TheNarsissist Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hei, da har strømregningen for januar kommet og denne er som vanlig jævlig høy. Er det virkelig normalt strømforbruk for en liten leilighet? Vi er to stykker, bor i første etasje borettslagsleilighet. Begge dusjer en gang om dagen, vi har vaskemaskin og oppvaskmaskin, varmekabler og panelovner. Legger ved bilde av strømforbruket for 2016. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hei, da har strømregningen for januar kommet og denne er som vanlig jævlig høy. Er det virkelig normalt strømforbruk for en liten leilighet? Vi er to stykker, bor i første etasje borettslagsleilighet. Begge dusjer en gang om dagen, vi har vaskemaskin og oppvaskmaskin, varmekabler og panelovner. Legger ved bilde av strømforbruket for 2016. Screen Shot 2017-02-04 at 15.37.20.png Jeg vill si det er ganske høyt, jeg ligger mellom 400-600 disse månedene i en leilighet på 64kvm, den er dog ny og tett(tek10) og jeg har automatisert alt som har med varme å gjøre for å sløse minst mulig. Vill anbefale deg å gjøre det samme, en får støtte av enova for å gjøre dette og det trenger ikke koste mye. I tillegg kan en bytte ut lyskilder til led, skru ned temp på varmtvannet osv. Og jeg regner med dere leser av strømmen hver måned? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Takk for svar, denne leiligheten er vel fra 50-tallet. Hvor mye vil det koste ca, er student så flyter ikke i penger . Ja, leser av strømmen den første. Kan ikke tro at jeg skal betale 1700 kr for strøm denne mnd.. Endret 4. februar 2017 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Takk for svar, denne leiligheten er vel fra 50-tallet. Hvor mye vil det koste ca, er student så flyter ikke i penger . Ja, leser av strømmen den første. Kan ikke tro at jeg skal betale 1700 kr for strøm denne mnd.. Trenger ikke koste særlig mye, men krever litt egen innsats. Pr panel ovn koster det gjerne 500-1000 kroner. Om du i tillegg vill regulere varmekablene koster det 1000-2000. Også trenger du noe for å kontrollere systemet, si en 1000 lapp og oppover. Av dette kan du trekke i fra 20% som enova dekker. Det blir gjerne noen tusenlapper i innkjøp, men over tid kan en spare en god del. Å skifte ut pærer til led koster vell fra en 100 lapp og oppover pr punkt. Dere bør iallefall ha en god del potensiale for sparing ved så høyt forbruk. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Har også relativt ny og tett leilighet, 64kvm. Har ligget på 340kWh i snitt siste 4 måneder. Jeg har dog oppvarming og varmtvann inkludert (vannbåren varme), så i en eldre og ikke så godt isolert leilighet hvor man må stå for oppvarming og varmtvann selv blir det nok en god del mer. 1700kWh er dog ganske mye for 50kvm. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Har du utett leilighet og vil ha komfortemperatur inne kan det fort dra i vei med KWH så høres ikke unormalt høyt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Tror ditt forbruk er ganske normalt. Jeg har brukt ca 1500 kWh i januar, ca 1400 i desember, ca 1300 i november. Leilighet, 1. etg, ca 95 kvm, byggeår ca 2010, balansert ventilasjon med varmegjenvinning og ettervarmer. Bebos av 1 person, har panelovner for basisoppvarming, varmtvann, oppvaskmaskin, vaskemaskin. Har i tillegg gasspeis som benyttes til oppvarming over basisvarme, og har brukt 40 m3 gass 2. halvår 2016. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Det er ihvertfall nok. Er gulvsvarmen muligens er den store synderen her? Dårlig isolert gulv + gulvvarme = dyrt... Til sammenligning så brukte vi 1993 kWh i desember. Vi er 3stk på 190m2 i enebolig fra midten av 70 tallet. Riktignok gjennomgående oppgradert, men langt fra tek10 standard for det Edit: Hva med å prøve å kjøre ett døgn uten varmekabler å sjekke måleren, for så å gjøre det samme med de på? Endret 4. februar 2017 av daruu Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Begge dusjer en gang om dagen Dette koster nok en del.. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Det enkleste du kan gjøre er å ha en billig strømleverandør. Jeg foreslår Fortum eStrøm siden denne har vært jevnt god (0,09øre/kWh påslag). For de fleste utgjør dette 100-200 kroner i året i påslag mot spotpris og ingen månedsavgift Edit: Og om du ikke har det fra før av. Nattsenking. Endret 4. februar 2017 av Wisd0m Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Hadde 1630KWH for januar. Har et hus fra 1928 på 2 etasjer med kjeller etterisolert i 1989 og med nytt isolert tak. Huset er ikke vindtett og jeg fyrer mye med ved. Har varmepumpe for grunnvarme og varmestyringsystem på elvarmen med både natt og dagsenk. Vi er en familie på 4 hvor det dusjes en del. Et varmestyringssystem med både natt og dagsenk kan kutte strømregninga med 30% vinterstid så om du ikke har det er det noe du kan regne på om lønner seg å bruke penger på. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Begge dusjer en gang om dagen Dette koster nok en del.. Jepp, i alle fall om hver enkelt dusjer mer enn 4-5 min pr gang. Brukes sparedusj? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Det enkleste du kan gjøre er å ha en billig strømleverandør. Jeg foreslår Fortum eStrøm siden denne har vært jevnt god (0,09øre/kWh påslag). Påslaget her er 10 ganger høyere, det er 0,9 øre/kWh. Det finnes flere som tilbyr spot helt uten påslag, sjekk GE ( https://social.ge.no ) og Kraftinor ( http://www.kraftinor.no/produkter/privat/kraftinor-lavpris-mobil/ ) for eksempel. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Begge dusjer en gang om dagen Dette koster nok en del.. Jepp, i alle fall om hver enkelt dusjer mer enn 4-5 min pr gang. Brukes sparedusj? Er heller ikke bra for det naturlige fettlaget å dusje så ofte, svetter TS og samboer veldig mye? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Begge dusjer en gang om dagen Dette koster nok en del.. Jepp, i alle fall om hver enkelt dusjer mer enn 4-5 min pr gang. Brukes sparedusj? Er heller ikke bra for det naturlige fettlaget å dusje så ofte, svetter TS og samboer veldig mye? Tror de fleste dusjer hver dag. Det gjør i hvert fall jeg, og jeg bruker gjerne opptil 7-8 minutter av gangen (trenger å våkne på morgenen). Heldigvis er det felles varmtvannsbereder i kjelleren. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 I hovedinnlegget ditt nevner du ikke om varmtvann og fyring er inkludert i fellesutgiftene. Det er naturlig at strømregningen blir høyere hvis dette ikke er inkludert. Gamle leiligheter krever ofte mer oppvarming pga. varmetap gjennom dårlig isolerte vegger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 angående fettlag så anbefales det å dusje om kvelden i militæret så dusjet og barberte vi oss om kvelden, så slapp vi å fryse om morgenen Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Det enkleste du kan gjøre er å ha en billig strømleverandør. Jeg foreslår Fortum eStrøm siden denne har vært jevnt god (0,09øre/kWh påslag). Påslaget her er 10 ganger høyere, det er 0,9 øre/kWh. Det finnes flere som tilbyr spot helt uten påslag, sjekk GE ( https://social.ge.no ) og Kraftinor ( http://www.kraftinor.no/produkter/privat/kraftinor-lavpris-mobil/ ) for eksempel. En liten advarsel når det kommer til GE. De øker prisene ofte prisene på produktene etterhvert, så her må man være aktiv. Man kan ikke bare forsette å ha samme avtale år inn og ut. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 http://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-brukt-mer-strom-likevel-ble-stromforbruket-doblet/67007058 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå