Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Jeg skal kable to strekninger i boligen min med ethernet kabler, så jeg tenkte å kjøpe to lange kabler og fire korte, og fire switcher eller huber, så kobler jeg en switch/hub i hver ende av hver av de lange kablene og en kort kabel i "andre enden" av hver av switchene/hubene. Så slipper jeg å feste kablene til veggene eller trekke de på innsiden av veggene. Og så kobler jeg de korte kablene i rutermodemet og de korte kablene i andre enden i datamaskinene. Så hvis kontaktene ryker så må jeg bare bytte en halv til en meters kabel og ikke en ti meters kabel. Har jeg tenkt dette gjennom skikkelig? Kom gjerne med innspill. Men jeg vet ikke om jeg trenger switcher eller huber. Hva er forskjellen og fordeler/ulemper med de to alternativene? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) HUB-er er avleggs utstyr som man ikke får kjøpt lengre. Du skal i så fall ha switch. Hvorfor skal du ha fire switcher? Har du ikke en innebygd i routermodemet? Endret 4. februar 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hmm... tremnger bare switchene til å koble sammen de forskjellige kablene... Ingen funksjon utover det. Jo det er nok switch i rutermodemet men trenger noe å koble sammen kort og lang kabel i andre enden enn rutermodemet også. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Plugg de lange inn i switchen på modemet, og en hver i de andre endene, så kan du koble de korte inn i de switchene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Plugg de lange inn i switchen på modemet, og en hver i de andre endene, så kan du koble de korte inn i de switchene. Ok Forresten, en ting jeg ikke har tenkt på, trenger jeg S/FTP, FTP, STP eller UTP kabler? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Fant ett bedre bilde, men samme konsept: Det holder med UTP Cat6 eller Cat5e om det er ett vanlig hus uten de alt for store forstyrrelsene fra annet utstyr, jeg vil anbefalle Cat6. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Fant ett bedre bilde, men samme konsept: Det holder med UTP Cat6 eller Cat5e om det er ett vanlig hus uten de alt for store forstyrrelsene fra annet utstyr, jeg vil anbefalle Cat6. Takker! Forresten jeg skal ikke ha krysset kabel heller nei? Endret 4. februar 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Ikke så mye å tenke på lengere da de aller fleste swither og nettverkskort detekterer om kabel er krysset eller ikke selv i dag. Men selv om du ikke trenger å tenke på det er det ukrysset som er normalen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg dropper switchene, og kjører to lange kabler. De koster ikke så mye. Dessuten skal den ene bare koble til en stasjonær pc og ikke tas ut så blir lite slitasje der, og den andre kabelen skal kobles i en adapter så da trekker jeg adapteret ut av pc nummer to i stedet for å trekke nettverkskabelen ut av adapteret for øvrig så trenger jeg ikke koble fra endene av kablene som står i rutermodemet heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå