IntelAmdAti Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Situasjon:Garasje med blå industrikontakt (230v 16A trefase)Nissan Leaf med 3,6Kw lader (230v 16A).Hvordan kan denne bilen lades forskriftmessig? Jeg har lest i NEK400:2014 og kravene de fremlegger er helt urimelige.Etter den standarden kan en schuko-kontakt levere maks 10A og må ha egen kurs, overstrømsvern og jordfeilbryter type b. Dersom det benyttes en blå industrikontakt (230v 3 faser 16A) kan det lades med 16A men kontakten skal likevel ha egen kurs, overstrømsvern og jordfeilbryter type b.Er dette anbefalinger eller krav? Slik jeg ser det burde det være helt innafor å lade med denne kabelen, selv 16A over schuko-kontakten. Endret 4. februar 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Kravene er ikke lagt med tilbakevirkende kraft, men det er anbefalt. Iallefall type B jordfeilvern. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Blå industrikontakt er vel ikke 3-fas, men 2 + jord? Dersom du bytter ut Shuco-stikket på ladekladden til industrikontakt, kan du lade med 16 A på denne. I prinsippet kan du også lade med 16 A gjennom Schuco, men denne type kontakt er lite egnet til å levere jevnt høy strømtrekk over lengre tid. Derfor anbefales ikke å lade med mer enn 10 A gjennom Schuco. Det samme gjelder andre ting som trekker mye strøm jevnt, for eksempel varmtvannsbereder. De som er på 1500 W eller mer må ha fast installasjon eller industrikontakt, ikke lenger tillatt med Schuco her heller. Selv om kravene ikke har tilbakevirkende kraft, ville jeg vurdert å installere en jordfeilbryter for dette uttaket. Denne kan ev. installeres ved siden av kontakten i garasjen. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 For å avspore litt: Forskrift og standard er ikke det samme. Jeg vet ikke hvordan det er her, men jeg mener å ha sett i forskrifter at man skal følge anerkjent standard. Så det KAN bety at ting kan løses på en annen måte en etter NEK400:2014. Kabelen i linken er forøvrig en-fase. Enfase 230V x 16A = 3,68kw Trefase: 230V x 16A x Rot(3) = 6,37kw Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 For å avspore litt: Forskrift og standard er ikke det samme. Jeg vet ikke hvordan det er her, men jeg mener å ha sett i forskrifter at man skal følge anerkjent standard. Så det KAN bety at ting kan løses på en annen måte en etter NEK400:2014. Kabelen i linken er forøvrig en-fase. Enfase 230V x 16A = 3,68kw Trefase: 230V x 16A x Rot(3) = 6,37kw I NEK400:2014 er det fastsatt en del krav rundt elbillading og installasjon. Skal en unngå dette må en vell levere anlegg basert på en annen norm eller noe slikt, det er nok vanskelig å få igjennom. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 Å kjøpe hus tok ikke halvparten så lang tid, og jeg har enda ikke funnet en perfekt ladeboks Krav: Lekkasjestrøm-beskyttelse230V 32A (ca 7kw)Type 2 uttakCEE tilførsel Denne fra Ratio er det nærmeste jeg har funnet. Den mangler bare lekkasjestrøm-beskyttelse https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-ladestasjoner/products/ratio-evcharge-station-7-4kw-32a?variant=17022950982 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2017 (endret) Jeg tror jeg fant en vinner https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-7-4kw-32a-type-2-kontakt?variant=16571207110 Edit: De fleste av disse boksene har rcd type a, men akkurat denne boksen er et unntak og har ikke det.Dessuten ser det ut til at digitale jordfeilvern ikke blir godkjent i NEK400:2018 som trolig kommer til neste år.Jeg tror bransjen kunne tjent på at elektrikerene ble enige om hvordan de skal koble ladeboksen til sikringskapet Det frister ikke å la en elektriker herje på med noe som ikke er godkjent i et år engang.Tror jeg bare bruker en 10A kabel fremover. Endret 5. februar 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå