Vitalen Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Hei, Hjemmenettverket mitt har mistet mye effekt. Har et 80/80 abonnement fra Tafjord som har fungert fint tidligere. Jeg bruker tek.no sitt speedometer og måler mellom 05 og 20 Mbps på trådløse nettverket. Dette gjelder stasjonær pc, ipad og mobil. Jeg har og en bærbar jobb pc og den klokker inn på ca 75 Mbps hver gang. Jeg kan dermed utelukke leverandør eller ruter. Det er heller ikke avstand/obstuksjoner som stjeler signal for jeg har testet både jobb pc og mobil/pad rundt om i huset og får alltid samme resultat. Laptop er 75Mbps+ hver gang, alt annet mellom 05-20. Noen som kan gi meg innspill på denne? Lenke til kommentar
Vitalen Skrevet 3. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2017 Nettverkskort Det forklarer vel ikke hvorfor 3 av 4 enheter er trege, mens kun 1 holder hastigheten? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Nettverkskort Det forklarer vel ikke hvorfor 3 av 4 enheter er trege, mens kun 1 holder hastigheten? Aner ikke hvilke enheter eller nettverkskort det er snakk om, ei heller hvilke innstillinger du har på ruter. Er ofte vanskelig å snevre det helt ned når det gjelder nettverk og trådløs da det kan være flere faktorer. Beste er om du tar noen av enhetene du konstant får 10-20mb/s og sjekker hvilke kort de har, kanskje tester de på et annet nett og ser hva du får der. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Kan det være at noen av enhetene går på et 2.4ghz trådløst nett og noen går på 5ghz trådløst nett? Kjører noen mikrobølgeovnen når du kjører testene? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Bruker noen av enhetene 802.11b/g? Det har ofte en negativ effekt på 802.11n enhetene på samme nettverk. Prøv å skru av "mixed mode" i routeren, og med det kutte ut støtte for b/g. Se om det har noen effekt på ytelsen. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Man må huske her at 100mbit trådløst nettverkskort som regel klarer knappe 20Mbps.. Så det er jo ikke uvanlig om man har nettverkskort som viser 100mbit eller litt lavere.. Så her ønsker jeg litt informasjon om nettverkskortene.. Når det gjelder ipad og mobil har de aldri bruk for noe raskere hastighet en rundt 20Mbps, da inndataflyten vil være raskere en hva mobilen kan eller ipaden klarer og håndtere, så det vil være begrensningen uansett.. Som også gjenvises i resultatet du har.. Edit: Man skal ha ett temmelig heftig trådløst nettverkskort for å kunne klare 80Mbps.. i praksis.. Noe tydligvis jobb PCn din har.. Endret 4. februar 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 (endret) Man må huske her at 100mbit trådløst nettverkskort som regel klarer knappe 20Mbps.. Så det er jo ikke uvanlig om man har nettverkskort som viser 100mbit eller litt lavere.. Så her ønsker jeg litt informasjon om nettverkskortene.. Når det gjelder ipad og mobil har de aldri bruk for noe raskere hastighet en rundt 20Mbps, da inndataflyten vil være raskere en hva mobilen kan eller ipaden klarer og håndtere, så det vil være begrensningen uansett.. Som også gjenvises i resultatet du har.. Edit: Man skal ha ett temmelig heftig trådløst nettverkskort for å kunne klare 80Mbps.. i praksis.. Noe tydligvis jobb PCn din har.. Nyere mobiler og nettbrett klarer fint 100mbps. Det bør koples til 5GHz båndet og ha støtte for 802.11ac. Det går fint med min 2 år gamle mobil og like gamle iPad. Kopler jeg med til 2.4 GHz båndet går det derimot ikke raskere enn ca 20-30 mpbs. Endret 4. februar 2017 av nilsch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå