BLTS Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hei! Jeg har svært lyst å oppgradere anlegget mitt! Jeg har en dritpakke fra Elkjøp med surroundhøyttalere, kosta 2k, altfor dårlig lyd (innestengt lyd), og har ingen basselement. Så har veldig lyst å oppgradere til Cerwin Vega, tenkte på VF-15 modellen, blir selvfølgelig isåfall å kjøpe det brukt. Det skal stå i et 20 kvm rom, det har vel også noe å si ift hvor fin bassen blir. Har en forsterker, Sony STR-DH540 5.2 Multi Channel AV Receiver. Tror den skal holde, 725watt tror jeg det var. Noen forslag til høyttalere, som helst kan skaffes til 2500-4500kr? Takker! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Glem at den klarer 725 watt. Den har et oppgitt effektforbruk på 200 watt. Trekk fra effekttap og du sitter igjen med kanskje 120W totalt. 6 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) den er på 145 watt pr kanal (totalt 725) i 6 ohm på om du tester kun på 1KHz som er totalt villledende. Den burde vært oppgitt til watt i RMS i 20-20000Hz og tror den reelle watten er det so mer nevnt over Er det som er vanskelig med at watt kan måles på så mange måter for å villede kjøperne. https://www.avforums.com/threads/why-are-power-rated-w-per-1-channel-driven-rather-than-5-6-or-7.682738/ http://www.tomsguide.com/answers/id-1680912/understanding-receivers-specs.html https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1155724 Edit skal du ha noe greie høyttalere som start så sjekk ut dynavoice DF6/8 eller challenger m65/85 stereo http://www.surround.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/dynavoice.html surroundpakke http://www.surround.no/hoyttaler/hoyttalerpakker/dynavoice.html#/page/3 de skal være ganske lettdrevne men usikker på om forsterkeren din er kraftig nok Det med cerwin vega er at de kun er bygd med tanke på bass og ikke resten av lydbildet Endret 4. februar 2017 av Lugmeister Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Enig i alt som er skrevet rundt watt; her er det mye rart ute å går. En annen ting; Cerwin Vega, er du _helt_ sikker på at det er dette du ønsker? Det er dritt lyd uansett etter mitt syn, men skal du få noe som helst fornuftig utav dem bør man har veldig heftig forsterker; helst noe av det kraftigste som finnes på effektforsterker-fronten. Det er helt døfødt å drive dem med en AV Receiver. Endret 4. februar 2017 av TGB Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Er vel ikke all verdens han trenger på 20kvm? Jeg hadde et par CV CLS-12 som jeg drev med en NAD receiver. Da var det smertene i ørene mine som begrensa hvor høyt jeg kunne spille. Og selv om lyden var ganske flat og kjedelig på lavt og moderat volum så sparka de skikkelig rompe når man vred opp! Det er ikke alle høyttalere som klarer å spille såpass rent ved ekstreme volum. CV-høyttalere har vel også ganske høy følsomhet? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 kjenner ikke CV så godt. startet selv med HIFI noe over begynenrstadiet for to år siden. heldigvis har jeg en kamerat som guidet meg litt gjennom watt jungelen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 En god tommelfingerregel på forsterkere er å se på strømforbruket/effektforbruket. Er kun ampere oppgitt så ganger du det med 230 for å få effekt. Så ganger du med ca. 0,6 (typisk virkningsgrad for AB-forsterkere)for å få ca. lydeffekt. Så deler du på antall kanaler. Ikke helt nøyaktig men den avslører som regel forsterkere med veldig fantasifulle verdier på effekt. Til syvende og sist så kan man ikke få mer effekt ut enn man sender inn. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Vekten på forsterkeren kan også avsløre noe om størrelsen på trafo=effekt men ikke alltid Endret 4. februar 2017 av Lugmeister Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Cerwin Vega er noe som er kult fra du er 13-15 og så fra 30+ igjen.(har selv et par DC15 som blir dratt frem en gang i blant) Men for all del de flytter en del luft. Det kan være Klipsch kan være et alternativ, komplett av alle steder har de på salg fra tid til annen. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Det beste er om trådstarter kjenner noen med litt forskjellige høyttallere eller går innom butikk ala soundgarden/hifi klubbenfor å høre da lyd kan være veldig personlig i forhold til hva man liker. Lenke til kommentar
BLTS Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 Okei, takk for tips folkens! Er forresten ikke 15, men 17 år;) Men har dere noen tips til forsterker og høyttalere jeg kunne kjøpt? Så skal jeg også høre hva de sier på hifi-klubben. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Tror det er best å høre på noen høyttallere innenfor det budsjettet du har og se om du får drevet de med den forsterkeren du har og oppgradere forsterkeren etterhvert. gå innom en butikk hvor du får hørt på høyttalere og om prisen kanskje er noe høy så går det an å se om man finner noe på bruktmarkedet. Jeg har ikke erfaring nok og kjenner alle merker at jeg kan anbefale noe spesifikt men har noen kamerater med lite budsjett som kjøpte dynavoice og var fornøyd. Selv kom jeg inn på hifi med at jeg fikk kjøpt ett par kef q65 som hadde vært utstillingsmodell i 2000 og likte lyden så holdt meg til kef når jeg oppgraderte siden jeg ikke hadde mulighet til å stikke innom noen plasser for å lytte på andre merker. så holdt meg til den lyden jeg kjente Som sagt lyd er veldig personlig og hva som passer til deg og det beste er å få hørt før du kjøper. 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Det beste er klart å dra innom butikkene å høre. Men innenfor budsjettet er det nok ikke så veldig mange alternativer når det kommer til nytt. Så jeg ville heller lett litt på finn. Den forsterkeren vil nok ikke drive CV spesielt godt. Selv om de er lettdrevne på papiret bør man ha litt power for å få utnyttet potensialet. Personlig ville jeg aldri gått for noe sånt. Det er gøy fram til du faktisk oppdager ordentlig hifi. Feks; https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89753462 Også kan du sette av litt penger til ny forsterker på sikt. Endret 6. februar 2017 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Dali Zensor er kurante saker og noe helt annet hva allsidighet angår ja. Støtter den. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 En god tommelfingerregel på forsterkere er å se på strømforbruket/effektforbruket. Er kun ampere oppgitt så ganger du det med 230 for å få effekt. Så ganger du med ca. 0,6 (typisk virkningsgrad for AB-forsterkere)for å få ca. lydeffekt. Så deler du på antall kanaler. Ikke helt nøyaktig men den avslører som regel forsterkere med veldig fantasifulle verdier på effekt. Til syvende og sist så kan man ikke få mer effekt ut enn man sender inn. Tror det meste av forsterkere nå til dags er klasse D med mye høyere effektivitet Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det er riktig at en klasse D forsterker skaper mer lyd pr watt enn f.eks klasse A, hvor det blir veldig mye varme. Men den vil uansett ikke generere strøm, så trekker forsterkeren 100w fra veggen, kommer det absolutt ikke ut 200w til høyttalerne uten fantasifulle målemetoder. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hvis det er klasse D kan du gange med ca. 0,8 i stedet for 0,6. Men det er fremdeles mange AB-forsterkere. Uansett er det bare for å få en viss pekepinn på oppgitt effekt vs. faktisk. Luke ut de verste tilfellene kan man si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Prøvde formelen på min NAD C388. Eneste jeg fant av info på den var Peak Current Output 20 ampere ved 1ohm. Med formelen blir det da 1300w i hver kanal. Helt sikkert feil. Får vel andre tall ved høyere ohm. Bryr meg lite egentlig, da jeg vet NAD er konservative med oppgitte tall og at de 150w som forsterkeren skal gi faktisk er der og ikke er fantasi-watt. Den har muskler, ja. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Du skal se på input, ikke output. Der skal det stå f.eks. 230V / 2A. Men ja, NAD er veldig forsiktige med å oppgi watt. Og de har trafoer med store strømreserver. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) Alt annet enn målt praktisk RMS er egentlig "markedsførings-watt". Nå skal det sies at behovet for watt er temmelig blåst opp p.g.a hvordan markedet fungerer og hvordan folk uten nok kunnskap vurderer og sammenligner utstyr basert på et enkelt tall. Det viktigste er at lyden ikke klipper, det går utover både hørselen og elementene. Match for all del forsterker og høyttalere sånn at de passer til den musikken og volumet du vil ha, og tenk over hørselen din uansett hva du velger. Ikke spill for høyt for lenge med mindre du vil ha hørselskade. Endret 15. april 2017 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå