Gå til innhold

Linux Mint / Ubuntu - Brannmur er disablet pr. default

Mr.M

Anbefalte innlegg

Jeg ble plutselig klar over at Firewall ikke er aktivert, men må gjøres manuelt. Dette gjelder Mint (og Ubuntu så vidt jeg har skjønt, muligens andre distroer også)

Hva er tankegangen bak at den er de-aktivert? Innbiller meg det muligens er slik fordi brannmuren evt. ikke skal lage trøbbel i en eller annen set-up hos brukerne, men på annen side fremstår det "uforsvarlig" ? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøres vel ikke noe tjenester som kan angripes regner jeg med, vil tro det er gjenomtenkt.

I motsetning til Windows da(?) Vi blir i alle fall flasket opp med hvor viktig brannmur er, man blir påminnet om det etc.

Valgte sjøl å slå den på, hvis andre føler trang til samme; åpne Terminal og copy/paste:

To check the status of UFW:

sudo ufw status verbose

To turn UFW on with the default set of rules:

sudo ufw enable

Vil man evt. i tillegg ha grafisk brukergrensesnitt, og at UFW brannmur blir oppført i menyen/Startknappen

oFuXgh0.png

- gå inn på programvare-center og søk etter/installer GUFW

Lenke til kommentar

I motsettning til Windows så er det enkelt å få en oversikt over tjenester som ligger å lytter på utsiden.

Og siden ipv4 er standard, så sitter de fleste og koser seg bak NAT, og ergo vanskelig å nå disse på en måte som går via en brannmur.

På en server som står med public IP og kan nåes fra utsiden, så er det viktig ja, men for tilfeller hvor du ikke har public IP så vil jeg si nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...