magiga Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Kan gi 15 prosent mer kø i hovedstadsområder.Ny rapport: Selvkjørende biler vil gi mer kø Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Selvkjørende biler er en stor bløff som bør gjennomskues snarest! Tesla hevder at deres selvkjørende biler er sikrere enn vanlige biler, og viser til ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer. Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot. Å la biler kjøre selv på gode motorveier kan kanskje bli trygt i fremtiden, men all annen kjøring bør gjøres av mennesker. Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser. Denne videoen viser problemet: https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig! Endret 5. februar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Her konkluderes det feil. Selvsagt blir det flere personkilometer, men med seks eller flere i bilen under rushen vil jo antall bilkilometer gå ned. At bilen skal videre til fortløpendes oppdrag, gir jo en anti parkeringsbesparelse som i seg selv utgjør 30%. Vil man sitte alene, betaler man 10 dobbel takst og får lægre prioritet. Uten å kritisere en stressendes situasjon, men en person med litt stor bil, 6 handlevesker og to skrikerunger vil ikke gi bulker lenger. Og to bulker blir det som regel. Den situasjonen vil opphøre, og bilen kan enda til bli større, og øke sin funksjon. I US kan man med bilsertfikat klatre inn i en 45 fot bobil, med flis på 2 bad og kjøkken, 30 tonn opptanket, å bare dure i veg. Her i EU har man fan ikke lov å knyte skolissene med en lettøl ombord. Kan godt hende byråkratene i brussel held på å revkjøre seg selv i forhold til nord-amerika og asia. Endret 5. februar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Dette med å dele biler og la dem kjøre selv er i stor grad tull. Jeg ønsker at min bil skal være bare min. Jeg vil kunne oppbevare personlige gjenstander i den, og den skal stå bulkefri og klar til bruk akkurat når det passer meg å bruke den. Som pendlerbil kan jeg se et poeng i selvkjørende biler, og spesielt er det jo en fordel for dem som mangler parkeringsplass på jobben. Det eneste som er sikkert er at trafikken kommer til å eksplodere ved innføring av selvkjørende biler, nettopp fordi at alle som i dag tvinges til å reise kollektivt pga parkeringsproblemer da kan kjøre. Det er ingen som gidder å være flere i bilen enn de er i dag. Folk vil raskest mulig fra A til B, og er overhodet ikke interessert i å være med på noen melkerute med en treg selvkjørende bil. At det skal være en flåte med selvkjørende biler som kjører fra oppdrag til oppdrag er også bare tull. Alle vet at behovet for transport stort sett er fra 07.00-08.30, og fra 15.00-16.30. Utenom dette vil de fleste selvkjørende bilene stå parkert, eller kjøre rundt tomme fordi de ikke finner en parkeringsplass. Endret 5. februar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Dette med å dele biler og la dem kjøre selv er i stor grad tull. Jeg ønsker at min bil skal være bare min. Jeg vil kunne oppbevare personlige gjenstander i den, og den skal stå bulkefri og klar til bruk akkurat når det passer meg å bruke den. Som pendlerbil kan jeg se et poeng i selvkjørende biler, og spesielt er det jo en fordel for dem som mangler parkeringsplass på jobben. Det eneste som er sikkert er at trafikken kommer til å eksplodere ved innføring av selvkjørende biler, nettopp fordi at alle som i dag tvinges til å reise kollektivt pga parkeringsproblemer da kan kjøre. Det er ingen som gidder å være flere i bilen enn de er i dag. Folk vil raskest mulig fra A til B, og er overhodet ikke interessert i å være med på noen melkerute med en treg selvkjørende bil. At det skal være en flåte med selvkjørende biler som kjører fra oppdrag til oppdrag er også bare tull. Alle vet at behovet for transport stort sett er fra 07.00-08.30, og fra 15.00-16.30. Utenom dette vil de fleste selvkjørende bilene stå parkert, eller kjøre rundt tomme fordi de ikke finner en parkeringsplass. Dei aller fleste veit og har erfart hvorledes autonom kolletivtrafikk vil virke. Når du går i butikken med handlevogn kjører man jo ikke tilbake til kassen for hver vare (les kver person) da det er inneffektivt. Ikke kjører man inn i butikken med personbilen heller da den hører til systemet med lengre rekkevidde. I overskulig fremtid vil man kunne eige og kjøre bilen selv, om man betaler det det koster. Årsavgift for bykjøring, 70 000,-, + fakturering av ulempeserstatning fortløpende. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 5. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2017 Hvorfor bruker du hver eneste tråd på å sværte Tesla? Det er så flaut å se på. ang selvkjørende biler: Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot. Sannsynligvis stemmer ikke det du sier, men jeg er ikke kjent med tallene. Men gitt det stemmer: Selvmord, ikke mulig med selvkjørende bil. Illebefinnende, påvirker ikke selvkjørende bil. Glatt veibane, kan påvirke selvkjørende bil men den har mye større muligheter for å kjenne dette igjen og gjøre nødvendige tiltak. Uoppmerksomhet, påvirker ikke selvkjørende bil. Innsovning, påvirker ikke selvkjørende bil. Så som vi ser, det er mange fordeler med å gå over til selvkjørende bil. Pr i dag brukes det mest på gode veier ja, men dette hører snart til fortiden. Det er ganske lett å sammenligne tall kun fra motorvei også. Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser. Det kommer alltid til å være ulykker, men uten autonome biler vill det være flere. At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig! Alle biler med adaptive cruise basert på radar har samme svakhet, bare til å lese manualer så forstår en for at dette er helt normal oppførsel. Tragisk, men normalt. Dette har jo til og med etterforskning av lignende sak med dødsfall påvist. 10 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Hvorfor bruker du hver eneste tråd på å sværte Tesla? Det er så flaut å se på. ang selvkjørende biler: Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot. Sannsynligvis stemmer ikke det du sier, men jeg er ikke kjent med tallene. Men gitt det stemmer: Selvmord, ikke mulig med selvkjørende bil. Illebefinnende, påvirker ikke selvkjørende bil. Glatt veibane, kan påvirke selvkjørende bil men den har mye større muligheter for å kjenne dette igjen og gjøre nødvendige tiltak. Uoppmerksomhet, påvirker ikke selvkjørende bil. Innsovning, påvirker ikke selvkjørende bil. Så som vi ser, det er mange fordeler med å gå over til selvkjørende bil. Pr i dag brukes det mest på gode veier ja, men dette hører snart til fortiden. Det er ganske lett å sammenligne tall kun fra motorvei også. Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser. Det kommer alltid til å være ulykker, men uten autonome biler vill det være flere. At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig! Alle biler med adaptive cruise basert på radar har samme svakhet, bare til å lese manualer så forstår en for at dette er helt normal oppførsel. Tragisk, men normalt. Dette har jo til og med etterforskning av lignende sak med dødsfall påvist. Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor er du så HYSTERISK opptatt av å forsvare Tesla, du anklager meg for løgn og vrir på alt jeg skriver, selv om du nok vet at alt jeg skriver er sant. Bruk hodet folkens!!! Endret 5. februar 2017 av 2LK70DN1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor lyver den? Det er bare til å sammenligne tall mot motorvei, statistikken sier noe om hvor mange kjørte km det går mellom hver ulykke, eller dødsfall eller hva en vill sammenligne mot. Så kan en ta disse tallene opp mot relevante tall. Du mener dette er gjort feil, men du mener en frisk og ansvarlig person er MYE tryggere, da får du vise til det da. Det hjelper ikke å skrike, det blir ikke sant av den grunn. Det eneste som er viktig for førerassistent systemene i dag er at de ikke er farligere enn å kjøre selv. Og det er ingen tall som tyder på at de er det. Så lenge de holder seg der kan en fortsette å utvikle. Men bilene tillater ikke dette i dag, det er godt forklart og bilen gir beskjed om at en må følge med. Folk som ikke gjør det, de gjør det uten slike systemer også. Som du sier selv, uoppmerksomhet fører til ulykker. Med selvstyring vill dette reduseres, iallefall etter foreløpige tall. Men du mener jo motsatt, men har enda ikke vist til det. 7 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor lyver den? Det er bare til å sammenligne tall mot motorvei, statistikken sier noe om hvor mange kjørte km det går mellom hver ulykke, eller dødsfall eller hva en vill sammenligne mot. Så kan en ta disse tallene opp mot relevante tall. Du mener dette er gjort feil, men du mener en frisk og ansvarlig person er MYE tryggere, da får du vise til det da. Det hjelper ikke å skrike, det blir ikke sant av den grunn. Det eneste som er viktig for førerassistent systemene i dag er at de ikke er farligere enn å kjøre selv. Og det er ingen tall som tyder på at de er det. Så lenge de holder seg der kan en fortsette å utvikle. Men bilene tillater ikke dette i dag, det er godt forklart og bilen gir beskjed om at en må følge med. Folk som ikke gjør det, de gjør det uten slike systemer også. Som du sier selv, uoppmerksomhet fører til ulykker. Med selvstyring vill dette reduseres, iallefall etter foreløpige tall. Men du mener jo motsatt, men har enda ikke vist til det. Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jack Johnson Skrevet 5. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2017 Hvorfor bruker du hver eneste tråd på å sværte Tesla? Det er så flaut å se på. ang selvkjørende biler: Problemet er at de fleste ulykker skyldes selvmord, illebefinnende, glatt veibane, råkjøring, uoppmerksomhet eller innsovning. I tillegg skjer ikke så mange alvorlige ulykker på gode og bare motorveier, som stort sett er det eneste stedet folk tør å bruke autopilot. Enhver opplagt, oppmerksom og ansvarlig sjåfør er svært mye tryggere enn en autopilot. Sannsynligvis stemmer ikke det du sier, men jeg er ikke kjent med tallene. Men gitt det stemmer: Selvmord, ikke mulig med selvkjørende bil. Illebefinnende, påvirker ikke selvkjørende bil. Glatt veibane, kan påvirke selvkjørende bil men den har mye større muligheter for å kjenne dette igjen og gjøre nødvendige tiltak. Uoppmerksomhet, påvirker ikke selvkjørende bil. Innsovning, påvirker ikke selvkjørende bil. Så som vi ser, det er mange fordeler med å gå over til selvkjørende bil. Pr i dag brukes det mest på gode veier ja, men dette hører snart til fortiden. Det er ganske lett å sammenligne tall kun fra motorvei også. Jeg er imidlertid også skeptisk til å la biler kjøre selv på motorveier. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser. Det kommer alltid til å være ulykker, men uten autonome biler vill det være flere. At Tesla lanserte en livsfarlig autopilot var KUN et stunt for å få oppmerksomhet, og fullstendig uansvarlig! Alle biler med adaptive cruise basert på radar har samme svakhet, bare til å lese manualer så forstår en for at dette er helt normal oppførsel. Tragisk, men normalt. Dette har jo til og med etterforskning av lignende sak med dødsfall påvist. Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor er du så HYSTERISK opptatt av å forsvare Tesla, du anklager meg for løgn og vrir på alt jeg skriver, selv om du nok vet at alt jeg skriver er sant. Bruk hodet folkens!!! Du er klar over alt du skriver taler for selvkjørende biler? De fleste mennesker er ikke friske og oppegående.. Du er jo ett klart bevis for det. 12 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Dette med å dele biler og la dem kjøre selv er i stor grad tull. Jeg ønsker at min bil skal være bare min. Jeg vil kunne oppbevare personlige gjenstander i den, og den skal stå bulkefri og klar til bruk akkurat når det passer meg å bruke den. Din ønsker er notert, vi får se hvor tungt de veier kontra de store fordelene for samfunnet med samkjørende selvkjørende biler. AtW 7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... Men det er jo hele poenget, det er din subjektive mening uten at det bygger på noen empiri. Det er problemet. Når Tesla mener de lager ett produkt som er tryggere er det bygget på empiri, noe som en så klart kan si er feil men en må da begrunne. I tillegg får de fortsette å utvikle og får godkjent utvidelser, det bygger også opp om at deres påstand stemmer. Og en må ikke henge seg så veldig opp i Tesla sin autopilot, det er langt flere systemer der ute, og de får alle fortsette med utviklingen. Jeg kan dog være enig at de systemene som er i dag ikke kan erstatte noe menneske, selv de dårligste sjåførene er jenvt over bedre. Dette på grunn av at de er pr i dag assistentsystemer og ikke autonome systemer. Men i kombinasjon med menneskene er min oppfatning ut i fra de tallene jeg har sett at de gjør kjøringen tryggere, ikke motsatt. Jeg krangler ikke, jeg etterspør bare fakta fra din side som normalt. Men som vanlig er det vanskelig å få ut. 8 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Dette med å dele biler og la dem kjøre selv er i stor grad tull. Jeg ønsker at min bil skal være bare min. Jeg vil kunne oppbevare personlige gjenstander i den, og den skal stå bulkefri og klar til bruk akkurat når det passer meg å bruke den. Som pendlerbil kan jeg se et poeng i selvkjørende biler, og spesielt er det jo en fordel for dem som mangler parkeringsplass på jobben. Det eneste som er sikkert er at trafikken kommer til å eksplodere ved innføring av selvkjørende biler, nettopp fordi at alle som i dag tvinges til å reise kollektivt pga parkeringsproblemer da kan kjøre. Det er ingen som gidder å være flere i bilen enn de er i dag. Folk vil raskest mulig fra A til B, og er overhodet ikke interessert i å være med på noen melkerute med en treg selvkjørende bil. At det skal være en flåte med selvkjørende biler som kjører fra oppdrag til oppdrag er også bare tull. Alle vet at behovet for transport stort sett er fra 07.00-08.30, og fra 15.00-16.30. Utenom dette vil de fleste selvkjørende bilene stå parkert, eller kjøre rundt tomme fordi de ikke finner en parkeringsplass. Uansett selvkjøring og uansett hva du måtte ønske: Mange steder er det ikke mulig for alle å eie og bruke en bil som bare er deres, hvor de kan oppbevare personlige eiendeler, og hvor den skal stå klar til bruk akkurat når det faller deg inn å bruke den. Pål Jensen 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Tesla og Nikola kjøretøyene har kansje begge to utspilt sin viktigste rolle, påvirkning mot noke nytt. En industri som består av sidrompede giganter med liten endringsvilje, men nu må dei for ikke å bli gjort til latter. Bil er litt relegion, vi kriger i komentarfeltet. Autonom kollektivtrafikk er bare et middel til å forbedre transport, og gi økonomisk tilgjenglighet til nye og gamle produkter. Tenk bare på hva eksisterendes bussfelt kan svelge unna av personkilometer om man hiv ut privatbiler, busser og drosjer, og tar intill 10 pasasjerer i hver lille autonome bil. Og kjører prioritet i lyskryss og tilsvarendes. Å ta seg en tur med bilen, for kjøringens del er noe helt annet. Og rally-cross kan bli større enn nedover-ski. Men da er det jo ikke produktet A til B lenger. Endret 6. februar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... Men det er jo hele poenget, det er din subjektive mening uten at det bygger på noen empiri. Det er problemet. Når Tesla mener de lager ett produkt som er tryggere er det bygget på empiri, noe som en så klart kan si er feil men en må da begrunne. I tillegg får de fortsette å utvikle og får godkjent utvidelser, det bygger også opp om at deres påstand stemmer. Og en må ikke henge seg så veldig opp i Tesla sin autopilot, det er langt flere systemer der ute, og de får alle fortsette med utviklingen. Jeg kan dog være enig at de systemene som er i dag ikke kan erstatte noe menneske, selv de dårligste sjåførene er jenvt over bedre. Dette på grunn av at de er pr i dag assistentsystemer og ikke autonome systemer. Men i kombinasjon med menneskene er min oppfatning ut i fra de tallene jeg har sett at de gjør kjøringen tryggere, ikke motsatt. Jeg krangler ikke, jeg etterspør bare fakta fra din side som normalt. Men som vanlig er det vanskelig å få ut. Salvesen Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Mitt utgangspunkt er at for å tillate selvkjørende biler så må de beviselig være tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Statistikken som Tesla bruker inkluderer imidlertid selvmord, rus, råkjøring, illebefinnende og tretthet, som jo er årsak til de aller fleste dødsfall. Du prøver å snu det hele på hodet ved å si at jeg ikke kan bevise at selvkjørende biler er farlig. ALLE ingeniører bør skjønne at det er Tesla som må bevise at deres selvkjørende biler er tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Det har de på INGEN måte gjort. Jeg registrerer hetsen, men tar det som et tegn på at folk mangler gode argumenter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Mitt utgangspunkt er at for å tillate selvkjørende biler så må de beviselig være tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Statistikken som Tesla bruker inkluderer imidlertid selvmord, rus, råkjøring, illebefinnende og tretthet, som jo er årsak til de aller fleste dødsfall. Det er ingen som tillater selvkjørende biler foruten test områder rundt om i verden. For kommersielt bruk er det ikke tillatt. Tesla sine systemer er godkjent av instanser som mener de er gode nok, jeg skjønner at du vill heve deg over disse instansene, men det skjer ikke. Poenget er at så lenge de ikke beviselig kan sies å være verre enn å kjøre uten, så bør det innføres. Det er helt åpenbart for de fleste, men for noen er det litt vanskeligere. Du prøver å snu det hele på hodet ved å si at jeg ikke kan bevise at selvkjørende biler er farlig. ALLE ingeniører bør skjønne at det er Tesla som må bevise at deres selvkjørende biler er tryggere enn en frisk og opplagt sjåfør. Det har de på INGEN måte gjort. Når har jeg sagt du skal bevise det? Det har de såklart gjort da systemene deres er godkjent av rette instanser. Du som ingeniør(tvilsomt) bør jo kunne forstå enkle ting som dette? Jeg registrerer hetsen, men tar det som et tegn på at folk mangler gode argumenter. Hets? Hvilken hets? Det er så mye trolling her nå at det nesten ikke er verdt tiden.... 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Selvkjørende biler er en stor bløff som bør gjennomskues snarest! Tesla hevder at deres selvkjørende biler er sikrere enn vanlige biler, og viser til ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer. Jepp, der kom det. Angrepene mot Tesla. Du virker fanatisk opptatt av å hate Tesla. Artikkelen nevner ikke Tesla engang. Det har allerede vært dødsulykker fordi Teslas autopilot ikke klarer å stanse for stasjonære hindringer, som f. eks. trailere og busser. Men nå er den ikke ferdig utviklet heller, er den vel? Er det rart at uferdige produkter ikke fungerer som det endelige produktet, synes du? Jeg registrerer hetsen, men tar det som et tegn på at folk mangler gode argumenter. For deg er motargumenter hets. Det har alle skjønt etter hvert, tror jeg... Endret 5. februar 2017 av hekomo 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Benny Flaggstang Skrevet 5. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... Her er det strengt tatt dine antagelser som blir en statistisk løgn. Du kan ikke bruke en "Best case" fra manuell kjøring og sette den opp mot "worst case" assistert kjøring som et argument mot en generell case av autonom kjøring. Det blir som å si at de beste eplene er bedre enn de verste pærene, så derfor er appelsiner generelt dumt. Det gir ingen mening. Når du i tillegg ikke engang kan vise til noe annet enn din høyst subjektive synsing som grunnlagsdata for dine konklusjoner så glir din "forskning" for innenfor samme kategori som homeopati og antivaksiner: "Fullstendig idiotisk vissvass". Få litt empiri bak påstandene dine, så kanskje (lite trolig, men kanskje) noen vil ta deg seriøst. 10 Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor lyver den? Det er bare til å sammenligne tall mot motorvei, statistikken sier noe om hvor mange kjørte km det går mellom hver ulykke, eller dødsfall eller hva en vill sammenligne mot. Så kan en ta disse tallene opp mot relevante tall. Du mener dette er gjort feil, men du mener en frisk og ansvarlig person er MYE tryggere, da får du vise til det da. Det hjelper ikke å skrike, det blir ikke sant av den grunn. Det eneste som er viktig for førerassistent systemene i dag er at de ikke er farligere enn å kjøre selv. Og det er ingen tall som tyder på at de er det. Så lenge de holder seg der kan en fortsette å utvikle. Men bilene tillater ikke dette i dag, det er godt forklart og bilen gir beskjed om at en må følge med. Folk som ikke gjør det, de gjør det uten slike systemer også. Som du sier selv, uoppmerksomhet fører til ulykker. Med selvstyring vill dette reduseres, iallefall etter foreløpige tall. Men du mener jo motsatt, men har enda ikke vist til det. Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... Det er DU som krangler, noe de fleste leserne kan se. Og du tar feil, en "frisk og ansvarlig sjåfør" er ikke laget for å ha full konsentrasjon over lenger tid, det er en autopilot. Allerede i dag er autopiloter mer ansvarsfulle, og for hver forbedring vil de gå forbi mennesker i flere og flere av kjøreprosessene 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Salvesen Jeg tror egentlig ikke det er evnen din til å forstå som er problemet. Jeg skjønner selvsagt at selvkjørende biler ikke vil kjøre i fylla eller gjøre andre dumme ting. Poenget mitt, som jeg tror du egentlig skjønner, er at statistikken lyver når den sier at selvkjørende biler er trygge. En frisk og ansvarlig person er MYE tryggere enn en selvkjørende bil! Adaptiv cruisekontroll er helt trygt, fordi føreren må ha øynene på veien for å styre. Faren oppstår når bilen tillater føreren å være uoppmerksom. Hvorfor lyver den? Det er bare til å sammenligne tall mot motorvei, statistikken sier noe om hvor mange kjørte km det går mellom hver ulykke, eller dødsfall eller hva en vill sammenligne mot. Så kan en ta disse tallene opp mot relevante tall. Du mener dette er gjort feil, men du mener en frisk og ansvarlig person er MYE tryggere, da får du vise til det da. Det hjelper ikke å skrike, det blir ikke sant av den grunn. Det eneste som er viktig for førerassistent systemene i dag er at de ikke er farligere enn å kjøre selv. Og det er ingen tall som tyder på at de er det. Så lenge de holder seg der kan en fortsette å utvikle. Men bilene tillater ikke dette i dag, det er godt forklart og bilen gir beskjed om at en må følge med. Folk som ikke gjør det, de gjør det uten slike systemer også. Som du sier selv, uoppmerksomhet fører til ulykker. Med selvstyring vill dette reduseres, iallefall etter foreløpige tall. Men du mener jo motsatt, men har enda ikke vist til det. Jeg har dessverre ikke anledning til å luke ut alle dødsfall som skyldes rus, selvmord, illebefinnende, uoppmerksomhet og insovning. Jeg er imidlertid HELT sikker på at en frisk og ansvarlig sjåføre er MYE tryggere enn enhver autopilot! Det er mitt poeng, og leserne bør tenke over hvorfor du krangler på det Salvesen... Det er DU som krangler, noe de fleste leserne kan se. Og du tar feil, en "frisk og ansvarlig sjåfør" er ikke laget for å ha full konsentrasjon over lenger tid, det er en autopilot. Allerede i dag er autopiloter mer ansvarsfulle, og for hver forbedring vil de gå forbi mennesker i flere og flere av kjøreprosessene Registrerer at du prøver å dreie diskusjonen over på om folk klarer å konsentrere seg om bilkjøringen over tid. Jeg tar det som en bekreftelse på at du er enig med meg i at Teslas bruk av statistikk er feil. Poenget Salvesen er at folk må få vite på hvilket grunnlag Tesla hevder at bilene er tryggere. Hvis jeg er full eller trøtt er det stor sjanse for at det er tryggest å overlate kjøringen til bilen, men det er så vidt jeg vet ikke det som er utgangspunktet for denne diskusjonen. Jeg forstår deg slik at poenget ditt er at vi bør tillate selvkjørende biler for å hindre folk som er fulle, uopplagte eller syke i å kjøre. Hvis det er tilfelle blir diskusjonen en helt annen. Problemet er at hvis vi tillater selvkjørende biler på det grunnlaget, kan jeg garantere at det blir VELDIG mye mer fyllekjøring og bevisstløse sjåfører. Mitt poeng er fortsatt at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå