Gå til innhold

Ny rapport: Selvkjørende biler vil gi mer kø


Anbefalte innlegg

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

Nesten dobbelt fra 15 til 16, ja, men 15 var det laveste siden 1947... I 2013, som var da man begynte merke oljekrisen, var tallet 19... Det har faktisk gått ned siden oljekrisen startet!

 

6 av de omkomne i rogalandstrafikken var myke trafikanter, 2 omkom i ATV-ulykker, 1 i MC-ulykke, 5 var bilførere og 1 passasjer.

 

Hvilke 2016-ulykker føler du bør fjernes? Tåpelig utsagn fra din side...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit viktig poeng med å få vekk bilrelaterte sjølvmord er at då blir ikkje uskyldige skadd eller drept som resultat av at ein person ønsker å begå sjølvmord ved frontkollisjon.

Så om vi ikkje klarer å gjere noke med antallet som begår sjølvmord, så har vi oppnådd mykje dersom sjølvmordskandidatar ikkje tek med seg andre i døden.

 

En aldri så liten oversikt over hvor man kan leige en giljotin vil gjøre susen.

Er vel pr dags dato langt mer effektiv en avretting med medesin som tar 1/2 timen med kramper for enkelte i US, og koster et titals tusen dollar.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot!

 

Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen...

 

 

Men det er jo hele poenget, det er din subjektive mening uten at det bygger på noen empiri. Det er problemet. Når Tesla mener de lager ett produkt som er tryggere er det bygget på empiri, noe som en så klart kan si er feil men en må da begrunne. I tillegg får de fortsette å utvikle og får godkjent utvidelser, det bygger også opp om at deres påstand stemmer. Og en må ikke henge seg så veldig opp i Tesla sin autopilot, det er langt flere systemer der ute, og de får alle fortsette med utviklingen. 

 

Jeg kan dog være enig at de systemene som er i dag ikke kan erstatte noe menneske, selv de dårligste sjåførene er jenvt over bedre. Dette på grunn av at de er pr i dag assistentsystemer og ikke autonome systemer. Men i kombinasjon med menneskene er min oppfatning ut i fra de tallene jeg har sett at de gjør kjøringen tryggere, ikke motsatt. 

 

Jeg krangler ikke, jeg etterspør bare fakta fra din side som normalt. Men som vanlig er det vanskelig å få ut. 

Salvesen

 

Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Mitt utgangspunkt er at for å tillate selvkjørende biler så må de beviselig være tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Statistikken som Tesla bruker inkluderer imidlertid selvmord, rus, råkjøring, illebefinnende og tretthet, som jo er årsak til de aller fleste dødsfall.

 

Du prøver å snu det hele på hodet ved å si at jeg ikke kan bevise at selvkjørende biler er farlig. ALLE ingeniører bør skjønne at det er Tesla som må bevise at deres selvkjørende biler er tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Det har de på INGEN måte gjort.

 

Jeg registrerer hetsen, men tar det som et tegn på at folk mangler gode argumenter.

Men den eneste av disse gruppene som ikke vil foretrekke en selvkjørende bil er jo de som vil begå selvmord. Resten kan gå over til selvkjørende biler og redusere risikoen. Er ikke sånn at folk velger å begynne å alltid være våken i trafikken i stedet for å kjøpe en selvkjørende bil.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Selvkjørende biler er en stor bløff som bør gjennomskues snarest!

 

Tesla hevder at deres selvkjørende biler er sikrere enn vanlige biler, og viser til ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer.

 

Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot.

 

Å la biler kjøre selv på gode motorveier kan kanskje bli trygt i fremtiden, men all annen kjøring bør gjøres av mennesker.

 

Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser.

 

Denne videoen viser problemet:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig!

 

Så du mener at en opplagt person tenker raskere og kan reagere raskere enn datamaskin?

 

https://youtu.be/el1a89ixSjs

Lenke til kommentar

 

Selvkjørende biler er en stor bløff som bør gjennomskues snarest!

 

Tesla hevder at deres selvkjørende biler er sikrere enn vanlige biler, og viser til ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer.

 

Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot.

 

Å la biler kjøre selv på gode motorveier kan kanskje bli trygt i fremtiden, men all annen kjøring bør gjøres av mennesker.

 

Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser.

 

Denne videoen viser problemet:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig!

Så du mener at en opplagt person tenker raskere og kan reagere raskere enn datamaskin?

 

https://youtu.be/el1a89ixSjs

 

Alle de situasjonene der kunne vært unngått med mindre fare enn autopiloten om du er oppmerksom på trafikken og trafikkbilde.

Men det er de situasjonene der du ikke er oppmerksom dette er flott. Autopiloter er fortsatt primitive.

Vi kan jo se på flytrafikken, det er bare en data som flyr folk fra A til B. Men det er da kjekt med de 2 karene som kan fly om noe skulle skje. Blir vel det samme med bil i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke om det er Tesla vi snakker om.

Elon Musk er et geni og en større profet enn Jesus. Tesla som produkt er Elon sitt verk, og når han sier at hans autonome biler vil fjerne køene, så er det slik.

Bilene hans vil ha 1000 km rekkevidde om 2 år, og kan lades på 15 minutter.

 

Det kan umulig være noen som ikke tror på det den mannen sier. Eller ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke om det er Tesla vi snakker om.

Elon Musk er et geni og en større profet enn Jesus. Tesla som produkt er Elon sitt verk, og når han sier at hans autonome biler vil fjerne køene, så er det slik.

Bilene hans vil ha 1000 km rekkevidde om 2 år, og kan lades på 15 minutter.

 

Det kan umulig være noen som ikke tror på det den mannen sier. Eller ?

Reglen er slik at noe som har en viss nyhetsgrad møter motstand fra dei som besitter dagens produkter. Dess mer radikal dess mer motstand, røyking er eit døme, selv om dette er samfunnsøkonomisk lønsamt i dagens terminologi.

 

"Gubbeveldets" eksistens er lett å forstå. Nei, vatn i springen er for automatisk, og WC går utover arbeidsplassene til pottetømmerne og fagforbund på begge sider.

Utedoen er nok på veg tilbake kun for å skape eit behov for VG og pressestøttens diplomater.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler er en stor bløff som bør gjennomskues snarest!

 

Tesla hevder at deres selvkjørende biler er sikrere enn vanlige biler, og viser til ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer.

 

Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot.

 

Å la biler kjøre selv på gode motorveier kan kanskje bli trygt i fremtiden, men all annen kjøring bør gjøres av mennesker.

 

Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser.

 

Denne videoen viser problemet:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig!

Selvkjørende biler begår ikke selvmord, får ikke illebefinnende, råkjører ikke, fyllekjører ikke, sovner ikke og er mye sikrere på glatt veidekke. Enhver selvkjørende bil er mye, mye sikrere enn en hvilken som helst opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør. Det er statistisk bevist, bl.a. i sjøfarten og luftfarten, der 3/4 av alle ulykker kan tilskrives menneskelige feil.

Endret av Börje Forssell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...