Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, 16 åring her som sliter noe ekstremt sosialt

Har nettop planlagt at jeg skulle ut å spise med noen venner nå, og hadde gledet meg I over en uke, plutselig sier de bare at de ikke kunne I siste minutt. Altså, nå har jeg egentlig fått nok av hele dett opplegget. Jeg er ikke så kjempe sosial, har rundt 300 venner på facebook, selv om gjennomsnittet som jeg har sett på facebook ligger på rundt 700-900, men det får da være grenser

Ikke en helg går unna hvor nesten alle jeg har på Snapchat legger ut et fest bilde på Mystory, hvor de er sosiale og har det kjempe gøy, og her sitter jeg da, og er alene 365 dager I året fordi at de folkene jeg trodde jeg kjente ALDRI inviterer meg ut noen steder. Sånn seriøst, jeg ble rådet å faktisk spørre om jeg og vennene skulle finne på noe, men det ser jo ut som om de bare dropper det I siste minutt noe som er helt for jævlig provoserende

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, så sjenert som jeg har, har jeg jo ikke sjans til å snakke med de populære guttene som bruker gate slang hele tiden og fester hver eneste helg og gjør sosiale ting. Blir bare så misunnelig når jeg kommer på skolen etter å ikke ha gjort noe sosialt på 72 timer når jeg hører om hvor vill forrige fest var, om hvem som hadde seg med hvem osv.

Etter å ha kjempet med basically, alt jeg har føler jeg at jeg er klar til å gi opp alt som har noe med sosialt og gjøre. De eneste sosiale jeg gjorde forrige år var en måned I sommerferien, I oslo med min 18 år gamle fetter som tok meg med på et par fester. Det var jo kult, men hva er det jeg liksom skal gjøre resten av året? Låse meg Inne? Det er jo nesten blitt så ille at jeg GLEDER meg til å gå på skolen fordi at det er noe sosialt, så blir jeg depressiv og kjeder med som bare det når jeg kommer hjem eller I helgene.

Eneste utveien jeg ser nå er jo typen til mamma som hun hadde tenkt til å flytte med, til en annen by hvor jeg liksom kan få en helt ny start, men som det ser ut ser det jo ut som om hele forholdet går opp I flammer, og da blir jeg sittende I dette hølet, som kalles for drammen og kaste bort 3 av mine beste år. Vet ikke om jeg har lyst til å bli russ engang. Hjelp?

Endret av Måsabjønn123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet hvordan følelsen er. Fant selv ut at nesten alle vennene mine ble med i forskjellige russegrupper uten å spørre om jeg ville være med. Alle skal til Tryvann osv, mens jeg bare blir sittende igjen hjemme. Føler det alltid er jeg som må ta kontakt med de jeg kjenner, og må anstrenge meg for å finne på noe med vennene. Det er iallefall bedre å spørre om noen blir med å finne på noe enn å ikke gjøre det. Pass på at du ikke maser alt for mye heller da. En grei måte å få kontakter på kan være å melde deg på en idrett eller noe i den duren. Sikkert halvparten av vennene mine ble jeg kjent med på den måten. 

Anonymous poster hash: 8321d...b89
Lenke til kommentar

Det blir bedre når du blir eldre, du får ny start i militæret, under studier og i arbeidslivet :)

3 av dine beste år? Du kan ikke kjøre bil engang lovlig. Hvis jeg var deg ville jeg gledet meg til å bli eldre. Det eneste jeg skulle ønske var at jeg fullførte utdanning noen år tidligere istedenfor å jobbe :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

kaste bort 3 av mine beste år.

En ting du skal vite er at for mange så er de 3 årene de mest ødeleggende for resten av livet. Festing hver helg, kanskje mer, og kun fokus på det sosiale er ikke bra. Hvis du gjør det bra på skolen og tar en skikkelig utdanning så vil 3 år uten særlig sosialt gi deg 10 nye "beste år" senere.

Skjønner greia di og den eneste løsningen er vel at du tar kontakt og insiativ, men det er ikke like lett det heller.

Lenke til kommentar

Husk at antall venner på Facebook ikke sier noenting. Ikke om hvor polulær man er, ikke om hvor mange gode venner man faktisk har eller hvor lite ensom man er.

Jeg synes du burde fortsette å prøve å få med vennene dine på ting, men ikke begrens deg til dem. Bli med på en aktivitet som omhandler andre mennesker, oppsøk nye ting. Det er vanskelig, men det er givende og lærerikt. Jeg lover deg at du får en fabelaktig mestringsfølelse når du beveger deg ut av komfortsonen din!

Og husk på at det er mange ting du kan og er flink til. Ikke legg lokk på kvalitetene dine, bruk dem til din fordel.

Lenke til kommentar

Antall venner på fb er en helt meningsløs standard å måle sosial suksess etter.

Jeg er lite aktiv på fb og fjerner jevnlig mennesker jeg ikke lenger har kontakt med.

Jeg har en kamerat som bruker antall venner på fb som en slags skrytegreie.

Han er en asosial "gamer" som bruker hele livet sitt alene i leiligheten sin og har hundrevis av "venner" han aldri ser og ikke har møtt.

Beste du kan gjøre er å begynne med en hobby som man like lett kan gjøre alene som med andre.

Selv liker jeg å padle og campe.

De fleste byer har en padle klubb og her er det sosiale folk som møtes og padler sammen. Mange av disse liker også å campe fra kanoe eller kajakk og det er kjekke turer med andre.

Samtidig er det god trening uansett hvor mange du får med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...