Redaksjonen. Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Dette mener bidragsyter Bjørn K. Haugland alle ledere må få med seg.15 globale trender å være oppmerksom på i 2017 Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Det så kalte " fornybar energi " er og vil ikke bli tilstrekkelige til den veksten vi vil ha og trenger Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Den samme befolkningsdemografien som er i Vesten er og i Sør-øst Asia. Som inkluderer ikke ubetydelige land som Kina, som sist jeg sjekket hadde en betydelig mengde mennesker. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Nå er det vel slik at veldig mange av jobbene er nettopp i industrien, og med modulær byggeteknikk vil veldig mye av byggebransjen også kunne automatiseres som industri. Innenfor anlegg er det også enklere å automatisere maskinene enn innen transport. Innen helse og omsorg mener jeg selv at man både burde automatisere og ansette flere. Å automatisere kunst gir jo ingen mening. Og å hevde at fornybar energi ikke kan støtte veksten vi har er i beste fall uinformert. Det er bare snakk om lagringsløsninger. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Det så kalte " fornybar energi " er og vil ikke bli tilstrekkelige til den veksten vi vil ha og trenger Et samfunn bør tilpasse forbruket og innbyggere etter muligheter for fornybar energi og matproduksjon. "Verden" kan ikke ta vare på nasjoner. Nasjoner må ta vare på verden. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 "En ny bølge med nasjonalisme og proteksjonisme vil skape en mindre åpen verden, og legge press på globale og multilaterale avtaler, og lukke markeder. Men det vil skape en verden av frie nasjoner, der man ikke forventer at "verden" skal ta vare på nasjonen. Proteksjonisme betyr at hver nasjon holder orden i eget hus ( kjøkken, soverom og hage), og samhandler med andre frie nasjoner for lettere å komme fram til mindre slit og størrre velferd. Og dette betyr ikke penge-velferd, men smartere produksjon, dvs. smartere bruk av arbeidskrefter. En åpen verdener ikke et risensgrynsfat der alle er like, men en mangfoldig verden med forskjellige kulturer og løsninger. Og en nasjons viktigste marked er eget hjemmemarked. Og handelsbytte er annet enn handels-kriger der man gjerne bedrar hverandre heller enn å komme fram til felles nytte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. Ja, det er sant, det er derfor vi allerede har automatisert industri, og ikke de andre tingene. Men det er vel ikke så mange som er uenig i at det er vanskeligere? AtW Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Det store spørsmålet er, hva gjør vi i Norge? Har mest tro på tradisjonene Arbeiderpartiet står for, hvor politikerne tar ansvar for å skape arbeidsplasser. Vi burde opprette et selskap etter mal av Statkraft, Hydro eller Statoil, med oppgave "Havrommet". Det er mange her på kommentarfeltet som skjeller ut "subsidier", men kanskje det er nettopp subsidier som kan skape nye arbeidsplasser. Subsidier kan på en måte sammenlignes med "såkorn". Velferden vår bygger på arbeid til flest mulig, og når de som er i jobb betaler 60% av lønnen tilbake til fellesskapet, har vi penger til å finansiere offentlig sektor. Egentlig er dette tysk tankegang, som brukte "Feed-in" for å skape en fornybar-industri, som sysselsetter over 300 000 i dag. "Havrommet" er en mulighet av typen Vestas for Norge, men nøkkelen er at de som satser pengene må ha mulighet til å tjene penger, og 10 øre/kWh på strømregningen kan være nok for å skape en ny industri på havet. Vi må innse at ny fornybar energiutbygging ikke kan konkurrere med nedbetalt vannkraft uten subsidier. Hva er egentlig galt med å bruke norsk vannkraft som batteri for sol og vind i Nord Europa? Etter min mening er dette handel på samme måte som med olje og gass. Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Enten er det jeg som feiltolker tittelen eller så er den helt feil. Flesteparten av punktene handler om ting som _kan_ skje i løpet av de neste 10-30 årene. Det meste av teknologien som behøves for å oppfylle flere av punktene er så vidt på utviklingsstadiet. Disse spådommene ligger på samme nivå som klarsynte som klarer å "lese" at en person på 50år har mistet noen som stod han/henne nær. "Gjennombrudd i teknologi vil revolusjonere verden vår i fremtiden" hallo?? 2 Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. Ikke sjokkerende kommentar fra deg med tanke på at hver kommentar du skriver, viser mangel på visjoner. Alt kan automatiseres med teknologiske og innovative framskritt. Noe vil ta lenger tid enn annet, men til slutt vil maskiner overgå dagens mennesker i en hvilken som helst aktivitet. Dagens norske samfunn er et godt eksempel med få ledige stillinger, et stort antall mennesker utenfor arbeidslivet, og et like stort antall i meningsløse jobber uten noe samfunnsnyttig funksjon 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Vi har ikke høy arbeidsledighet. Se på tallene, før du beskylder andre for "mangel på visjon". Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. Ikke sjokkerende kommentar fra deg med tanke på at hver kommentar du skriver, viser mangel på visjoner. Alt kan automatiseres med teknologiske og innovative framskritt. Noe vil ta lenger tid enn annet, men til slutt vil maskiner overgå dagens mennesker i en hvilken som helst aktivitet. Dagens norske samfunn er et godt eksempel med få ledige stillinger, et stort antall mennesker utenfor arbeidslivet, og et like stort antall i meningsløse jobber uten noe samfunnsnyttig funksjon Helt enig. På tide med en liten reduksjon i arbeidstid, slik at de som er i jobb får mer fritid og de som står utenfor eller har meningsløse jobber kan få seg en meningsfull jobb. Vinn-Vinn. 1 Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Det så kalte " fornybar energi " er og vil ikke bli tilstrekkelige til den veksten vi vil ha og trengerEt samfunn bør tilpasse forbruket og innbyggere etter muligheter for fornybar energi og matproduksjon."Verden" kan ikke ta vare på nasjoner. Nasjoner må ta vare på verden. "tilpasse forbruket" - etter fornybar energier vil være en "Pain in the ass", energitettheten i fornybar energier er alt for liten, og fornybar energier fines oftest der vi kunne a produsert mat, eller at det er så langt unna sluttbrukeren at vi for store tap og store kostnader for infrastruktur frem til brukerne. Så energi kilder vi velger må, Ha en stor energitetthet, Må ha en stor virkningsgrad, Må ha en god og lang livssyklus, Må ha lite "B-produkter" eller en mulighet for utnyttelse av B-produkter, Må være så nærme sluttbrukerne Og ikke minst pass inn åssen storsamfunnet opererer(Vi er ikke slave til energi kilden, men energi kilden er slaven for ås) Vi kan lempe av my av trykket på energi bruken, at man øker virkningsgraden på det vi bruker og produserer, rett og slett sløser mindre med alt. Å finne energi kilder som er mer enn tilstrekkelig er ikke problemet, det er å velge den RIKTIGE kilden problemet. "matproduksjon" hvis jeg husker riktig så sa et FN organ at vi per idag produserer mat nok til 12 Milliarder, Og vi er bare 7 og noe Milliarder. Så vi har både hungersnød og overvekt problemer på jorden, PÅ same tidspunkt. Er nok my problemer som ligger i fordeling og ikke minst sløsing med mat(kast, "best før dato") For å øke matproduksjonen så trenger vi en god energi kilde, vi trenger vann(vi er heldige I Norge med det) vi trenger et godt distribusjon/transport Og bønder som ikke viler på en pute av subsidier, -å skader ikke å tanke 3D ikke bare 2D på jordområdene sine. Og når energien er så "billig" at dagligvare butikker kan drive hydroponics Og aquaponics I kjelleren(noen etasjer) åre rundt. Så matproduksjon spørmålet løser man med energie og kunnskap(og med energie og kunnskap, kan vi løse de fleste hinder stor samfunnet har). Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. Automatisering er noe av det flotteste som kan skje et storsamfunn og enkelt individer. Automatisering har alltid "tat" jobber og git jobber, det ville ikke ha vært noe " i " i industri land. Vi ville ha vært en gjeng med u-land, med sult og forferdelse. Vis Automatisering kan gjøre jobben(og heller, gjøre jobben lettere) så er det en befrielse av det individ, og individ fulle potensial. Som kan nyttgjøres bedre, en å gjøre en repetitive jobber(jobbe som en "robot"). "Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri." - Det er ikke så my vanskeligere, er det mere nye områder for Automatisering, Ja. Men fult overkrombart, med mange positive utfall. "utdanning" - Læreren slipper å lære bort 2+2=4, år inn og år ut på tavla, læreren kan gjøre det læreren skal gjøre, hjelpe elevene/studenter under læreprosessen, følle med dem, hjelpe dem med å forstå, ikke bare lære åssen det gjøres. Med automatiserte hjelpe midler kan elevene/studenter lære på sine premisser og ikke bli trykket need i en kasse some passer skole/utdannings maskinen, med armer og bein uten for, og med store muligheter får a drepe all lærelyst(bar og unger er som en tør svamp of lærdom, Men på sine premisser) og for å falle uten om samle båndet. "helse og omsorg" - Er et kjempe stort område for automatisering. Både I helse og omsorg siden. Helse så har vi operasjons roboter, men også mye på Software siden, some Dr.watson. Og på omsorg siden har vi mulig heter for exoskeleton for det skade og eldre, for å bedre livs gleden og friheten det er å bevege seg, Og ikke minst det vaske dame, som gjør det same hver dag, som en god "vaske robot" kunne a gjort, og at vaske dame kunne å oppnådd et fullere potensial fått en menings fult arbeids dag. "service" - Service siden er er vell en med stort potensial for Automatisering. Snakker vell service vennlig om man kan sitte i sin autonome bil (og eller en felles "mini buss" som går nærmest dør til dør, med flere bruks områder/hatter) og sitter og bestiller daglig varene på en butikk nærmest hjemstedet eller på veien hjem, bilen kjører deg automatisk til butikken som "pakker" handle posen din, helt automatisk, de bare går ut noen skritt og henter posen i en luke. Og vis du er i en eller annen type kollektiv transport, så spår du om hjemme leveranse til den tiden du er hjemme eller vil ha den. Og en hel masse andre muligheter her. Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Vi har ikke høy arbeidsledighet. Se på tallene, før du beskylder andre for "mangel på visjon". Vi har noe høyre en det nav opererer med 4,8 vis jeg usikker riktig, men det er pyttene tall, vi er mer på 7,8 tallet. For meg er arbeidsledig, -arbeidsledig. Der arbeidstaker er en som har jobb fulltid(1 695 timer/år) og er høye 80-100% arbeids funksjonalitet, annet enn detter er arbeidsledig, Med sine undergrupper som utføre(0-25%arbeids funksjonalitet) til nedsatt arbeids funksjonalitet(25-80%) og de some er på støtte ordninger fra nedsatt arbeids funksjonalitet til faktiske friske arbeidsløse. Det er nok mitt personlige syn på det. "mangel på visjon" Det har vi ikke, bare mangel på handlekraft, å et aksept på a teste/satse ut visjoner(som virker gode i logikken og mulig slutt resultat). Endret 6. februar 2017 av TU-leser Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Det mangler ikke på visjoner hos våre o store og ærede ledere, det er gangsynet som svikter... 1 Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Vi har ikke høy arbeidsledighet. Se på tallene, før du beskylder andre for "mangel på visjon". Se på sysselsettingstallene i steden for arbeidsledighetstall. http://e24.no/makro-og-politikk/arbeidsledighet/ledigheten-falt-til-4-7-prosent-ifoelge-fersk-ssb-undersoekelse/23907789 66,8% betyr at 1/3 i arbeidsfør alder er uten jobb. Med det i bakhodet, blir "arbeidslinja", med jobb til alle ganske lattelig. Man kan like gjerne bytte trygdesystemet med borgerlønn med det samme, så blir vi kvitt unødvendig byråkrati i samme slengen. 2 Lenke til kommentar
roflol Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Alle skriker om massearbeidsledighet pga automatisering, jeg tror ingenting på det. Å automatisere helse, omsorg, utdanning, service, bygg, anlegg og kunst er MYE vsnskeligere enn å automatisere tradisjonell industri. Jeg stiller meg også tvilende til automatisering av transportbransjen, spesielt lokaltransport. service er jo automatisert hos google, og utdanning blir automatisert av youtube og internett læring;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå