. En Mac er også en Windows-pc, om man installerer Windows.  

En Mac har ingen problemer med å kjøre andre operativsystemer enn OSX. Det er bare å installer Windows, f.eks. i Apples BootCamp. Med BootCamp blir harddisken partisjonert for henholdsvis OSX og Windows (eller et annet valgt OS).

Ved å velge startdisk (partisjon) får man en pc som enten fungerer som en ren OSX-maskin eller som en ren Windows-maskin.  

http://www.macworld.com/article/1164817/virtualization/the-best-way-to-run-windows-on-your-mac.html

Fra artikkelen: 

«Skal en lojalt bli i Apple-verdenen, med de kompromisser dette kan føre med seg, eller utnytte situasjonen ved å lodde stemningen for en Windows-basert bærbar?»

- Selvsagt skal man ikke være lojal mot et system eller konsern (med mindre de betaler lønnen din). Man tar i bruk de verktøy man trenger. Og siden en Mac kan kjøre alle operativsystemer, så kan den også kjøre omtrent alt som finnes av programvare på markedet. Så hvem er det egentlig som kompromisser? 

... fixet lenke..

Jepp, det har aldri bydd på problemer å kjøre Windows på en MacBook. Mer seriøst, det er ikke problemfritt å kjøpe en MacBook for Windows. Du kjøper da en maskin hvor eneste driverleverandør egentlig ikke vil støtte Windows, men gjør det ut av nødvendighet.

EDIT: Og du kan rett og slett ikke kjøre alle operativsystemer på MacBook. For det første tar det mer tid før Linux er støttet (i motsetning til XPS 13 som allerede har støtte). For eksempel fungerer ikke Linux på nyeste MBP og det finnes flust av operativsystemer en Mac ikke kan kjøre. :p HP UX, YDL kan ikke kjøre på nye Mac-er, tviler på at Menuet-OS virker, etc.

Og påstanden at en Mac kan kjøre alt av software er også feil, iallfall Macbook. Alt av programvare som krever profft grafikkkort kan du bare glemme, og siden Apple er uvenner med nvidia for tida kan du glemme spesialprogrammer som bruker CUDA-akselerasjon.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spot-pris er vel ikke akkurat et reelt alternativ til å ha en laptop tilgjengelig 100% av tida? Jeg kjører til daglig CUDA-programmer og skyløsninger ville IKKE vært et alternativ for meg. Og mine simuleringer kjører utelukkende på CUDA ;)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som stusser på grafikkytelsen til MacBook Pro? I følge testene utført av Tek til denne testen, oppnår MacBook Pro dårligere resultat enn en MacBook fra 2015. Hvordan kan dette ha seg? En MacBook Pro med Intel Iris 540 burde knuse en MacBook med Intel Iris 515, og også score bedre enn en Dell XPS 13 med Intel Iris 620.

Lenke til kommentar

En hardwaremessig no-brainer. Siden jeg har krav på meg å ha Windows-maskin på jobb må jeg ennå slite med Samsung Ativbook 9 (NP940) fordi jeg rett og ikke finner en god erstatning (...). 

Fra artikkelen: 

... fixet lenke..

Ikke alle it-avdelinger er villige til å stille til rådighet en mac med windows 10 pro, noe jeg ikke har problemer med å forstå.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...