Bass-lover Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Hei. Er ny på siden og er ikke sikker på om dette er rett sted å spørre, men prøver uansett Har sett lenge på anlegg til hjemme-fester og andre selskap, men er ikke sikker på hva som er hva. Har sett litt på klipsch, men de blir alt for dyre for meg. Har også fått kommentarer fra venner som har litt kunnskap om anlegg, at jeg burde kjøpe bass-elementer ved hjemmebruk i stedet for ved bruk i biler. Men noe sier meg at det ikke blir like bra? Har sett en del på youtube at Cerwin Vega er en av de beste. Har lyst til å kjøpe meg Cerwin Vega Xls-215 2stk og Cerwin Vega Pro Cva - 118X. Fant alt dette på Amazon.com for en mye bedre pris enn på HiFi klubben. Dette Tilsammen på Amazon blir 15 000 kr. Er det vert pengene? Hvor mye tar tollen? Trenger jeg forsterker til dette og evt hvilke? Har hørt at Nad passer bra til Cerwin Vega (vil helst ikke ha svin-dyre forsterker over 8 000 kr om det er mulig) Trenger jeg effektforsterker for disse? Og hva er forskjellen på Aktiv og Passiv subb? Hva er Ohm og Hvilke betydning har det for bassen? Beklager at jeg kommer med mange spørsmål men er så udugelig på dette enda at jeg trenger en god del forklaring. Daniel Endret 5. februar 2017 av Bass-lover Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Du må huske på at ved import fra utlandet kommer det frakt + mva. Samt livet ditt blir veldig komplisert om du skal returnere noe for service/reperasjon. Fra HiFi klubben vil du også være dekket av Norsk kjøpslov. Du trenger effektforsterker på disse etter mitt syn (en kraftig). Aktiv sub har innebygd forsterker, som gjør at den kan kobles opp via signalkabel (RCA-kabel (eller XLR)), på samme måte som du kobler CD-spiller til anlegget. Dette krever vanligvis at du har en dedikert utgang for sub på forsterkeren din. Det er uten tvil mange fordeler med en aktiv sub vs en passiv som krever egen forsterker. Ohm: U=R*I, U er spenningen (volt), R er motstand (ohm) og I er strøm (ampere). Formel for effekt: P=U*I Altså er P=R*I*I. Kort oppsummert trenger man kraftigere forsterker (i form av strømforsyning) for å levere samme Watt på lavere Ohm (flere elektroner må flyttes). Det spennende her er at ingen høytalere er 8 eller 4 ohm. De varierer; så oppgitt er kun nominell motstand. Hvor bra forsterkeren leverer på lav ohm har betydning for bassen. F.eks mine B&W 803 Diamond høytalere dipper ned i 2.4 Ohm (selv om de er oppgitt som 8 ohm på spesifikasjonene), som selvsagt gjør at de fleste forsterkere ikke leverer varene. Endret 5. februar 2017 av TGB 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 XLS 215 krever egen forsterker, mensCVA 118 har innebygget forsterker. XLS 215 vil for øvrig kreve en kraftig forsterker for å utnytte hele potensialet sitt. Hva er forskjellen på en aktiv og passiv sub - enkelt og greit at en aktiv sub har forsterker inebygget, mens en passiv trenger en forsterker. Når det kommer til pris, så er både moms og fraktomkostninger noe som beregnes. Summen på 15 000 + frakt er kjøpssummen, og så vil man betale 25% avgift på innførsel til Norge. Hvis man sier at frakten havnet på f. eks 2000 kr (bare for å ta et tall), så havner man på 17 000 og med moms ender man opp på 21 250 kr. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Du må huske på at ved import fra utlandet kommer det frakt + mva. Samt livet ditt blir veldig komplisert om du skal returnere noe for service/reperasjon. Fra HiFi klubben vil du også være dekket av Norsk kjøpslov. Og fortollingsgebyr som ligger på et par hundrelapper. MVA'en er 25% så det blir nærmere 5.000,- til før du har anlegget til 15.000,- i stua. Som TBG skriver så er service og slik trøbblete. Er et lite helvete hvis det skulle skje noe. Pakke ned, sende til utlandet (koster en god del for noe som er så tungt som et anlegg), vente vente vente, få tilbake. Så er forbrukerrettighetene i Norge de beste i verden vil jeg si. Jeg vil si at våre rettigheter her til lands er verdt kanskje opp mot 20% høyere pris. 1 Lenke til kommentar
Bass-lover Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 Kanskje jeg burde kjøpe mindre Cerwin Vega på HiFi klubben (10 " eller 12 ") Hva synes dere? Og heller kjøpe større senere? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 De er flinke til å hjelpe folk på HiFi Klubben, dra ned en tur og hør på høyttalerne så bestemmer du deg utifra det. Når jeg handlet sist, noen år siden på butikken i sarp, så anbefalte de heller ikke noe dyrere enn det jeg trengte og de hjalp meg vel rundt en time med å høre på omtrent alt de hadde i butikken Ikke vits å se seg blind på spesifikasjoner og andre ting når du har mulighet til å høre med egne ører Lenke til kommentar
Bass-lover Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 De er flinke til å hjelpe folk på HiFi Klubben, dra ned en tur og hør på høyttalerne så bestemmer du deg utifra det. Når jeg handlet sist, noen år siden på butikken i sarp, så anbefalte de heller ikke noe dyrere enn det jeg trengte og de hjalp meg vel rundt en time med å høre på omtrent alt de hadde i butikken Ikke vits å se seg blind på spesifikasjoner og andre ting når du har mulighet til å høre med egne ører Takk for hjelp! Bor like ved Trondheim tar meg en tur dit en gang i uka. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Hvis du har lyst på ett "bra anlegg" så ikke kjøp CV. Har du lyst på ett partyanlegg så funker CV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå