div_ Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Sett det er flere merker...så ut som om shuttle ligger best an... Skal brukes til spilling, surfing, vob(dvd filer) editering..ja tunge oppaver, vil ha en som er RASK, rolig....og god støtte de nyeste ddr ram typene om mulig (800 er vel den nyeste) ha FW,USB2,Nettverk, kunne installere sterkt grafikkkort med tv ut( raedon) dvd brenner,bluetooth..Har sett det er ca 9 forskjellig modeller,men blir forvirret, og vet ikke hva jeg skal velge..lydkort er innebygget, det er greit, lyden der er mer en god nok for meg.Vet ikke om jeg skal velge P4 eller Amd denne gang, vil ha mulighet for å ha 2 HD'er i entheten hvor mye kan de bygges ut? trenger ikke skjerm,tastatur..bare selve Barebone pc med innmat disse har vel ikke diskett, hvordan klarere jeg å installere da? om jeg kjøper en extern usb diskett stasjon, vil vel den ikke virke om jeg må installere alt på nytt? (om pc har formatert harddisk?) noen ideer? takk Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Tror det var dette du mente: Kan lite om småbokser foresten.. Men tror ikke du skal bekymre deg stort over å installere uten diskett. WinXp, og andre nyere operativsystemer for den del, starter selv opp fra cd.. Litt roting i bios med noen oppstartsrekkefølge må kanskje til men.. Formatering er lekende lett under installasjonen oxo.. Lenke til kommentar
kain Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Har selv en shuttle der er det plass til 1 hd 1 diskett og 1 cdrom eller 2 hd og 1 cdrom, er ikke med når du spør om hvordan de kan bygges ut ? Jeg har 2 stk hd i min funker fint lurer litt op om ikke cdrom slotten også skal få en hd drev snart har ikke cd rom alikevel det står nemmelig i den gammle pc'n Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Har Selv shuttle , så min anbefaling shuttle Eneste annet jeg har testet er chiang fun noe jeg ikke kan anbefale pga kjøleløsningen på en shuttle ser ut til å vere best. ( hadde mye varme problemer med min chiang fun) Når det gjelder disk plass til lagring er dette ikke noe problem ! Kjører selv 2 stk raptor disker og en dvd brenner + 3 * 250 gig maxtor eksterne disker på FW. Diskene som er eksterne er faktisk ikke SÅ mye dyrer som en intern. Så min anbefaling må bli en shuttle i kombinasjon med enten intel eller AMD . Intel eller amd må bli smak og behag! Men ta deg en kikk på hvor mye ey athlon64 barbone system vil koste oxo . Det eneste vis du går får amd 64 så vil vell prisen overstige 10000 vis du skal ha skjermkort +++ Men tenk også på ytelses hoppe når du installere XP 64 bits edition når det kommer! Endret 2. desember 2003 av Pukerud Lenke til kommentar
kain Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Foreslår denne http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...-ST61G4&p=43776 eller denne http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=358 med P4 3G 800 Boxed + 2 stk DDR-PC400MHz brikker på 512ram Lenke til kommentar
jarnt Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Har Shuttle SN45. Har en ekstern 5 1/4" Har 2*3 1/2", en er ekstern, men kan brukes til hdd om en vil. AGP: Pga plassbegrensning vil en ikke få inn kort som bygger to pci slotter. (ønsker en heatpipekjøler på skjermkort, må en ta helt hull på sideveggen i kabinettet.) Det er en PCI slot tilgjengelig. ( Kan sette et godt TV/ lydkort der f.eks) Er selv fornøyd med lydkvaliteten på den integrerte sound-storm brikken. I bios kan du sette valg til å boote fra ekstern kilde.( usb, nettverk, FW) det er en god mulighet. Har ikke montert fast floppy disk, men kabelen ligger montert i kabinettet, klar til bruk. Dette for å få luft rundt hdd, da den går for å bli varm. ( Gleder meg til det kommer kalde seagatedisker. Skulle hatt 2 på 250 GB i tilfelle. Får se hva tiden bringer...Lagrer på nettverket mitt inntil videre) Er fornøyd med spillytelsen og funksjonaliteten til min boks. (Har moddet litt) (Default 3DMark03-340 , omega 3.9 = 6100+ poeng.) Mitt system ble på ca 10k. Til videoredigering og tyngre regneoppgaver har jeg følelsen av at et P4 system vil dra bedre med HT. Synes å ha lest noen tråder om det. Ta småsøk i forumet for mere info. Eller har noen andre oversikt til de andre emnene. "Intel vs.amd" ? Det er en annen diskusjon. "What ever" Håper dette var til hjelp. Mh jarnt Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) ville nok ikke gått for ATI sitt chipp da du uansett har tenkt til å gå for et ekstra skjemkort. Og heller ville jeg gått for Shuttle SB75G2 Barebone Socket 478 Sort - I875P,8x AGP,S-ATA og GbLAN ! Da 875P er et mye bedre chipsett (?) Som sagt AMD vs INTEL er noe du må velge selv da det er smak og behag , vis du ikke har penger til en amd64 system da ! Endret 2. desember 2003 av Pukerud Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 eni med "kain" Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Alså grunnen til at du anbefaler det da ?? Kain og King_pedersen ?? pga det ser kult ut ? De brikkesettene der er jo dårligere en 875P ..... ( er de ikke ? ) Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Jeg har akkurat kjøpt med en barebone selv, en Soltek 3401A (skrudde den sammen i går kveld), og er foreløpig veldig fornøyd. Dette er den første pcen min som jeg har kjøpt og skrudd sammen selv (med litt assistanse fra min kjære samboer) Siden jeg bare trengte en kontorpc, har jeg brukt en celeronprosessor og ikke kjøpt ekstra skjermkort., oppsettet mitt kom da på litt i underkant av 6700 på PS-data (og jeg fikk med en kjempestilig bæreveske til pcen også). Eneste "negative" jeg har å si er at det har blitt så merkelig stille i stua... er vant til høyfrekvent "susing" fra min gamle pc, men eneste jeg hører på denne her er dvdbrenneren, og litt lyd akkurat når den starter opp. Det jeg har av innmat er: Nec 1300 dvdbrenner Celeron 2,5 Ghz prosessor Samsung 160 GB S-ata Geil 512 PC3200 (en brikke, men hovedkortet støtter dual, så to kan kanskje lønne seg) Jeg valgte Soltek 3401 fordi jeg har lest at den skal være den mest støysvake av barebone-løsningene, fordi den har S-ata, og fordi den støtter P4 800MHz (og står "minst 100" steder i manualen som følger med at hovedkortet støtter Hyper Treading), i tilfelle jeg skulle føle for å oppgradere den seinere. I tillegg ser det ganske stilig ut med den svarte børstede aluminiumsboksen med speilfront ved siden av min svarte lcd-skjerm Har lest at det ikke anbefales å bruke de heftigste grafikk-kortene hvis man er redd for støy, men du får du en veldig fin boks for under 10000 hvis du bytter ut celeronprosessoren jeg har valgt med en P4 800MHz og putter i et vifteløst radeon 9600. Og kanskje kjøper to rambrikker i stedenfor en sånn som jeg har valgt. De har jo testa den her på Hardware.no også, til litt annen bruk enn min. Uansett hva du velger så håper jeg du blir like fornøyd barebone-eier som det jeg er Edit: leste ikke posten skikkelig her i stad, så denne her er kanskje ikke akkurat det du leita etter. Men, det er i hvertfall mulighet for diskettstasjon her, og lagt opp til at det skal være plass til både to harddisker og to cd/dvd-brenner/leser. Endret 2. desember 2003 av Bergtora Lenke til kommentar
lperik Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Hvor mye støyer en shuttle? Vurderer en selv, men om den bråker som et middels jetfly er det uaktuelt. Til topicstarter: Diskettstasjon er unødvendig, bruk plassen til en ekstra harddisk istedet. Om du trenger et lite lagringsmedium så kjøp et usb nøkkelknippe med 128mb ram feks. Er jo usb i front så det blir bra! (Planen min om jeg kjøper meg barebone iallefall) Lenke til kommentar
shahin Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 (endret) Anbefaler å bytte 40mm PSU vifta på Shuttle til en stillegående, evt. koble den om for å kjøre på 5-7 volt. Da blir maskinen STILLE (med mindre man støyende hd). Skrutrekker i vifta for å stoppe faenskapet anbefales ikke, jeg hadde maskin som støyet like lite som laptop i 6 uker før PSU sa takk for seg 80mm vifta bråker ikke, og kan justeres via windows software & bios (speed) til laveste speed. Lykke til med kjøpet ditt, tviler på at du blir skuffet om du kjøper Shuttle Endret 3. desember 2003 av shahin Lenke til kommentar
div_ Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Takk for svar så langt Folkens! Så athlon 64 er allerede i shuttle(bareborne) modeller?, er vel en bra prosessor? må fortsatt tenke på hvilken prosessor jeg skal velge:-) men bare kom med mer argumenter folkens, setter pris på så mye som mulig... Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 ville egentlig ikke anbefale shuttle... syns den bråker så sinnsykt! måtte endel modding til før jeg ble fornøyd.. ellers er den jo trang og varm og da! eneste pluss er jo utseende selvsagt! men synes det er elendig at de enda ikke har kommet med noen frontdeksel løsning til cd drev og floppy.. men det ordnes jo det også med litt dobbesidig tape osv.. tror jeg heller ville satset på Soltek sin løsning visst jeg kunne valgt nå... - mindre støy - bedre plass - frontdeksel - billigere Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 ville egentlig ikke anbefale shuttle... syns den bråker så sinnsykt! måtte endel modding til før jeg ble fornøyd.. ellers er den jo trang og varm og da! Bråker gjør den ikke. Jeg vet ikke om jeg har vært heldig med psu-viften min, men den gjør utrolig lite av seg. 80mm viften lager lyd når den kjører på full pupp, men det er ikke verre enn å hente ned Speedfan og kjøre den på laveste turtall. Av og til spinner den opp for å skufle ut varme, men det tar ca. et sekund hos meg, og skjer kanskje en gang annenhver time (litt avhengig av hva som skjer.. under spilling skjer det oftere). Selvfølgelig er dette også ganske avhengig av hvilke komponenter du har i. Har du en XP3200, R9800pro AIW, 3x300gb harddisker, så vil nok viften gå oftere. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 vil ha mulighet for å ha 2 HD'er i entheten hvor mye kan de bygges ut? disse har vel ikke diskett, hvordan klarere jeg å installere da? om jeg kjøper en extern usb diskett stasjon, vil vel den ikke virke om jeg må installere alt på nytt? (om pc har formatert harddisk?) De fleste barebonesystemene har plass til en, kanskje to harddisker og floppystasjon, som evt. kan byttes ut med en harddisk til. Så to disker er neppe noe problem. Det vil ikke være noe problem å legge inn operativsystemet direkte fra CD, helt siden NT4.0 har MS støttet dette, og Win2k og alle WinXP-versjonene støtter dette. Linux legger du også vanligvis inn fra CD eller nettverksinstallasjon (evt over Internet). Ellers støtter vel de fleste systemer i dag å boote også fra USB/FW-enheter, så hvis du vil ha en floppy-stasjon kan du nok gjøre det. Men du trenger ikke tenke på det ved installasjon. USB/FW-enheter må ikke nødvendigvis kreve drivere for å fungere... Dessuten, hvis du absolutt skal legge inn Win98, går det an å lage en oppstartsdiskett som det er mulig å legge på en CD... Lenke til kommentar
div_ Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 nå her jeg IKKE peiling på overclocking, modding ect ect , og dere er vel enig at en ikke skal begynne med sånt på noe helt nytt og ikke har PEILING? vel det med ram , vet at det kalles ddr ram nå....(har gjort en stund). men det er så mangen typer under der igjen:-((( hvilken "fsb" er å satse på? 255-300-400-500-800 eller hva det er:-/ også prosessor socketen, nå vil jeg endten ha athlon 64 eller pentium 4, men så er det en haug med forskjellige socketer etter hvert som det blir raskere..hvilken er mest fremtidsrettet (begge typer prossessor) så er det brikkesettet da, hvilken er bra der da? jeg gidder ikke lese i TIMER om alle disse tingene, for alle selskep skrøyter eller klager over de forskjellige brikkene....så etter dette sitter du like grønn føler jeg..... takker Lenke til kommentar
cpy Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Anbefaler å bytte 40mm PSU vifta på Shuttle til en stillegående, evt. koble den om for å kjøre på 5-7 volt. Da blir maskinen STILLE (med mindre man støyende hd). 80mm vifta bråker ikke, og kan justeres via windows software & bios (speed) til laveste speed. Hvilket 40 mm vifte anbefaler du? Har gått inn på BIOS, hvordan justerer man viftestyringen i BIOSEN og hvilket windowsprogram finnes til å justere viftestyringen eller psu?? takk Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Viftestyring = http://www.almico.com/speedfan.php Lenke til kommentar
cpy Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Vifta på grafikkortet(ekstrautstyr)sitter ganske inntil veggen på shuttle pc`en, og derfor bråker det ekstra mye(lyden blir høyere hvis viften blir nesten tildekket), har lagd et stor hull i kabinettveggen til grafikkortsiden og satt inn et 80 mm vifte montert i veggen som blåser rett inn til grafikkortet, tatt vekk det orginalviften, det funker helt greit fortsatt. håper jeg.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå