Gå til innhold

Anbefalt cognac

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke alkoholsmaken heller, jeg liker denne godt: 

https://www.vinmonopolet.no/Land/Finland/Xant%C3%A9-Original-Poire-au-Cognac/p/3048602

Kan jeg til og med sippe bart.

Skal prøve denne, tenker den kan være noe når det ikke er den alkohol/whiskey smaken :) Prøvd noen andre i samme gate, uten det whiskeypreget? 

Jeg har smakt en del på sterke drinker (finner meg alltid type som liker sterk hard alkohol av en eller annen grunn) og jeg må si at dette er den eneste jeg tør å drikke. Er du eventyrlysten så kan du jo møte opp på polet og spørre om de har noe lignende som har så god og frisk smak som den har. Må nevnes at jeg pleier ikke å sippe denne hele tiden, jeg pleier å blande den ut med litt cola eller sprite da det blir for sterkt for meg i lengden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
  • 4 år senere...
Maskinfører skrev (6 timer siden):

Denna er veldig god 😉 

6301-1.jpg

Hennesy VS har altfor mye treolje i seg.

På VS foretrekker jeg kjennere som Larsen og Baches tre kors.

Jeg er glad i Larsen og Bache.

Larsen utdannet seg hos Prunier noe som preger stilen deres.

Jeg har Larsen XO selv i skapet.

Jeg vet Larsen har fått et litt Harry stempel i Norge, muligens pga at nordlendinger og folk flest liker den, men jeg synes det er meget godt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Hennesy VS har altfor mye treolje i seg.

På VS foretrekker jeg kjennere som Larsen og Baches tre kors.

Jeg er glad i Larsen og Bache.

Larsen utdannet seg hos Prunier noe som preger stilen deres.

Jeg har Larsen XO selv i skapet.

Jeg vet Larsen har fått et litt Harry stempel i Norge, muligens pga at nordlendinger og folk flest liker den, men jeg synes det er meget godt.

Jøsses det visste jeg ikke treolje ? Pappa likte denne godt  Larsen Cognac arvet jeg etter min far som gikk Bort 2 flasker kjøpt par dager før han gikk bort i Desember 23 nei Larsen skal være bra den ikke noe Harry med den  muligens du vet mer om dette Pappa hadde en onkel som gikk bort 92 år gammel i 1998 han drakk veldig mye kalt 3 Stjerner vet du noe om den ? Stod bare 3 stjerne 3 flasker  på en lapp i hans lommebok samt 10 plater med kokesjokolade ? Nyskjerrig på å smake 3 stjerne ble Tronnes Napoleon på Vinmonopolet idag 😀

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (41 minutter siden):

Pappa hadde en onkel som gikk bort 92 år gammel i 1998 han drakk veldig mye kalt 3 Stjerner vet du noe om den ? Stod bare 3 stjerne 3 flasker  på en lapp i hans lommebok samt 10 plater med kokesjokolade ?

Bache Gabrielsen tre kors https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Cognac-Tradisjonell/Bons-Bois/Bache-Gabrielsen-3-kors/p/5401

Ein ganske vanleg cognac i Norge. Ikkje ein av mine favorittar då eg liker best litt mørkare cognac, men for dei som liker den så er det nettopp fordi den ikkje er lagra så lenge at den har tatt mykje smak frå lagringa på eikefat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ser etter noe nytt med mindre alkoholsmak så ville jeg tenkt utenfor boksen og sett på noe som denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Barbados/Plantation-20th-Anniversary-X-O-/p/9456501

Fikk smake av en kompis i sommer og ble en umiddelbar favoritt. Det er en rom, ikke Whisky eller Cognac, men foredlet, ikke blandevann. Klart, det er en søtere smak enn fra en nøktern Cognac.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Bache Gabrielsen tre kors https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Cognac-Tradisjonell/Bons-Bois/Bache-Gabrielsen-3-kors/p/5401

Ein ganske vanleg cognac i Norge. Ikkje ein av mine favorittar då eg liker best litt mørkare cognac, men for dei som liker den så er det nettopp fordi den ikkje er lagra så lenge at den har tatt mykje smak frå lagringa på eikefat. 

Er det derfor det stod 3 stjerne på lappen det var egentlig 3 kors ? Ikke lagra så lenge nei skal prøve den til jul 😉

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Jøsses det visste jeg ikke treolje ? Pappa likte denne godt  Larsen Cognac arvet jeg etter min far som gikk Bort 2 flasker kjøpt par dager før han gikk bort i Desember 23 nei Larsen skal være bra den ikke noe Harry med den  muligens du vet mer om dette Pappa hadde en onkel som gikk bort 92 år gammel i 1998 han drakk veldig mye kalt 3 Stjerner vet du noe om den ? Stod bare 3 stjerne 3 flasker  på en lapp i hans lommebok samt 10 plater med kokesjokolade ? Nyskjerrig på å smake 3 stjerne ble Tronnes Napoleon på Vinmonopolet idag 😀

Tre stjerner er symbol for en VS av god kvalitet.

Bache sin heter 3 kors (rødekors) pga at den ble solgt som beroligende på apoteket i Norge under forbudstiden.

Hennessy VS når jeg smakte den hadde altfor mye boisee med utpreget treolje.

Dette er tilsatt tilsetningsstoffer for å fake alder, til Hennessy forsvar så er det sykt mange år siden jeg prøvde den. Men den gav meg bakoversveis av den negative sorten.

Hører vsop deres og paradis xo er bra, men jeg er mer for typ fransk og norsk stil.

Svensken kan jo ikke cognac, deres er skikkelig skvijp, dere er advart Grönstedt heter den svenske.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Tre stjerner er symbol for en VS av god kvalitet.

Bache sin heter 3 kors (rødekors) pga at den ble solgt som beroligende på apoteket i Norge under forbudstiden.

Hennessy VS når jeg smakte den hadde altfor mye boisee med utpreget treolje.

Dette er tilsatt tilsetningsstoffer for å fake alder, til Hennessy forsvar så er det sykt mange år siden jeg prøvde den. Men den gav meg bakoversveis av den negative sorten.

Hører vsop deres og paradis xo er bra, men jeg er mer for typ fransk og norsk stil.

Svensken kan jo ikke cognac, deres er skikkelig skvijp, dere er advart Grönstedt heter den svenske.

VS av god kvalitet ja 3 kors ja pappa fortalte at alkohol ble kjøpt på polet oldefar var født i 1880 og fortalte sikkert litt sjokolade måtte også kjøpes på apoteket men var muligens senere treolje høres ikke godt ut ☹️mange år siden jeg drakk hennesy kjøpte en flaske på polet for han i julegave han ble litt sur pga den var så dyr syns ikke 570,- er så dyrt VSOP og XO er de beste på kvalitet var drukket Braastad XO Grönstedt høres svensk ut også Carl Grönstedt 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

Er det derfor det stod 3 stjerne på lappen det var egentlig 3 kors ? Ikke lagra så lenge nei skal prøve den til jul 😉

Eg er nesten heilt sikker sidan Bache Gabrielsen var ein av bestselgarane i Norge, og at dersom det faktisk er snakk om tre stjerner / three star så er det umogleg mange versjonar sidan alle VS'ar også er tre stjerner. Historisk sett vart det satt eit kryss på tønna for kvart år med modning slik at cognacen med tre kryss var minst tre år gamal. Kors og stjerner er berre ein alternativ måte å lese merkinga på. 

Dersom det med tre stjerner berre var ment generell tre år gamal cognac så hadde det for det fyrste vært unødvendig å presisere det ettersom ein omtrent ikkje får kjøpt cognac som er yngre, og for det andre så hadde det vært lettare å skrive bokstavane VS i staden for tre sterner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Eg er nesten heilt sikker sidan Bache Gabrielsen var ein av bestselgarane i Norge, og at dersom det faktisk er snakk om tre stjerner / three star så er det umogleg mange versjonar sidan alle VS'ar også er tre stjerner. Historisk sett vart det satt eit kryss på tønna for kvart år med modning slik at cognacen med tre kryss var minst tre år gamal. Kors og stjerner er berre ein alternativ måte å lese merkinga på. 

Dersom det med tre stjerner berre var ment generell tre år gamal cognac så hadde det for det fyrste vært unødvendig å presisere det ettersom ein omtrent ikkje får kjøpt cognac som er yngre, og for det andre så hadde det vært lettare å skrive bokstavane VS i staden for tre sterner. 

Ja da skal jeg prøve den siden det muligens er Bache pappa sa 3 stjerner får du ikke lenger og jeg lurer på om det er 3 kors bare skifte Navn ? Pappa døde dessverre i desember 2023 78 år gammel så han får ikke smakt og kan bekrefte om det er den ☹️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (2 timer siden):

Om du ser etter noe nytt med mindre alkoholsmak så ville jeg tenkt utenfor boksen og sett på noe som denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Barbados/Plantation-20th-Anniversary-X-O-/p/9456501

Fikk smake av en kompis i sommer og ble en umiddelbar favoritt. Det er en rom, ikke Whisky eller Cognac, men foredlet, ikke blandevann. Klart, det er en søtere smak enn fra en nøktern Cognac.

Rom er meget godt ja, alltid mitt valg til en sigar, men i helgen så gikk siste slanten rom fra barskapet med en sigar også denne en Plantation rum.

Angående Larsen og spesielt VS så er den nesten like berømt som amerikanernes Jack Daniels eller Jim Beam.

At noe er litt Harry eller allemannseie betyr jo bare at svært mange liker det, og at det er kvalitet og kanskje har ok pris.

Jeg burde kanskje prøvd Hennesy vs igjen, muligens på bar om de har...

Er bare det at Larsen og Bache vs er så gode De Luze vs er også ok, men den er veldig søtet med karamell.

Larsen og Bache er mer naturlige, av bedre kvalitet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (40 minutter siden):

Ja da skal jeg prøve den siden det muligens er Bache pappa sa 3 stjerner får du ikke lenger og jeg lurer på om det er 3 kors bare skifte Navn ? Pappa døde dessverre i desember 2023 78 år gammel så han får ikke smakt og kan bekrefte om det er den ☹️

Om det var stjerner og i nærheten dvs Norge og polet så var det kanskje Braastad sin?

Den heter three stars fortsatt.

Braastad/Tiffon er gode saker det også, går litt tid mellom jeg har de, men hender jeg kjøper det enten på pol eller restaurant.

Den ble solgt i 2017.

Hei, 
Jeg tror du vil like denne: Braastad Three Stars. 
https://www.vinmonopolet.no/p/7886601

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Om det var stjerner og i nærheten dvs Norge og polet så var det kanskje Braastad sin?

Braastad/Tiffon er gode saker det også, går litt tid mellom jeg har de, men hender jeg kjøper det enten på pol eller restaurant.

Hei, 

Kanskje som sagt onkelen var født i 1906 og gikk bort i 1998 på håndskrevet kvittering i 1997 så står det det bare 3 Stjerner Cognac ja jeg skal prøve en sånn flaske blir pol hos meg da jeg aldri er på Resteurant ja skal prøve 3 stars 😀

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Hei, 

Ingen butikker har den på lager ☹️ sikkert utgått ☹️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...