pants Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Så akkurat et intervju med trygve hegnar hvor boligmarkedet diskuteres. Trygve gjentar gang på gang "det at prisene stiger er jo bra. Det stimulerer utbyggingen, og etterspørselen dempes. Det er jo kjempebra!" - løst sitert. Målet med regulering må jo være å skape en by hvor flest mulig trives å leve i, samtidig som den er attraktiv for verdiskapning. Virker som Trygve mener målet er at markedet skal havne i en balanse. Hva er bra/dårlig med balanse? En annen balanse kunne jo vært at det er kun rige arabere, sønner av oljesheiker som har råd til å kjøpe innenfor ring 3, markedet er i balanse, og da er vel alt bra Trygve? Og så snakker han om at politikerne skal gå fra kravet om å bygge så så mange store boliger. "bank opp politikerne". Trygve virker som en typisk idiot som ønsker null regulering, la markedet herje selv, bygg ut alt av parker. Bygg 20 etasjer i høyden, bittesmå leiligheter på 15m2, helt til oslo er en så stusselig by at ingen vil bo der. Godt å få det av hjertet. http://www.hegnar.no/TV/video/c4ed4957-00080348-30d4919e 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold. Anonymous poster hash: adc22...539 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold. Anonymous poster hash: adc22...539 Hvilke gunstige skattebetingelser snakker du om? Lav skatt på sekundærboliger? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener absolutt at det har sin hensikt å ha visse reguleringer. Man ønsker ikke å fysisk fortette byen så mye at den blir dysfunksjonell som by å bo og jobbe i. Man ønsker heller ikke å bare ha små leiligheter. Men det kan jo absolutt diskuteres om man er for strenge per i dag. Kanskje det også satses litt for lite på andre store byer i Norge? Vi burde vel kunne ha som mål å få flere storbyer så folk også vurderer dem som alternativer når de flytter inn fra landet? Å få folk til å flytte på seg som allerede bor i Oslo tror jeg bare er å gi opp, nordmenn er blant verdens mest bastante folk når det gjelder å ikke flytte. 1 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold.Anonymous poster hash: adc22...539 Hvilke gunstige skattebetingelser snakker du om? Lav skatt på sekundærboliger? 25% ligningsverdi, skattefri gevinst på salg, skattefri utleie i egen bolig, ingen eller lav eiendomsskatt sammenlignet med de fleste andre land. Og delvis det du nevnte. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Trygve virker som en typisk idiot som ønsker null regulering, la markedet herje selv, bygg ut alt av parker. Bygg 20 etasjer i høyden, bittesmå leiligheter på 15m2, helt til oslo er en så stusselig by at ingen vil bo der. Godt å få det av hjertet. http://www.hegnar.no/TV/video/c4ed4957-00080348-30d4919e Virker som at du tror eierene må leve og bo i konsekvensene av jaget på profitt, men det er ikke tilfelle - bonden trenger ikke å bo i fjøset Endret 5. februar 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
pants Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener vi skal ikke prøve å få plass til hele norge innen for ring 3. Må heller flytte flere statlige bygg ut av oslo, much museet, operah-bygget, nrk. Mye som kunne ligget i hamar / lillestrøm / drammen. Vil heller ha 4*500 000 byer på østlandet. Enn at oslo skal bli en 2 000 000 by. 4 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold.Anonymous poster hash: adc22...539 Hvilke gunstige skattebetingelser snakker du om? Lav skatt på sekundærboliger? 25% ligningsverdi, skattefri gevinst på salg, skattefri utleie i egen bolig, ingen eller lav eiendomsskatt sammenlignet med de fleste andre land. Og delvis det du nevnte. Rentefradrag. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold.Anonymous poster hash: adc22...539 Hvilke gunstige skattebetingelser snakker du om? Lav skatt på sekundærboliger? 25% ligningsverdi, skattefri gevinst på salg, skattefri utleie i egen bolig, ingen eller lav eiendomsskatt sammenlignet med de fleste andre land. Og delvis det du nevnte.Rentefradrag. Rentefradrag hjelper også, men det er ikke særegent for boligmarkedet i Norge. Man får fradrag for alle renter i Norge. Anonymous poster hash: adc22...539 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Rentefradrag på noe som nesten er i nullrente? Med dagens renter tilsvarer dette knapt småpenger når det kommer til mitt boliglån på 3,5 millioner. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Rentefradrag på noe som nesten er i nullrente? Med dagens renter tilsvarer dette knapt småpenger når det kommer til mitt boliglån på 3,5 millioner. 25% av 2% av 3,5 millioner er 17 500 kr. I året. Etter skatt. Det er penger å ta med seg, det. Anonymous poster hash: adc22...539 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg mener at grunnen til høye boligpriser er mangel på et fritt marked. For gunstige skattebetingelser og for mange reguleringer fra offentlig hold.Anonymous poster hash: adc22...539 Hvilke gunstige skattebetingelser snakker du om? Lav skatt på sekundærboliger? 25% ligningsverdi, skattefri gevinst på salg, skattefri utleie i egen bolig, ingen eller lav eiendomsskatt sammenlignet med de fleste andre land. Og delvis det du nevnte.Rentefradrag.Rentefradrag hjelper også, men det er ikke særegent for boligmarkedet i Norge. Man får fradrag for alle renter i Norge. Anonymous poster hash: adc22...539 Det er særegent i form av at man ikke i noen andre tilfeller låner like mye penger. Det får meg til å tenke på en annen ting med bolig i Norge, som ikke har med staten å gjøre. Bankene har en helt sinnssvak risikoappetitt når det gjelder bolig. Prøv å få 2 % rente på 2 mill i lån som du skal kjøpe aksjer for. Det er umulig. Gjør det samme med bolig, lett. Dette til tross for at aksjemarkedet har hatt bedre avkastning enn boligmarkedet. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Rentefradrag på noe som nesten er i nullrente? Med dagens renter tilsvarer dette knapt småpenger når det kommer til mitt boliglån på 3,5 millioner. Greia er jo den at det er rentebelastningen og ikke renta i seg selv, som bestemmer hvor mye fradraget teller. Slik er det fordi du har hele 3.5 mill i lån. Hadde renta vært 10 % hadde du hatt et mye lavere lån og rentefradraget hadde telt mindre. Ser man på rentebelastningen historisk så varierer den ikke så mye over tid. +-25 000. Men du har rett, den teller ikke så mye, og burde fjernes nå. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Problemet er ikke at prisene øker. Problemet er alt det som fører til at prisene øker. At prisene øker en en uunngåelig konsekvens av politikken som føres. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Foruten om Oslo er ikke dagens boligpriser spesielt ille. Folk må heller ta inn over seg at det ikke er en menneskerett å bo midt i Oslo sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå