Sigmoideus Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Heisann. Jeg har vært trofaste mot min maskin i snart 3 år nå. Mange gode stunder med den, og den har fungert bra. Men nå er tiden inne for å bytte den ut, så jeg tenkte å høre om dere kunne gi meg noen råd. I dag kjøpte jeg ved en tilfeldighet Dagbladet. Inne i avisen lå det limt inn reklame fra Dell. Veldig irriterende, siden limet ødela en artikkel. Men for å ikke skrive en side om det hele... Som en liten julegave hadde de noen tilbud, og jeg fant ut at kanskje denne var noe for meg. Som en slags ekstra julegave får jeg velge et valgfritt produkt i tillegg, jeg falt da på denne. Har noen av dere erfaringer med Dell-maskiner? Far min hadde en Dell-maskin før og jeg fikk litt inntrykk av at den var litt "tung". Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det ble lissom å kjøre lastebil på små veier fremfor en kjapp liten bil. Men sikkert noen som kan gi meg noe bedre feedback på akkurat dette. Er maskinen verdt pengene? Er det andre alternativer (i den prisklassen, maks 10 000) som er bedre? Kan jo si hva jeg skal bruke maskinen til. Blir å jobbe litt med grafikk. Føler de 128 MB med ram jeg har nå blir lite, hastigheten på maskinen likeså. Litt spill blir det nok, selv om jeg ikke spiller så mye. Er det lurt å kjøpe nå, eller vil det for eksempel etter nyttår komme noe bedre, som vil gjøre denne maskinen mye billigere? Har nemlig brent meg på lignende før. Kjøpte for noen år siden en 28" Widescreen TV til 7 000. Tre måneder senere annonserte regjeringen at de hadde kuttet i noen avgifter som gjorde at jeg kunne fått en 32" for nesten samme pris som jeg betalte for min 28" tre måneder tidligere. Sure penger Så til den gamle maskinen min da. Hvor mye kan jeg få får denne? Fujitsu Simens maskin P III 733 Mhz 128 MB RAM 30 GB harddisk 19" skjerm av samme merke. (Elkjøp gjorde en feil og jeg fikk 19" istedenfor 17" ) CD-brenner (12x/8x/32x) DVD-ROM + Skriver: Canon BJC-6200 (Bør jeg evt beholde denne og heller selge "alt-i-et"-greia jeg får med i prisen? Er nemlig veldig fornøyd med skriveren. Scanner: Mustek ScanEcpress 12000 P Hadde tenkt å beholde mitt trådløse Logitech-tastatur og mus. PS: Håper på et raskt svar da jeg plutselig så at Dell oppgraderer flatskjermen fra 15" til 17" hvis jeg bestiller innen 3 desember. Og skulle jeg hoppe på tilbudet, hvilken skjerm skal jeg beholde? Min nåværende 19" klomp, eller 17" flatskjerm? Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Hvorfor ikke bygge selv? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Dell er et bra merke som i utgangspunktet kan anbefales. Dog er maskinen du har valgt ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Dårlig skjermkort, lite ram, og liten harddisk. I tillegg en "overdimenensjonert" Pentium 4 som holder prisen oppe. Plusset er jo skjermen. Nå vil det forøvrig komme en haug med folk her som sier du må bygge selv. Vel, hvis du mener du er kompetent nok til å gjøre _alt_ selv, go for it. Men blir du avhengig av andre for og få maskinen opp å gå, dropp den planen først som sist. Det jeg anbefaler er at du prøver å finne et bedre tilbud på en komplett PC hvis det er tingen du skal ha. Skjekk hos Komplett, Elkjøp osv. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Det er en rask og god maskin til 10k, men dersom du skal kjøpe den så bør du gjøre disse endringene av standardoppsettet. (mener jeg) 1 års henteservice. Standard på denne modellen (- 1 600 kr) Intel® Pentium® 4 prosessor 2800 MHz med 512Kb Cache, 800MHz FSB (+372 kr) Språk på operativsystem og programvare, Engelsk Når det gjelder minne (ram) så tar de seg godt betalt for tregt minne, så det jeg hadde gjort er å bestille med 2x128MB brikker og kjøpe 2x256MB DDR400 brikker f.eks på psdata. For så å sette inn de nye brikkene i systemet og selge de brikkene du får med fra Dell. Dette gjelder selvsagt bare dersom du er komfortabel med å rote inni maskinen og at du er villig til å gjøre dette for litt bedre ytelse og å spare et par hundrelapper. Om det kommer noe bedre etter jul ? Vel egentlig ikke, men Intel kommer til å kutte prisene i februar og det merker vi vel etter et par uker i Norge, så men dersom du ikke vil vente så lenge så ser det ganske dystert ut. Dell maskinen er ikke en reser i spill (FX5200) men dersom du ikke bryr det om det så er maskinen helt grei. Du vil ikke spare mange kroner ved å kjøpe tilsvarende maskin fra webshop. Og den gamle maskinen din får du nok ca 2500-3000,- for. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg ville gått for denne pcen dersom jeg skulle kjøpt en til 10000 idag. Tror du skal lete lenge etter noe som gir mer for pengene. Selvsagt har Psdata, Mamoz og andre nettbutikker også tilsvarende tilbud, da de konkurerer hardt i denne prisklassen. Dersom du gjerne vil ha en maskin som er basert på Intel Pentium 4, så kan kanskje denne være et godt alternativ? Den koster 500 mer, mangler skjerm og har dårligere skjermkort, men systemet ellers yter hakket bedre enn Amd pcen. Du vil nok ikke merke det i praktisk bruk alikevel, men det er nå et alternativ. Tror begge disse er bedre valg enn Dell, da de som regel er lettere å oppgradere senere dersom dette skulle bli aktuellt. Komplett har også 3 års på stedet garanti, såfremt jeg ikke har misforstått da... Lykke til med valg av ny pc Lenke til kommentar
sparks Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Ja, iforhold til Dell, kan du på Komplett bygge din egen pc, du får en ganske mye bedre pc for 10000 enn det du har satt opp på dell. Uansett, den pcen du har vil du få MAKS 3000kr for totalt, da sparer du mer på å beholde skjermen, skriveren og kanskje scanneren. På komplett for 10 000 uten skjerm, skriver og scanner vil du nok få en XP2600, 512mb PC3200 ram, 80/120GB hdd, et godt hovedkort, Radeon 9600 Pro (du kan selvfølgelig droppe dette til et lavere kort og kanskje få mer ram? eller spare resten.. Uansett lykke til og se på www.psdata.no www.komplett.no www.mpx.no samt se på de pakkene som hardware.no har satt sammen "Studenten" og slikt Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 http://www.dinside.no/php/art.php?id=92524 Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg ville ha kjøpt en dell. Vis du ikke er så veldig flink med hardware og vil ha en PC som går uten problemer i flere år er Dell et bra valg. AMD systemer er oftets mer problemer med en Vi har 31 Dell maskiner på 266 MHz. disse begynner mildt sagt og bli gamle og alle maskinene går enda. rikdignok har noen disker godt, men selve maskinene fungerer yppelig til det bruke den er satt til. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Må ikke glemme at med PC for man også med en skriver og LCD skjerm Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 klippet....AMD systemer er oftets mer problemer med.... Tullshit og gamle fordommer... det er lenge siden det var noe mer tull med Amd system enn Intel. Maskinene til Komplett og de andre nettbutikkene er like godt satt sammen og testet som Dell sine maskiner. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Dell er maskiner av høy kvalitet. Dessuten er de konsekvent meget stillegående. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Ja visst er de det. De er bare litt dyre dersom du skal ha noe ekstra utover grunnkonfigurasjonen. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 ville heller ha bygd pc selv:) Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Takker for mange gode råd. Ser ut som dere er litt delt. Villmink, Artic: Jeg blir nok avhengig av at andre skal sette sammen maskinen. Og når det gjelder Elkjøp vil jeg prøve å unngå de. Er det noe feil med maskinen eller skjermen tar det evigheter før den kommer tilbake igjen. Noen flere som har samme erfaring? Det er ihvertfall slik på Elkjøp i Fredrikstad. Hver onsdag kommer det visstnok en fyr fra Oslo som skal reparere, og da sier det seg selv at ikke han rekker alt. Det er ihvertfall det jeg har hørt. JohndoeMakt: De to første valgene du valgte hadde jeg faktisk tenkt på selv. Tar jeg 1 års henteservice pluss prosessor så kommer maskinen på rundt 10 000. Er det mindre feil med engelsk versjon vs norsk siden du også anbefalte meg å bytte til engelsk? Bytte ram klarer jeg vettu Eriond: Den første maskinen du foreslå syns jeg i grunn virket veldig bra. Har liksom alltid hatt Pentium-maskiner, unntatt en Celetron, den var jeg overhodet ikke fornøyd med. Men AMD er vel så bra som Pentium etter det jeg skjønner? 19" CTR skjerm? Mye som skiller den fra en LCD? Jeg regner med det er skjermen som er avbildet? Antiloop: Har ikke lest igjennom testen på dinside ennå, men det skal jeg gjøre så snart jeg har skrevet ferdig her --- 2500-3000? For hele pakken eller kun maskinen? Skriveren alene var verdt 2600 når jeg kjøpte den for under 2 år siden, jeg fikk den dog billigere, og den synker vel kanskje fort i pris den også? Endret 2. desember 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Den Amd pc'en jeg har linket til er med i testen på Dinside.no som Antiloop har linket til... Du kan lese omtalen av den her. Når det gjelder skjermen som er med, så har den nok gjerne litt bedre bilde enn en lcd, men den er tung og klumpete i forhold. Har du plass, så er som regel crt skjermer fortsatt det beste, men det er selvsagt digg med en liten snerten lcd også. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Ser at den maskinen har en ytelse på cirka 2 Ghz. Dell maskinen har en ytelse på 2,8 Ghz? Vil jeg merke denne forskjellen? Jeg vet jo at 800 mhz er en vesentlig forskjell hvis man har en på 200Mhz og får en på cirka 900Mhz, men man merker mindre og mindre til de 800 jo høyere hastighet maskinen har. Ble kronglete skrevet det der, men lurer på om det er vesentlig forskjell på 2 og 2,8Ghz. Jeg kan jo kompensere det eventuelt med mer RAM senere i kompletttilbudet hvis jeg skulle trenger en raskere maskin... Og skjermen. Er CTR betegnelsen på en vanlig klompete skjerm, eller en mellomting mellom det og LCD? Skjermen så jo på bildet ut som slank den? Endret 2. desember 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
Rullken Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Har tenkt å kjøpe dette til min far. kanskje noe for deg?? hovedkort: "ABIT IC7-MAX3" (synes det er viktig at dette legges goooooood vekt på når en skal få seg data. Lønner seg å bruke godt med penger på et sånt et!!!) prosessor: "PENTIUM-4 2,4Ghz-C 800FSB (HP)" (PS. MEGET overklokkningsvennlig!!!) ram: GEIL 4200 (533Mhz)2x256Mb =512Mb strømforsyning:"Enermax 460W 3-in-1 Series PFC 460W" (synes en kan koste på seg en god S.F. Denne vil være MERE enn god nok for dette systemet. Denne vil du ha glede av til senere kjøp av datamaskin å. Du kan sikkert spytte inn noen hundrelapper til.... å få en på 550W. men de penga de penga.) grafikkkort:"GeCube Radeon 9600XT Extreme 128MB" cd/dvd/brænner: Se anbefalinger på HARDWARE.NO! For all del!!!! skaff deg en bra kjøler!! swiftech har noen bra noen.... finnes mye å velge mellom her... Kabinett har du vel kanskje???? oppsumering i pris: strømf: 1073,- cpu: 1547,- hovedk: 1822,- ram : 1561,- skjermkort: 1599,- Sum= 7602kr + frakt 02.11.03 Mvh Rullken Endret 2. desember 2003 av Rullken Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 strømforsyning:"Enermax 460W 3-in-1 Series PFC 460W" Det er bortkastede penger å kjøpe en så stor strømforsyning. Får å bruke så mye strøm må du vel kople disko lys anlegget og jule treet til strømforsyningen i tilleg til data utstyret. Kjøp en 350W holder lenge. Og når det gjelder å kjøpe datautstyr som liksom skal vare lenge så lønner det seg alldri. Det kommer som regel en ny standard. Ja jeg vet at det ikke er så mye forrandringer på strømforsyninger men alikevel. Neste gang du kjøper ny pc er sikkert strømforsyningen uansett blitt såpass gammal at du kjøper ny. Foresten microplex sluttet å ta inn enermax psu'er fordi det var så høy feil rat på dem. Skulle jeg kjøpt ny psu ville jeg satset på en fortron source 350w, stille og kraftig. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Ser at den maskinen har en ytelse på cirka 2 Ghz. Dell maskinen har en ytelse på 2,8 Ghz? Vil jeg merke denne forskjellen? Jeg vet jo at 800 mhz er en vesentlig forskjell hvis man har en på 200Mhz og får en på cirka 900Mhz, men man merker mindre og mindre til de 800 jo høyere hastighet maskinen har. Ble kronglete skrevet det der, men lurer på om det er vesentlig forskjell på 2 og 2,8Ghz. Jeg kan jo kompensere det eventuelt med mer RAM senere i kompletttilbudet hvis jeg skulle trenger en raskere maskin... Og skjermen. Er CTR betegnelsen på en vanlig klompete skjerm, eller en mellomting mellom det og LCD? Skjermen så jo på bildet ut som slank den? Amd Maskinen har en Xp2600+ prosessor. Denne skal tilsvare en 2.6 GHz Pentium 4 prosessor. Dette stemte ganske bra inntil Intel kom med sine cpu'er med 800 MHz fsb. Da ble de litt mer effektive. Du kan godt si at Amd prosessoren tilsvarer 2.4 GHz Pentium4 sånn reelt. Dette selv om Amd sin kjører på 1.917 GHz. Dette kommer av at Amd sin arkitektur yter litt mer pr MHz enn det Intel sine prossesorer gjør. Prosessoren kan mest sannsynlig med enkelhet klokkes til Xp3200+ også. Selvsagt kan en Pentium 4 overklokkes til å yte bedre også, men jeg veit ikke hvordan mulighetene er for dette i en Dell maskin. De er jo som tidligere nevnt ganske støysvake, og dermed regner jeg med at kjøleløsningene er nedpint til å passe akkurat. Hovedkortet kan også mangle muligheten til dette. Kanskje ikke så viktig for deg akkurat nå, men man veit aldri hva man får lyst til senere, og da er det greit å ha muligheten Dette er en av hovedgrunnene til at jeg personlig liker å kjøpe pc'er som er sammensatt av standard komponenter. Da veit jeg på en måte hva jeg får. Jeg syns at å kjøpe en pc som er bygget av f.eks. Komplett.no, eller en av de andre nettbutikkene, er et gyllent kompromiss dersom man har lyst på en god pc med gode utbygingsmuligheter, samt ikke helt tør å ta skrittet til å kjøpe delene for å sette de sammen selv. (Noe jeg selvsagt gjør. Det er da 98% av morroa med ny pc ) CRT = Cathode Ray Tube, og er betegnelsen på en vanlig klumpete skjerm basert på billedrør ja... Disse skjermene er fremdeles overlegne lcd skjermene når det gjelder betrakningsvinkel og fargegjengivelse. Ellers holder vel en Lcd til det meste, og kan nok kanskje oppfattes som mer behagelig å se på i lengden. Minuset er at de er en del dyrere dersom du vil ha en med god kvalitet på. Lenke til kommentar
knut Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Hvis du skal ha et komplett system er det en meget god pakke, og generelt et bedre tilbud enn komplett og psdata sine. Grunnen til at jeg synes det er at det følger med skriver, 17" lcd skjerm og et meget stillegående system. Greit nok så er ikke skjermkortet ekstremt bra, men det holder i massevis hvis du ikke spiller så mye spill. En 80GB disk holder for de fleste, og det følger med en cdrw/dvd rom. Det hadde kanskje vært fint med en dvd brenner? det koster da 500 kr mer. Ram bør du ikke kjøpe ekstra hos komplett. Du får som oftest dobbelt så mye for den samme prisen hos psdata, komplett og andre. Som en hjemmepc er det et glimrende tilbud, men som en spill pc så henger den litt etter. Bestilte akkuratt den samme maskinen til en av jobbene mine, men med 2,8 GHz 800 FSB (forhåpentligvis takler hovedkortet hyperthreading), og 1 GB pc3200 twinmos ram fra komplett. Dell maskinen har ellers et fint design, som er grå og sort. alle delene er da i samme stilen, tilogmed skriveren. Dette er noe mange setter pris på ihvertfall. Er du ute etter mest mulig ytelse kan tilbudene fra komplett og psdata være bedre, men totalt sett synes jeg dell tilbudet er bedre pga 17" lcd og skriveren som er inkludert i prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå