Visum Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hei. Hvilke andre land enn Norge har barnevern? Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 De aller fleste land har barnevern. >Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Må denne virkelig forklares? Det sier vel seg selv. 3 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 De aller fleste land har barnevern. >Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Må denne virkelig forklares? Det sier vel seg selv. Jeg tenker mer på denne saken, der utlendingene klikker helt. Det er flere statsoverhoder som krever at barne blir tilbakelevert til moren med en eneste gang, før Norge skal fortsette de politiske forhandlingene - et av eksemplene er India, Polen etc.. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 De aller fleste land har barnevern. >Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Må denne virkelig forklares? Det sier vel seg selv. Jeg tenker mer på denne saken, der utlendingene klikker helt. Det er flere statsoverhoder som krever at barne blir tilbakelevert til moren med en eneste gang, før Norge skal fortsette de politiske forhandlingene - et av eksemplene er India, Polen etc.. Det er vel hovedsakelig fordi det norske barnevernet har hatt mange slike saker, og det er stor tvist på hvor terskelen ligger i norge kontra andre land på å ta fra foreldreretten. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Hvorfor er det aldri noe, oppmerksomhet rundt de andre europiske barneverne? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Hvorfor er det aldri noe, oppmerksomhet rundt de andre europiske barneverne?De har vel ikke kidnappet barna til noen nordmenn ... enda. Endret 4. februar 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Hvorfor er det aldri noe, oppmerksomhet rundt de andre europiske barneverne?De har vel ikke kidnappet barna til noen nordmenn ... enda. Ser på morsomme videoer om norsk barnevern. Blant annet skal denne personen få Obama på saken siden den norske stat stjeler barna! Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Barnevernet har en ekstremt vanskelig jobb. Det er en slik jobb hvor det nesten er garantert at man til tider må gjøre dårlige valg, men samtidig er alternativet til å aldri gjøre disse valgene langt verre. En del barn/familier blir utvilsomt urettferdig behandlet av barnevernet, men samtidig er det flere som har blitt reddet av barnevernets inngripen. Vi kan ikke forvente at barnevernet skal være ufeilbarlige - det meste vi kan forvente er at de gjør sitt beste basert på de data de sitter på. Det er lett å demonisere barnevernet basert på enkelttilfeller, men er det virkelig noen av oss som mener vi kunne gjort jobben deres bedre? Eller noen som mener at det å ivareta barn som har en dårlig oppvekst er noe vi aldri bør prøve å gjøre? Det finnes mange jobber her i verden jeg ikke misunner de som har dem - å være ansatt i barnevernet og måtte ta slike avgjørelser som de må er faktisk den jobben jeg minst vil ha. Jeg har enorm respekt for de som har styrke nok til å ta en slik jobb. De gjør garantert tabber - store sådanne til tider, men alternativet er at vi lar alle foreldre styre som de vil med sine barn. Og det er desverre en del foreldre som aldri burde hatt barn. Endret 5. februar 2017 av Zork 5 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Fordi barn er det mest verdifulle vi har, det vi skal elske mest. Det som er problemet er at en del mennesker mangler selvinnsikt til å si ''jeg elsker mine barn men jeg gjør ting feil'', og det er det som er farlig. Gi lang faen i f.eks russeren som hyler om at barnevernet ''stjeler'' barn, barn kan ikke STJELES DA DE IKKE ER TING SOM KAN EIES, så du kan faktisk ikke gjøre akkurat hva du vil med dine barn, tenk deg det! For en rar idè! Det kan virke jævla fjernt for oss men er faktisk ikke uvanlig at man blir eiersyk over barna sine og lar det gå utover deres livskvalitet fordi man er en dårlig og egoistisk foreldre. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) De aller fleste land har barnevern. >Hvorfor blir folk "gale" når barna blir tatt bort? Må denne virkelig forklares? Det sier vel seg selv. Jeg tenker mer på denne saken, der utlendingene klikker helt. Det er flere statsoverhoder som krever at barne blir tilbakelevert til moren med en eneste gang, før Norge skal fortsette de politiske forhandlingene - et av eksemplene er India, Polen etc.. I motsetning til de fleste land i verden har barn i Norge faktisk en viss beskyttelse fra staten mot foreldres overgrep og mishandling. De fleste land i verden ikke bare godtar mishandling av barn, men ser på det som god barneoppdragelse. Når slike primitive drittholdninger blir importert til Norge er det ikke rart det blir mer å gjøre for barnevernet. Og da begynner barnemishandlerne å klage over at de ikke får mishandle barna sine i fred. Jeg synes forresten noen andre her hadde et godt poeng: Når man beskylder barnevernet for å "stjele" barna sier det mye om hvor dårlige holdninger man har. Barn er ikke eiendom. De kan ikke stjeles. De er selvstendige mennesker med selvstendige rettigheter. Dette skjønner ikke mishandlerne som klager. Endret 5. februar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Vi har jo strengere reguleringer for mye i forhold til de fleste andre land. Inkludert andre land i Europa. Det gjelder også barnevern. Det er derfor folk blir "gale". De har det de synes er en normal barneoppdragelse av barnene sine. I Norge derimot så kan du ikke bare gjøre hva som er normalt fra der du kommer fra. Du må følge norske regler og bestemmelser. Og barnevernet kommer jo først på besøk og forteller deg hva du kan og ikke kan gjøre. Hvis folk ikke lytter, så har barnevernet hjemmel til å frata folk foreldreretten for å beskytte barnene. Og da oppfatter folk at Norge "stjeler" barnene, men veldig enig angående hekomo med hans tanker om at de synes Norge "stjeler". Og som Zork sier så gjær av og til barnevernet feil. Begge veier. Noen ganger skulle de ikke tatt, men andre ganger skulle de gjort det likevel. Og slik det ofte er så har ikke historiene i media hele historien. Akkurat som med asylsøkere. UD og Barnevernet stiller ikke til intervju og viser frem alle dokumentene sine. Så intervjuer media bare den ene "stakkars" siden i saken. Og når det kommer til India da så er det ekstremt vinklet i tillegg. Den ene saken som kom til India så var det faktisk den indiske ektemannen som selv kontaktet barnevernet og ba om hjelp. Akkurat som at folk i Norge blir "gale" når en kvinne blir voldtatt i Dubai og så tiltalt for å være utro. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 I mange andre land har man en institusjonell forutsetning som etablerer at storfamilien skal (få) gripe inn før myndighetene gjør det. Dette har vi ikke i Norge - svikter kjernefamilien er myndighetene neste. Storfamilien er et handlingsalternativ for myndighetene, ikke en forutsetning. Dette blir et problem for særlig arbeidsinnvandrere, fordi barnevernet ikke liker å plassere barn i utlandet rent generelt (og fikk ikke hjemmel til det før nylig), og fordi barnevernet har en viss institusjonell skepsis til å sende barn til familie hvis det vil bli en pro forma plassering. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Hvorfor er det aldri noe, oppmerksomhet rundt de andre europiske barneverne? Massevis av oppmerksommhet i "store saker", men det er lite interresant å skrive om i internasjonale aviser og for andre land enn der det skjer. I USA så er det relativt mye oppmerksommhet rundt barnevernssaker da de ofte er like strenge som i Norge, men følger du med på lokalmediene der? Så er det som krikkert skriver i mange land, familien først. Det skal ofte mye til for at staten må gripe inn hvis storfamilien har et samhold der de har den funksjonen som vårt lands barnevern har. Min X fra ungdomsskolen unngikk barnevernet ved at bestemoren tok over omsorgen, men hvem hører om slike saker Det er litt dritt når kun de verste sakene kommer opp. Barnevernet gjør mye bra, men de sakene kommer selvfølgelig ikke i mediene. Samma med norske sykehus, blir spammet med negative ting og skrekkhistorier. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Når kulturer møtes så oppstår utfordringer. Når Nordmenn jobber i Saudi-Arabia så må vi være forsiktig med alkohol og nakenhet og kyssing. Når vi ferierer i Thailand så må vi være forsiktige med hvordan vi omtaler kongen. Når vi drar til USA må vi være forsiktig med å vitse med grensepersonell. Når en familie reiser fra Hviterussland, Polen til Norge så forventer "vi" at de overholder Norsk lov så lenge de er her. Det innebærer bl.a. at man ikke slår barn, lar små barn være alene mens man drar på fylla, etc. Det innebærer også at staten vil gripe inn i hjemmet. Ikke alle kulturer tillater så store inngrep fra myndighetene. Jeg innbiller meg dog at noen av de mest publiserte sakene er familieforhold som ville ha blitt pirket borti av det opprinnelige bostedet også. Jeg tror ikke at opplagt mishandling av babyer er sosialt akseptert noe sted på jorden. Men kanskje fant foreldrene det opportunt å framstille dette som et kulturkrasj med en overgripende (Norsk) stat, og kanskje fant opinionen og politikerne i hjemlandet deres det opportunt å "heie på sine egne"? Barn og familie er noe av det viktigste i vårt liv, og selv de som er uskikket til å være foreldre er vanligvis sterkt knyttet til sine barn. Det å bli fratatt barna må være emosjonelt veldig tungt, og når man i tillegg "mister ansikt" ved at man framstilles mer eller mindre offentlig som en "dårlig forelder" tror jeg kan vekke kamp-viljen i mange av oss. -k Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Solskinnshistorier er dårlige nyheter. Det er de dårlige nyhetene som er de virkelig gode. Derfor er barnevernet noen skikkelige drittsekker. Det har faktisk lite med hvordan de gjør jobben sin. For det er som 4 3 skriver kun de sensasjonelle sakene som får mediadekning. Forøvrig er stemmer det bra at storfamilien er et alternativ og ikke en forutsetning, har en barndomsvenn som vokste opp hos bestemoren sin pga. problemer med mor og far. En annen ting man må være veldig klar over når man hører om saker som involverer barnevernet er at det stort sett bare er én av partene som uttaler seg til media. Barnevernet kan ikke uttalse seg om konkrete saker i media pga. taushetsplikten. Det kan nok bidra til at det dannes et bilde som er unyansert. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Det er riktig at det skal mye til før barnevernet gjør noe, men det betyr ikke at alle anklagene er feil. Barnevernet i Norge er for lite fleksible i vanskelige saker, og det fører til store konsekvenser når barnevernet tar feil, eller hvis det fantes bedre alternative løsninger. Det er dette som fører til sinne mot barnevernet. Ta f.eks. denne saken https://www.nrk.no/vestfold/vant-mot-barnevernet-_-far-datteren-tilbake-1.12811762 Denne familien fikk en anklage om vold mot sine barn, noe som førte til at de mistet begge barna sine. Dette var falske anklager, de gikk til retten og vant. Hva skjedde da? Jo, barnevernet sendte det ene barnet hjem, men beholdt det yngste barnet. De måtte da gå til retten igjen, for å få den yngste jenta tilbake. Her ser du problemet i barnevernet. De samarbeidet ikke med familien til å gi best mulig løsning, før de tok barna fra familien. Og når de viste seg at de tok feil, så kjempet de imot familien istedenfor å samarbeide. Resultatet av denne hendelsen er at de som er involvert i denne hendelsen vil aldri stole på barnevernet igjen. Endret 6. februar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Det er riktig at det skal mye til før barnevernet gjør noe, men det betyr ikke at alle anklagene er feil. Barnevernet i Norge er for lite fleksible i vanskelige saker, og det fører til store konsekvenser når barnevernet tar feil, eller hvis det fantes bedre alternative løsninger. Det er dette som fører til sinne mot barnevernet. Ta f.eks. denne saken https://www.nrk.no/vestfold/vant-mot-barnevernet-_-far-datteren-tilbake-1.12811762 Denne familien fikk en anklage om vold mot sine barn, noe som førte til at de mistet begge barna sine. Dette var falske anklager, de gikk til retten og vant. Hva skjedde da? Jo, barnevernet sendte det ene barnet hjem, men beholdt det yngste barnet. De måtte da gå til retten igjen, for å få den yngste jenta tilbake. Her ser du problemet i barnevernet. De samarbeidet ikke med familien til å gi best mulig løsning, før de tok barna fra familien. Og når de viste seg at de tok feil, så kjempet de imot familien istedenfor å samarbeide. Resultatet av denne hendelsen er at de som er involvert i denne hendelsen vil aldri stole på barnevernet igjen. Hvilket grunnlag har du for å påstå at barnevernet er "for lite fleksible"? Det eneste du har for å underbygge dette er medias fremstilling av en enkelt sak. Denne logikken er vanlig blant barnevernshatere. "Jeg ser media fremstille en sak på en viss måte, noe som må bety at de fremstiller saken 100% korrekt, og dermed kan man generalisere basert på denne ene saken." Nei, barnevernet gjør ikke alt 100% riktig 100% av tiden, men det er langt derfra å til å komme med idiotiske generaliserende påstander som det du gulper opp her. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Hvilket grunnlag har du for å påstå at barnevernet er "for lite fleksible"? Det eneste du har for å underbygge dette er medias fremstilling av en enkelt sak. Denne logikken er vanlig blant barnevernshatere. "Jeg ser media fremstille en sak på en viss måte, noe som må bety at de fremstiller saken 100% korrekt, og dermed kan man generalisere basert på denne ene saken." Nei, barnevernet gjør ikke alt 100% riktig 100% av tiden, men det er langt derfra å til å komme med idiotiske generaliserende påstander som det du gulper opp her. Fordi dette ikke er den eneste saken hvor barnevernet har oppført seg slik, og andre offentlige institusjoner som NAV og UDI er også veldig lite fleksible. Jeg er ingen barnevernshater, jeg bare stoler ikke blindt på offentlige myndigheter. Og på hvilket grunnlag mener du at generalisering er feil. Har du noe mer erfaring enn uttaleser fra media eller et hyggelig besøk fra barnevernet? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Her ser du problemet i barnevernet. De samarbeidet ikke med familien til å gi best mulig løsning, før de tok barna fra familien. Og når de viste seg at de tok feil, så kjempet de imot familien istedenfor å samarbeide. Resultatet av denne hendelsen er at de som er involvert i denne hendelsen vil aldri stole på barnevernet igjen. Jeg vil ikke være for bastant men det er godt mulig at BV så noe hos jenta som de holdt igjen og bestemte seg for å holde henne igjen basert på det. Flott at familien ble frikjent i retten, men det burde ikke stoppe BV fra å gjøre sine egne vurderinger, det blir å kneble dem helt. Jeg skjønner ikke denne klare demoniseringen av barnevernet, selv om det er klart at folk er redde for ting de ikke forstår hvordan fungerer, spesielt hvis de kan miste barna sine pga det. Edit: Jeg er ikke enig i at det høres ut som om BV kjempet mot familien. Vi vet ikke hvordan forholdene faktisk var og vi vil aldri få vite det pga personvernet i norge. Vi kommer ALDRI til å høre BV sin side. Endret 6. februar 2017 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg vil ikke være for bastant men det er godt mulig at BV så noe hos jenta som de holdt igjen og bestemte seg for å holde henne igjen basert på det. Flott at familien ble frikjent i retten, men det burde ikke stoppe BV fra å gjøre sine egne vurderinger, det blir å kneble dem helt. Jeg skjønner ikke denne klare demoniseringen av barnevernet, selv om det er klart at folk er redde for ting de ikke forstår hvordan fungerer, spesielt hvis de kan miste barna sine pga det. Synes du UDI skal få lov til å gjøre det samme? Du søker om familiegjenforening, du får avslag. Du går til retten og vinner, UDI gir deg fortsatt ikke lov til å leve med familien din fordi de tar sine egne vurderinger. Det er ikke et samfunn jeg ønsker å leve i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå