Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg klage inn ekssamboer til forliksrådet. Betaler ikke lån som står i mitt navn

mibekk

Anbefalte innlegg

For at det skal være uberettiget vinning må tiltalte ha hatt en form for fortjeneste (vinning, men ikke nødvendigvis i kroner og øre), og det må være en fortjeneste han ellers ikke hadde hatt krav på (uberettiget).

Hvis han har rett i barnefordelingssaken er vinningen ikke uberettiget. Hvis han tror han har rett i barnefordelingssaken har han ikke utvist forsett.

Er det ikke uberettiget vinning å få TS til å avslutte saken tidligere enn hun ellers ville gjort, uavhengig av om han ville vunnet til slutt uansett? Med den logikk at å slippe å gjennomføre en rettsprosess for å få sin rett er bedre enn å måtte gjennomføre prosessen, og dermed en vinning. Og at denne vinningen er uberettiget fordi hun har rett på å få saken gjennomført, og målet med utpressingen er at hun skal gi opp denne retten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen tar en gjenstand de har betalt for mot selgers vilje er det ikke uberettiget vinning (dette er det klassiske eksempelet som brukes i lærebøkene), selv om vedkommende får en prosessuell besparelse ved at vedkommende slipper å måtte gå til søksmål for å få den utlevert. Jeg tror ikke retten til rettsbehandling har et slikt berettigelsesvern hvis man ikke har enn materiell rett å stå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

4 ubetalte avdrag siden og varsel om at saken innklages til forliksrådet er sendt rekommandert i dag.

Prøvde meg på å levere varslet personlig, men det ble revet ulest i fillebiter og kastet i søpla foran meg.

Sa jeg sendte han det på mail, men den mailen skulle han bare slette. 

Derfor ble det et rekommandert brev.

Fikk beskjed (muntlig) at de pengene skulle jeg få betale hver eneste krone av. De pengene måtte han bruke på advokatregninger i barnefordelingssaken.

Så vi får se åssen dette går.

Da er det bare å begynne å skrive på skrivet til forliksrådet.

Endret av mibekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Lykke til! Det finnes maler for forliksklager, se politi.no under Sivile saker. Husk å skaffe og legge ved sentrale dokumentbevis. Det vil være låneavtalen mellom banken og deg samt bevis for at lånet ble disponert til å dekke hans særgjeld.

Hei igjen,

Takk for tips og gode råd fra dere :)

Da har jeg fått dato for når jeg skal i forliksrådet.   18.10.2017.   Ting tar tid, men forhåpentlivis går dette min vei.

Håpet på fraværsdom, men så heldig var jeg ikke.

Det kom inn motsvar om at han ikke var enig i kravet, men  i motsvaret skrev han at han erkjente at det var korrekt at jeg hadde tatt opp dette lånet for å betale på hans gamle gjeld.

Men han påstår at han har betalt dette tilbake så da blir det spennende og se hva som kommer av bevis for det. :)

Erkjennelsen av gjelden til meg ser jeg på som en halv seier. (håper jeg )

• Liker 3
Lenke til kommentar

Lykke til! Det finnes maler for forliksklager, se politi.no under Sivile saker. Husk å skaffe og legge ved sentrale dokumentbevis. Det vil være låneavtalen mellom banken og deg samt bevis for at lånet ble disponert til å dekke hans særgjeld.

Hei igjen,

Da har jeg fått dato for når jeg skal i forliksrådet.   18.10.2017.   Ting tar tid, men forhåpentlivis går dette min vei.

Det kom inn motsvar om at han ikke var enig i kravet, men  i motsvaret skrev han at han erkjente at det var korrekt at jeg hadde tatt opp dette lånet for å betale på hans gamle gjeld.

Men han påstår at han har betalt dette tilbake så da blir det spennende og se hva som kommer av bevis for det. :)

Lykke til! :) Håper barnefordelingssaken går i barnets favør og at Xen din må ta regninga for gammel moro selv.. 

Endret av ExcuseMyMandarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Til din fordel at han anerkjente at gjelden ble tatt opp for å dekke hans gamle moro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

Til din fordel at han anerkjente at gjelden ble tatt opp for å dekke hans gamle moro.

Liten oppdatering i saken. Da har vi vært i forliksrådet.  De avviste saken med begrunnelse at saken var for kompleks til at de kunne behandle saken.  De mente de ikke hadde nok jurdisik kompetanse.   Så nå er neste skritt advokat og stevning for retten.  Godt i gang med det.  Så er det bare å vente på tidspunkt for time i tingretten

Lenke til kommentar

Liten oppdatering i saken. Da har vi vært i forliksrådet.  De avviste saken med begrunnelse at saken var for kompleks til at de kunne behandle saken.  De mente de ikke hadde nok jurdisik kompetanse.   Så nå er neste skritt advokat og stevning for retten.  Godt i gang med det.  Så er det bare å vente på tidspunkt for time i tingretten

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...