Gå til innhold

En alkoholier kan kjøpe sprit kl.13 mens jeg ikke kan kjøpe meg en øl kl. 21?


Anbefalte innlegg

Hvis man trenger en flaske vin til gjestene på en lørdag så er det noe galt.

 

Trenger kan være at man ønsker - ikke nødvendigvis et avhengighetsproblem. At det å kjøpe en flaske vin på en lørdagskveld skal "være noe galt" hører jeg kun fra de mest religiøse avholdsmenneskene.

 

 

Det er gjerne slik med rusmidler at de aller fleste ikke har noen problemer med å holde et moderat og "sunt" forbruk. Det er gjerne de samme folkene som fint klarer å planlegge såpass at de kjøper inn på forhånd, eller klarer seg fint uten en helg.

 

Så har du de andre. De som ikke klarer å begrense seg, og som påfører seg selv, andre og samfunnet store skader/problemer/belastninger/utgifter. Man kan gjerne si at i et godt samfunn ville ikke disse heller utvikle problemer, men samfunnet fungerer ikke slik der vi er nå.

 

Så en alkoholiker kan ikke planlegge? En alkoholiker kan gå på polet og kjøpe seg vodka og whiskey når de åpner kl. 10.00 en mandag morgen. Men alle andre kan ikke få kjøpt seg en eneste øl på impulskjøp en sen lørdagskveld når vi føler for det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes premisset blir feil, sett fra perspektivet til privatpersonen. Det er ingen frihet eller rettighet å kunne kjøpe alkohol like før midnatt på dagligvarebutikken. Det vil i så fall være et privilegium. Er det noen rettigheter som begrenses så er det butikkenes eiendomsrett, og rett til å selge sine produkter lovlig til enhver tid de selv ser det hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med  TS her, jeg har selv bodd i Sveits i flere år der jeg fikk kjøpe øl, vin og brennevin døgnet rundt også på bensinstasjoner. Hvorfor skal vokse folk bli nektet og kjøpe et lovlig produkt bare fordi noen få missbruker det? Det blir som og forby salg av becon fordi folk blir feite av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man trenger en flaske vin til gjestene på en lørdag så er det noe galt.

 

Trenger kan være at man ønsker - ikke nødvendigvis et avhengighetsproblem. At det å kjøpe en flaske vin på en lørdagskveld skal "være noe galt" hører jeg kun fra de mest religiøse avholdsmenneskene.

 

Jeg forsto det da, ville bare få det til å bli litt drastisk :p

 

Hvis man TRENGER(!!!!) en flaske vin...

Lenke til kommentar

De fleste friheter er et privilegium. Litt av det med å fjerne et hvilket som helst monopol er å frigjøre konkurransen for alle andre.

 

Men du formulerer deg som at du skal ha retten til å kjøpe alkohol når klokken er midnatt. Jeg sier at det er å se på det baklengs. Butikken bør ha rett til å selge alkohol til deg når klokken er midnatt, hvis de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man trenger en flaske vin til gjestene på en lørdag så er det noe galt.

 

Trenger kan være at man ønsker - ikke nødvendigvis et avhengighetsproblem. At det å kjøpe en flaske vin på en lørdagskveld skal "være noe galt" hører jeg kun fra de mest religiøse avholdsmenneskene.

 

Jeg forsto det da, ville bare få det til å bli litt drastisk :p

 

Hvis man TRENGER(!!!!) en flaske vin...

 

 

Hadde jeg bodd i Norge og nøden var stor så hadde jeg bare kjøpt en kanne med hjemmebrent av naboen, tilgang betyr nødvendigvis ikke det samme som overforbruk. Forbud minsker ikke tilgangen men øker profitten på det svarte markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som jeg ser hele denne tråden er handler ikke om friheten, men handler mer om de som er imot det, er kun imot det fordi deter høyere/frp som vil åpne opp. Og det er jo farlig og være enig med noe av hva de der sier. 

 

Det sier langt mer om hvordan du leser tråder enn det gjør om hvilke argumenter denne tråden faktisk inneholder.

 

Hovedargumentet her har vært at dagens ordning gir oss et av verdens beste utvalg av alkoholholdige varer. I tillegg finner en også svært kunnskapsrike ansatte på polet. 

 

Det er ikke uten grunn at Vinmonopolet år etter år troner i toppen av omdømmemålinger her i landet. 

 

Det er en helt glimrende ordning for alle som er glad i alkoholholdige drikker og det er nesten utrolig at enkelte aktivt går inn for å rive dette ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

De fleste friheter er et privilegium. Litt av det med å fjerne et hvilket som helst monopol er å frigjøre konkurransen for alle andre.

 

Men du formulerer deg som at du skal ha retten til å kjøpe alkohol når klokken er midnatt. Jeg sier at det er å se på det baklengs. Butikken bør ha rett til å selge alkohol til deg når klokken er midnatt, hvis de vil.

 

 

Jeg har ikke sagt at det er en menneskerett. Jeg synes derimot at det er feil av staten å holde tilbake en frihet vi kunne og burde hatt til å kunne kjøpe alkohol når vi ønsker det, selvfølgelig når butikkene er åpne. Jeg forventer ikke å få kjøpt alkohol om butikkene holder stengt, det burde da være åpenbart.

 

 

 

Slik som jeg ser hele denne tråden er handler ikke om friheten, men handler mer om de som er imot det, er kun imot det fordi deter høyere/frp som vil åpne opp. Og det er jo farlig og være enig med noe av hva de der sier. 

 

Det sier langt mer om hvordan du leser tråder enn det gjør om hvilke argumenter denne tråden faktisk inneholder.

 

Hovedargumentet her har vært at dagens ordning gir oss et av verdens beste utvalg av alkoholholdige varer. I tillegg finner en også svært kunnskapsrike ansatte på polet. 

 

Det er ikke uten grunn at Vinmonopolet år etter år troner i toppen av omdømmemålinger her i landet. 

 

Det er en helt glimrende ordning for alle som er glad i alkoholholdige drikker og det er nesten utrolig at enkelte aktivt går inn for å rive dette ned.

 

 

De aller fleste som drar på Vinmonopolet vet allerede hva de skal ha. Mange bestiller også på nettet for så å komme og hente. Og nei, ikke alle Vinmonopol har kunnskapsrike ansatte.

 

Det fantes også folk som mente at det kom til å bli dyrere å ringe når Televerket ble fratatt sitt monopol og at ringekvaliteten ville bli dårligere. Så feil kan man altså ta.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

....

 

I mange andre land kan jeg gå å kjøpe meg en tolitersflaske med Vodka eller Absinthe kl.23.50 på dagligvarebutikken, hvorfor skal man ikke ha den friheten i Norge? Skal alkoholikere og deres vaner bestemme over alle oss andre?

 

...

 

 

Bl a fordi man i Norge har et samfunn som tar ansvar for folks helse gjennom at at man f eks har en sykekasse (NAV) som betaler for resultatet av ødelagt helse - inkl ødelagt helse som følge av alkoholbruken.

 

Hvis noen "trenger" en tolitersflaske vodka kl 2350 vil jeg påstå det er verdens aller beste argument for at de ikke bør få den muligheten. Da er man nemlig ikke tørr nok bak ørene sine til å ta ansvar for sitt eget liv og da er det en stor fordel at andre gjør det - i hvert fall så lenge resultatet av ansvarsløsheten går utover andre både økonomisk og velferdsmessig!

 

Her vi bor i dag kan man få tak i alkohol - øl inkl - andre steder enn på en restaurant etc mandag-fredag kl 1030-1500 og forutsatt at man a) er 18+ år, og har med ID-kort som beviser det, b) ikke skylder det offentlige noe som er forfalt, c)ikke har fått forbud av sykekasselegen (som har tilgang til å se alle kjøp) dersom man er medlem i sykekassen (noe man ikke behøver dersom man har deponert en formue på låst bankkonto eller tegnet en privat helseforsikring), d) er klink edru når man går inn døren på det "kommunale" utsalget og e) er rede til å betale en pris som tar hensyn til alle skadene alkohol påfører samfunnet og sørger for å dekke disse inn (=1200-1500 kr for 24 bokser øl (som ikke selges løse) og 1500-2000 kr for en flaske vodka). Det fungerer veldig godt for alle andre enn dem som lever så ansvarsløst at de bør ha slike begrensninger. For meg er ikke problemstillingen relevant, også fordi jeg er under 18 år og ikke kunne kjøpt noe uansett Mor og far drikker ikke alkohol så de merker ingenting, en av naboene våre liker et glass whisky en gang i blant (3-4 flasker i året vil jeg tro) og sier det bare er å kjenne og innrette seg etter ordningen så er den 100 % problemfri.

 

Fri tilgang på alkohol 24/7 er absolutt ingen menneskerett, slik noen later til å tro, like lite som fri tilgang på medisiner uten å få resept hos lege er noen menneskerett! Fri tilgang er noe man kan ha når alle er tørre nok bak ørene til å ta ansvar, og norsk alkoholskadestatistikk viser ettertrykkelig at det er nordmenn anno 2017 overhodet ikke for alkoholens del! Straks noen begynner å snakke om "behov for fri tilgang" er tanken min at "du er enten egoist med stor E og fullstendig ute av stand til å se at verden skal taandre hensyn enn nettopp det du ønker (akkurat som hos trassige treåringer...),  eller  hvert fall ikke voksen nok til å håndtere noen fri tilgang" 

 

"Kanskje staten burde bestemme at du kun får lov til å kjøpe godteri på dagtid også" sier MrL. Det kunne staten veldig godt gjort. Innført en kvoteordning med så stor mengde pr kvartal/år også og så tidobbel pris for alt over, både for godteri, tobakk og alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke det at man trenger å kjøpe en toliters vodkaflaske, men det er fint å vite at man har muligheten til å kjøpe en istedenfor å ha en barnehagestat som skal bestemme over voksne menneskers valg. Om du synes det er greit at skattepengene dine går til alkoholikere enn barn og eldresaker får være din sak. Vi kan heller gjøre det frivillig å betale skatt, så kan du få betale om du ønsker det :-)

Lenke til kommentar

 

"Kanskje staten burde bestemme at du kun får lov til å kjøpe godteri på dagtid også" sier MrL. Det kunne staten veldig godt gjort. Innført en kvoteordning med så stor mengde pr kvartal/år også og så tidobbel pris for alt over, både for godteri, tobakk og alkohol.

 

 

Hvorfor stoppe med alkohol/tobakk/godteri...  ?

 

Kanskje vi skal gjøre det samme med tv/internett?

Brus er jo også greit å ha kvote på..?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Det fantes også folk som mente at det kom til å bli dyrere å ringe når Televerket ble fratatt sitt monopol og at ringekvaliteten ville bli dårligere. Så feil kan man altså ta.

 

 

Igjen ignorerer du det faktum at vi har en mengde land som kjører den modellen du vil ha og at de alle har langt dårligere utvalg enn hva vi får her i landet.

 

Med mindre du har en teori om hvorfor dette skal fungere helt annerledes her i landet enn det gjør andre steder, så er 'det blir sikkert bedre bare vi prøver' et rimelig dårlig argument.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det at man trenger å kjøpe en toliters vodkaflaske, men det er fint å vite at man har muligheten til å kjøpe en istedenfor å ha en barnehagestat som skal bestemme over voksne menneskers valg. Om du synes det er greit at skattepengene dine går til alkoholikere enn barn og eldresaker får være din sak. Vi kan heller gjøre det frivillig å betale skatt, så kan du få betale om du ønsker det :-)

Nå har jeg ikke tittet Vinmonopolet så nøye i kortene, men jeg har litt vanskelig for å tro at det er en bedrift som får skattepenger i noen mengde.

For øvrig anser jeg alkoholikere som mennesker med behov for hjelp, både medisinsk og fysisk. Jeg vil mye heller at skattepengene mine skal gå til å hjelpe disse enn til å lønne en gjeng folk som bruker det norske statsbudsjettet til å fremme egne jobbsøknader i Brussel og New York...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@FrihetensRegn!

1. Hvorfor er det fint å vite at man har den muligheten dersom man

a) har tenkt å bruke den flasken på en ansvarlig måte, og

b) ikke er avhengig av den før det statlige utsalget faktisk har åpent og man er i nærheten, og

Har du noen annen saklig begrunnelse enn at "mine ønsker er verdens navle og noe verden skal ta hensyn til"?

 

2: Hvorfor er det fint å ha den muligheten dersom man ikke selv er rede til å legge 4000-5000 kr på bordet for en flaske billig vodka som konsekvens av salgspris for den etter vanlige regler + dekning av de skadene alkoholen i den flasken i gjennomsnitt påfører?

Har du noen annen saklig begrunnesle enn at "jeg har overhodet ikke tenkt å ta noe ansvar for atferden min i det samfunnet jeg lever i, det er bare samfunnet som har ansvaret for at jeg får det slik jeg vil ha det?

 

Som jeg skrev: I Norge har man et samfunn som tar ansvar for folks helse gjennom at at man f eks har en sykekasse (NAV) som betaler for resultatet av ødelagt helse - inkl ødelagt helse som følge av alkoholbruken, og bl a derfor ar man ikke salg av tolitersflasker vodka på nærmeste bensinstasjon kl 2350. Er dette et problem for deg å godta, FrihetensRegn?

 

Rettet en tyrkleif. 

Endret av flink_gutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...