Gå til innhold

[Løst] Tatt i promillekjøring

Orobrok

Anbefalte innlegg

Hei, da skjedde det jeg aldri håpte skulle skje og angrer sterkt. Jeg var ute med noen kamerater på lørdags kveld og supet pills og shottet noe jeger. Dagen derpå voknet jeg av meg selv og følte med helt fin, så jeg pakket sakene mine og satte meg i bilen, 10 minutter senere blir jeg stanset av politi og blir bedt om å blåse i alkometer, jeg var ganske sikker på det skulle gå fint men blåste da på en promille av 0,5. Politiet sa jeg var ganske heldig der siden det er akkurat på grensen for å få førerkort indratt. Etter dette ble jeg sutte i bilen deres og kjørt til legevakten for å ta en blodprøve, fra jeg ble kjørt til jeg fikk tatt den hadde det vel gått rundt 35 minutter, etter dette blåste jeg for andre gang, da ble det vist 0,4 på utslaget. Det jeg lurer på er om jeg vil bli vurdert ut ifra første blåsetest, eller om de vil vurdere straffen min bare ut ifra blod prøven. Jeg lurer også på om blod prøven vil vise betydelig høyere en det alkometeret gjorde og om de som tok prosedyren vil ha noen invirkning i straffen min, siden de virket meget hyggelige å håpte for det beste for meg. Om dere har noen historier fra egen erfaring ville jeg sette stor pris på om dere delte. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med han over, man kjører ikke dagen derpå, punktum. Du hadde forsåvidt hatt godt av å bli fotgjenger ett år for å lære den leksen.

Generelt sett tas først en blåseprøve på stedet for å se om det er promille, enten som rutine, eller for å bekrefte mistanke.

Blåseprøven er forholdsvis unøyaktig, noe som betyr at blodprøven kan variere en del fra blåsingen, og med det mener jeg at det kan gå begge veier.

Vanligvis vil likevel blodprøven vise noe høyere promille, særlig etter noe tid og med lav promille, ofte opp mot det dobbelte.

Den andre blåsetesten er primært for å se om du har oppadgående eller nedadgående promille.

Det vil normalt være skjerpende dersom du kjører på oppadgående promille, ettersom det ville betydd at du nylig har drukket.

Det er uansett blodprøven som gjelder.

Du kan miste førerkortet i opp til år med promille mellom 0.2 og 0.5, slik at det er ingen garantier for noe som helst, det kommer an på dommeren.

Det vanlige er at man ikke beslaglegger førerkort under 0.5 med mindre det er skjerpende omstendigheter.

Skulle blodprøven havne over 0.5, noe som er sannsynlig, så er det minimum beslag av førerkortet i ett år, samt fengselsstraff, sannsynligvis betinget.

Uansett ender du opp med domfellelse og en bot på minst 1.5 ganger månedslønnen din.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke enig med de to over her. Helst bør alle mann kjøre drita full og helst så bør man ta en fotgjenger eller to for morro skyld selv om det ikke er alkohol eller annet rart i blodet. Det vil føre til at selvkjørende biler blir bedre mottatt og utviklingen for menneskeheten vil gå raskere.

Det var dust av deg å kjøre dagen derpå, du skulle kjørt hjem før du la deg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er derfor det kan være lurt å ha engangstestere i hanskerommet. Gir de noe som helst utslag når jeg blåser i dem så kjører jeg ikke uansett. De koster rundt 30-40kr på Clas, Rema m.m.  Og forhåpentligvis lærer du noe av dette, selv om det er en dyr lærdom. Promille dagen derpå er ofte høyere enn man tror spesielt ved inntak av brennevin.

Lenke til kommentar

Promille dagen derpå er ofte høyere enn man tror spesielt ved inntak av brennevin.

Promille er promille, uavhengig av hvilken type alkohol den kommer fra.

Det er sant, men når man heller innpå brennevin reint så fører det til at man får en høyere promille enn man ellers ikke ville fått.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge siden promillegrensa låg på 0,5 her i landet.

Da kunne man ta seg en styrepils og alikavel kjøre lovlig.

Husker fra da man kunne drikke lettøl og kjøre bil helt uten tanker på at man låg så mye som i nærhet av promillegrensa.

Meningen med denne digresjonen er at 0,5 i promille er ikke det værste man kan gjøre og ligger du under og alt ellers er greit kan dette gå bra.

Men for ettertiden er nok alkotest dagen derpå eller avhold fra å kjøre bil tingen.

Håper for min del du klarer deg og har lært av dette for beholder du lappen tviler jeg på du vil gamble med dette til ettertid.

EDIT typo.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånne som deg skulle ALDRI hatt førarkort! Ein kjøre ikje før da har gått 2 dagar ette ein fyllekula, du kunne ha sotte mjuke trafikkantas liv i fare med å driva på sånn! Håpe det blir blåsetesten som avgjer om du blir forjengar elle ikje for sånne som deg har ingenting på veiane å gjørr!! Skam deg!

For et unødvendig innlegg. 0.5 i promille er så lite at folk som kjører trøtte om morran, med kaffe og facebook vekslende i hånda er mye farligere. 

Er så typisk dette forumet og reagere slik som moralensvokter her gjør. Ingen her har nemlig gjort noe galt noensinne og følger alle regler til punkt og prikke konstant. 

TS gjorde en idiotisk feil. Han trudde at fordi formen hans var god at han ikke alkohol i blodet lenger. Jeg er ganske sikker på at mange av oss har gjort det samme før. Men aldri blitt stoppa.

Hvem venter 2 dager med å kjøre? Det har jeg ikke gjort siden den gangen jeg drakk 36 øl en kveld eller kvelden det gikk med 2 helflasker med sprit.

Håper TS slipper unna med en liten bot. Tar vel neppe sjansen med å kjøre før på kvelden igjen neste gang. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Førerkortet beholder du, men du vil få en heftig bot i posten... Tipper noe rundt 8000 - 12 000,- kroner..

Og ja, er helt enig i at det er helt idiotisk å kjøre med promille, men det er fult lovelig å styre ett cruiseskip i norske farevann med 0,4 i promille.. (Grensen er 0,5 satt ned fra 0,8) for ikke lenge siden..

Er også enig at telefon samtaler og andre distrasjoner er langt værre en lav promille om man benytter seg av det i lengere perioder under kjøring av bil.. Noe som Mythbusters bekreftet, men da i sammenligning av en grense på 0,8 promille..

Edit: Så alle som preiker i telefonen eller har tastet en melding på telefonen mens de har kjørt bil bør klappe igjen i å fordømme TS her..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ja, er helt enig i at det er helt idiotisk å kjøre med promille, men det er fult lovelig å styre ett cruiseskip i norske farevann med 0,4 i promille.. (Grensen er 0,5 satt ned fra 0,8) for ikke lenge siden..

Det er det aldeles ikke. Sjøloven er rimelig klar på 0.2‰ og pliktmessig avhold under tjeneste.

Snekka til bestefar kan du dog fremdeles føre med 0.8‰ (så fremt den er under 15 meter og ikke er yrkesfartøy). 

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det aldeles ikke. Sjøloven er rimelig klar på 0.2‰ og pliktmessig avhold under tjeneste.

Snekka til bestefar kan du dog fremdeles føre med 0.8‰ (så fremt den er under 15 meter og ikke er yrkesfartøy). 

Internasjonale regler sier 0,5‰ etter det jeg så, småbåt er fremdeles 0,8‰

Edit:

0.2‰ som du sier i Norsk farevann, du har helt korrekt :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hvem venter 2 dager med å kjøre?

De av oss som ikke ønsker å vente ytterligere et par år med å kjøre !

Hvis du føler du trenger å vente i 2 dager, så er det alkoholinntaket som er problemet. Pass godt på leveren din og vurder å roe ned mengden alkohol du konsumerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Trådstarter har et klart ønske i sitt innlegg, å få svar på sine spørsmål og  høre fra andre med samme erfaring. Det betyr at man ikke skal diskutere syklister eller når man kan kjøre etter alkoholinntak. 50+ innlegg er fjernet fra tråden. Klarer man ikke å poste relevante innlegg slik TS ønsker, bør en holde seg langt unna denne tråden fra nå av.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare av ren nyskjerrighet, vet du ca hvor mye du drakk, over hvor mange timer, når du la deg, og når du sto opp og satte deg i bilen? Og hvor mye veier du?

Generelt til den som kan svare på det:

Hvor mye har egentlig kroppsvekt å gjøre for hvor lenge man har promille?

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Hovedregelen for forbrenning av alkohol er at den forbrennes med 0,15 promille per time. Med små individuelle avvik som ikke har med kroppsvekt å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare av ren nyskjerrighet, vet du ca hvor mye du drakk, over hvor mange timer, når du la deg, og når du sto opp og satte deg i bilen? Og hvor mye veier du?

Jeg drakk 3-4 jeger shots, 5 pills og 2 shotter med morgan siden vi ikke hadde cola å blande med :p vi startet rundt 19:30 og var i sengs til klk 2. Jeg sto opp klk 9:15 og var i bilen 9:30 så ble jeg stoppet 10 minutter senere. veier 90-95kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...