Gå til innhold

En alkoholier kan kjøpe sprit kl.13 mens jeg ikke kan kjøpe meg en øl kl. 21?


Anbefalte innlegg

På tide å legge ned vinmonopolet og la butikkene få bestemme utvalg og åpningstider på alkohol? Vi må bygge ned barnehagestaten bit for bit.

 

I mange andre land kan jeg gå å kjøpe meg en tolitersflaske med Vodka eller Absinthe kl.23.50 på dagligvarebutikken, hvorfor skal man ikke ha den friheten i Norge? Skal alkoholikere og deres vaner bestemme over alle oss andre? Eller er det den samme gamle trangen politikerne har for å bestemme og regulere livene til alt og alle?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mange andre land kan jeg gå å kjøpe meg en tolitersflaske med Vodka eller Absinthe kl.23.50 på dagligvarebutikken

 

Og i ingen av disse landene har du noe i nærheten av det enorme utvalget en får på polet her i landet.

 

Spesielt i disse dager med Rema 1000 som hiver ut hele utvalget sitt for å kun satse på Carlsberg-øl, så blir det litt merkelig å skulle argumentere for at disse kjedene skal ta over salg av annen alkohol også.

 

Flott for de som bare drikker blue nun og absolut. Ikke så flott for de som ønsker seg et av de bredeste utvalgene en finner i noe land her i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder salgstidene så synes jeg det er litt rart at butikkene ikke kan selge etter klokka 20.00(18.00), men på den andre siden så har det ingenting å si da jeg bare kjøper meg pilsen før 20.00(18.00). Det blir egentlig ikke noen forskjell, men pga. det så kunne det like greit vært ølsalg i hele åpningstiden.

 

Angående polet så er det en helt grei ordning. Jeg har aldri hatt problemer med at jeg må på en spesiell butikk for å få vin og sprit. Det blir vel ca. det samme som at jeg må på Jysk for å kjøpe sengesett eller til Byggmax for å kjøpe plank.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle tru utvalget ville blitt litt dårligere uten vinmonopolet, men så ville vel prisen gått ned også pga konkurranse.

 

Den vil nok ikke gå ned stort. Vinmonopolet er i liten grad ute etter å tjene mye penger.

 

De billigste varene på polet er relativt sett dyre sammenliknet med andre land pga avgifter, men går du litt oppover i prisklasse er vinmonopolets produkter billige også sammenliknet med andre land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har hele dagen på deg til å kjøpe ølen din.

 

Kanskje staten burde bestemme at du kun får lov til å kjøpe godteri på dagtid også? Eller kanskje vi bare burde fjerne alle meningsløse regler og lover som ikke bidrar til noe som helst annet enn å skape irritasjon..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

At utvalget skal gå ned om man fjerner monopolet henger ikke på greip. Mange plasser i landet har de ikke Vinmonopol en gang. Om etterspørselen er der, så vil utvalget være der også. Dessuten går det an å bestille det man ønsker på nettet. Private lager med riktig kjøling per vare med salgslokale eller hentested vil dermed funke utmerket, da gjerne døgnåpent og uten regulering. På samme måte kan butikkene, kioskene og bensinstasjonene ha de mest populære produktene på plass, gjerne også de døgnåpent om de vil. På den måten kan man kjøpe seg en vin eller sekspakning kl. 22.00 om kvelden om man føler for det.

Lenke til kommentar

 

Du har hele dagen på deg til å kjøpe ølen din.

 

Kanskje staten burde bestemme at du kun får lov til å kjøpe godteri på dagtid også? Eller kanskje vi bare burde fjerne alle meningsløse regler og lover som ikke bidrar til noe som helst annet enn å skape irritasjon..

 

 

Det finnes uttallige land rundt omkring som har omfattende alkoholproblemer i befolkningen. Felles med disse er som regel at det er fritt frem hva alkohol angår.

 

Ingen grunn til å endre Norges alkoholpolitikk så lenge den later til å virke. Da får heller du som voksen lære deg å planlegge litt bedre.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At utvalget skal gå ned om man fjerner monopolet henger ikke på greip.

 

Det blir noe meningsløst å si at det ikke henger på greip når det er nettopp det som er virkeligheten i de landene som kjører den modellen du vil ha.

 

Om kommersielle krefter skal drive dette basert på kun profitt så prioriterer de naturligvis de varene det går mest av på bekostning av det færre kjøper.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At utvalget skal gå ned om man fjerner monopolet henger ikke på greip.

 

Jo, det henger veldig godt på greip. Butikkene betaler for lokalene sine, det inkluderer lager og hylleplass. Hvis en vare selger greit så vil den være verdt hylleplassen, hvis ikke så vil varen fjernes fra sortimentet. Ser du på alle forskjellige slag det er på polet så er det komplett umulig og totalt idiotisk for en butikk å føre et slik utvalg.

 

Det som kanskje skjer er at det blir opprettet egne butikker der de har mange slag av alkohol, men det blir en "spesialbutikk" og prisene blir da som regel høyere enn hos f.eks. Rema.

 

Jeg ser ikke helt den store forskjellen som liksom oppstår ved å fjerne polet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjøper polvarer kun over nettet (helt suverent utvalg), og er så heldig at jeg har gratis frakt. Pakkene hentes på nærmeste Post i butikk. Fredag stenger nærbutikken min kl. 20. Men for lett for kundene må det for all del ikke bli – derfor må jeg passe på å hente den polpakka jeg bestilte og betalte for 3 til 7 dager siden før kl 18, for seinere enn det skal det ikke være mulig å kjøpe eller få tak i alkohol.

Fint at de passer på meg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At utvalget skal gå ned om man fjerner monopolet henger ikke på greip.

 

Det blir noe meningsløst å si at det ikke henger på greip når det er nettopp det som er virkeligheten i de landene som kjører den modellen du vil ha.

 

Om kommersielle krefter skal drive dette basert på kun profitt så prioriterer de naturligvis de varene det går mest av på bekostning av det færre kjøper.

 

 

Om det er etterspørsel så vil det være et tilbud. I utlandet og nå etterhvert også i Norge har man muligheten til å bestille fra et enormt utvalg på nettet og få det sendt hjem eller hente det på utsalgssted. Vinmonopolet er gammeldags og tunggrodd.

Lenke til kommentar

Her jeg bor så kan jeg fylle opp tanken med billig diesel og kjøpe en flaske vodka og en kasse øl på bensinstasjonen. Men det øker ikke mitt konsum av alkohol. Ja jeg er glad i en dram og en øl, men det blir kjøpt på butikken.

Om jeg trenger en flaske vin til gjestene på en Lørdag så er det kjekt å stikke ned på stasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gjerne slik med rusmidler at de aller fleste ikke har noen problemer med å holde et moderat og "sunt" forbruk. Det er gjerne de samme folkene som fint klarer å planlegge såpass at de kjøper inn på forhånd, eller klarer seg fint uten en helg.

 

Så har du de andre. De som ikke klarer å begrense seg, og som påfører seg selv, andre og samfunnet store skader/problemer/belastninger/utgifter. Man kan gjerne si at i et godt samfunn ville ikke disse heller utvikle problemer, men samfunnet fungerer ikke slik der vi er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...