Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva koster tannlegen?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 23 år og har vært deprimert i mange år, og dette har gått ut over tannpussen.

Jeg er bedre nå, men tennene mine har tatt sin toll.

Jeg bor hjemme hos foreldrene mine nå, og står uten jobb. De pengene jeg har spart opp til nå går til utdanning.

Foreldrene mine har ikke sterk økonomi grunnet pappa har gått sykemeldt i over 1 år og ikke lenger får støttet behandlingen for å komme seg tilbake i jobb.

Jeg unngår tannlegen fordi jeg ikke har penger til dette, og selv om foreldrene mine ønsker å betale, så lar jeg ikke dem gjøre det.

Jeg har minst 3 tenner som er råtten i roten. Det er dype, missfargete viker helt nede med tannkjøttet. Ingen smerte.

Har også 10 tenner med garantert hull. Svarte flekker med litt ising.

Hva vil dette koste? Jeg er ikke villig til å bruke 10000 for å fikse tennene mine med min nåværende økonomi.

Etter jeg begynner på studier og skaffer meg jobb på siden blir dette første prioritert.

Anonymous poster hash: 6b43e...47b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10k er kanskje tilstrekkelig til å rotfylle en tann og fikse litt småting på andre. En enkelt rotfylling koster ofte rundt 6k, og dersom de må lage protese/krone kan en enkelt tann fort komme på 20k. Å fikse tenner er svært dyrt, men de fleste privatpraktiserende tannleger tilbyr første konsultasjon gratis, og da får du en rask vurdering av hva som MÅ gjøres på kort sikt, og hvor mye det evt vil koste. En skikkelig undersøkelse med røntgenbilder vil også koste en del (tenk typ 1500,- kr for en time med bilder og grundig undersøkelse), men det vil gi deg et godt bilde av hvordan situasjonen er pr nå.

Lenke til kommentar

Har du gått på medisiner i løpet av denne tiden du har vært deprimert? Vært hos psykolog?

Ta en titt her:

https://www.napha.no/content/14163/Rettigheter-til-fri-tannbehandling

Ikke mer enn 5 timer hos psykolog. Ingen medisiner. Jeg har heller aldri vært i kontakt med nav eller lignende så det eneste det "offentlige" vet om meg er at jeg ikke har gått på skole på flere år og jobbet litt her og der. Kan ikke bevise deprisjon på noe måte.

Lenke til kommentar

Du kan få igjen penger hos student skipnaden som regel. Så kom i gang med studiene og fiks tenna!

Er ikke begynt på universitet enda, sett at jeg mangler en del fag. Jeg jobber med disse men er usikker på om jeg får begynt til høsten dette eller neste år.

Begynner jeg neste år har jeg muligheten til å jobbe våren, så da kan jeg bruke penger på tannbehandling.

Lenke til kommentar

10k er kanskje tilstrekkelig til å rotfylle en tann og fikse litt småting på andre. En enkelt rotfylling koster ofte rundt 6k, og dersom de må lage protese/krone kan en enkelt tann fort komme på 20k. Å fikse tenner er svært dyrt, men de fleste privatpraktiserende tannleger tilbyr første konsultasjon gratis, og da får du en rask vurdering av hva som MÅ gjøres på kort sikt, og hvor mye det evt vil koste. En skikkelig undersøkelse med røntgenbilder vil også koste en del (tenk typ 1500,- kr for en time med bilder og grundig undersøkelse), men det vil gi deg et godt bilde av hvordan situasjonen er pr nå.

Det var litt voldsomt..

Vet du om det går ann å hindre at det blir værre og fullføre behandlingen 1-2 år etterpå?

Lenke til kommentar

10000? 10k dekker en rotfylling (5-6000) og et par vanlige hull, det.Trenger du krone for å bygge opp noen tenner kan du slenge på 7000kr pr stk til. Tror du har litt urealistiske tanker om priser.

Vi snakker heller om 50000 tror jeg. Du kan få støttet tannlegebehandling hos NAV hvis du kan vise til mye problemer. En kollega av meg fikk byttet ut halve tanngarden med porselentenner mot en liten egenandel. Han skyldte også på mange år med depresjon og overvekt og tannlegeskrekk og alt mulig rart. Funka det. Han hadde nesten bare morkne råttstubber i kjeften og sleit med å spise, men klarte likevel å holde matchvekta på 125kg merkelig nok. Hans behandling kostet NAV rundt 80k.

Ta der opp med din fastlege, det er de som kan søke gjennom NAV-systemet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til Budapest og fått gjort behandlingen der. 

Det er den eneste måten du kan få prisen under 10000. 

Nei, 10000 holder ikke i utlandet heller, dessverre. I ditt tilfelle vil jeg uansett ikke anbefale utlandet. Det eneste du kan gjøre er å koste på deg undersøkelse og få et overslag over helt nødvendig behandling, og søke om støtte via NAV. Presiser overfor tannlegen at det må være strengt nødvendig og gjøres på billigste måte, og det må du få skriftlig bekreftet i hans behandlingsforslag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...