Gå til innhold

En alkoholier kan kjøpe sprit kl.13 mens jeg ikke kan kjøpe meg en øl kl. 21?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett utvalget i land der det ikke er pol. Ganske triste saker.

Spørs hvor du har vært det.

 

Fordelen med polet er faktisk det du påpeker, man får et bra forutsigbart utvalg. Men det kan man også få på hypermarked i Europeiske land f.eks, ofte langt større utvalg enn på de største vinmonopol i Norge.

 

Det spørs hvor du går. Er du på en vanlig dagligvarebutikk er nok ikke utvalget all verdens, går du på en annen butikk kan utvalget være et helt annet, noe som kan være frustrerende, men også totalt sett en fordel. Leter du etter en grei eller god vin får du det på de fleste Europeiske butikker for så lite som 5 Euro. Skal du ha litt bedre viner drar du på en vinforretning.

 

Iallefall er det mulig å kose seg med en god vin selv om du treffer en person etter klokken 21 og ikke har vin i huset, noe som iallefall føles friere.

 

Kan huske for ca 10 år siden når jeg bodde i en vest-Europeisk by ca 4 ganger større enn Oslo, at jeg ofte bestemte meg for å ta en vin sammen med min kjære, etter klokken 22.00 og at vi da bare dro på en lokal butikk og kjøpte vin som var god.

 

Jeg ser ikke problemet med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det er verdt å huske på at i en vesteuropeisk by har du et enormt utvalg av vinprodusenter innenfor en åttetimers kjøretur. Det er så langt jeg vet ikke tilfelle for de fleste steder i Norge.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Jeg tviler på hver butikk bestiller direkte fra vinprodusentene. Kan huske den lille butikken på hjørnet hadde et utvalgt på iallefall hundre viner, så jeg tviler på de bestilte direkte fra produsentene. Det finnes nok grossister for slikt.

 

I Norge kunne jo vinmonopolet blitt en grossist om butikker hadde fått lov å selge vin.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er rett og slett urimelig å diktere kjøpetidene på øl og vin. Hvem er det de prøver å beskytte egentlig? En beruset person får ikke kjøpe alkohol uansett når på dagen det er. Av hvilke grunn skal en frisk og oppegående person som er ferdig med lørdagsvakten sin kl 6 være nektet å kjøpe seg en flaske vin eller en god øl på impuls sammen med ytrefiléen de hadde på tilbud når man tar handlerunden sin etter jobb? Rett og slett patetisk og både kjøper, butikk og staten taper alle mann på det.

 

Jaja, men Norge er jo verdens beste land å bo i, så vi har ikke lov til å klage på ting som er feil, fordi det finnes folk som har det verre enn oss. /sarcasm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel diskutabelt at Norge noensinne har vært verdens beste land å bo i, selv om vi har blitt hjernevasket til å tro det. Det er også veldig viktig å prøve å fikse det som er feil. Spørsmålet er bare hvorvidt noe i det store bilde faktisk er det minst feile alternativet. Jeg har sett forholdsvis pålitelige kilder som antyder at den norske vinmonopolmodellen er den som gir minst totale skadevirkninger når det gjelder distribusjon av rusmidler. For, så langt man kan regne samfunnsmessig er faktisk rusmidler stort sett skadelig økonomisk og sosialt. På individnivå er dette naturligvis ikke tilfelle for de aller fleste, men det har ikke noen påvirkning på samfunnet forøvrig at folk klarer å holde seg innenfor fornuftens grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...