Gå til innhold

Problem med ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en WD My Passport 1TB harddisk som har vært trofast i mange år, men nå vil den ikke dukke opp på maskinen lengre. Den vises ikke i "min datamaskin" og i disk management får jeg opp "initialise disk" og jeg får error om jeg velger både MBR og GPT.

I Diskpart står den som Disk 2, Online, 0B,0B

Har også prøvd WD Drive Utilities, men får bare opp SMART status failed. My passport dukker opp, men det står at den bare har 0 bytes..

Har prøvd diverse data recovery softwares, men de finner ikke disken så det er uten hell.

Har også prøvd med en annen usb-kabel som heller ikke fungerte.

Noen tips? Har en del dokumenter jeg vil ha fra disken, men ikke verdifullt nok til å påkoste profesjonell datagjenoppretting. 

Har googlet en del om problemet og det kan kanskje ha noe med "kortet" på harddisken. Ett nytt kort kan vel kjøpes for noen kroner, men vet ikke om det er verdt å prøve.

Har prøvd disken på forskjellige maskiner uten hell og.

All hjelp mottas med stor takk :)

Og bare spør etter info jeg evt. har glemt så skal jeg hoste opp det fort som fy!

Sindre

edit: Jeg ser disken i BIOS om dette er til noe hjelp

Endret av minotir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uheldigvis blir eksterne disker utsatt for mer slitasje enn interne disker. Er du heldig så er det selve den eksterne delen som er gåen, da vil du ev. kunne ta ut harddisken som sitter i det kabinettet og kunne få ut dataene ved å sette den inn i pcen f.eks, eller i et nytt kabinett. Er du riktig uheldig så er det selve disken som er ødelagt, men for å teste det, må du som sagt åpne den opp.

Det ødelegger selvsagt en hver form for garanti/reklamasjon, men skal du ha ut data er det eneste mulighet. Sender du den inn på garanti/reklamasjon får du jo ev. bare en ny disk tilbake i beste fall, uten de gamle dataene selvsagt.

Lenke til kommentar

https://goo.gl/photos/PpqoiwukRv5QxNdv7

Prøvde harddisken i en laptop jeg har liggende i dag og nå lager den en konstant lyd. La med video av dette. Virker som den jobber på spreng, før var den helt stille. Hørte bare at den prøvde å starte opp i starten så ble det stilt.

Kan det være verdt å skru den opp, eller kommer jeg til å ødelegge den da? Kanskje armen som går over disken har hengt seg opp eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...