Gå til innhold

[Løst] Intern 3.5" disk vises som usb disk i win 10

kocmoc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som hovedkortet ditt har 4 x SATA III porter og 4 x SATA II porter. Hvor satt du SATA ledningen til den nye disken? Har du ev. prøvd å bytte SATA port?

Satt den i en av de mørkeblå (sata 6Gbs). Alle andre er opptatt.

Hvis det går skal jeg prøve å deaktivere hot plugging i bios så vil kanskje "usb" iconet forsvinne.

Lenke til kommentar

Desverre så vises ikke alle sata portene i bios. Det skal være 8 stk , men bare 6 stk som vises.

Jeg har koblet den nye disken i en av de to som ikke vises. Portene som ikke vises heter Sata6G_E1 og Sata6G_E2 på hovedkortet.

Disken vises i boot menuen og fungerer fint bortsett fra at i windows har jeg mulighet til å løse ut disken nederst i høyre hjørne akkurat som om det skulle være en usb disk. Noen som har en idè om hvorfor to av sata portene ikke vises i bios?

Lenke til kommentar

De tilhører ikke intel chipsetets kontroller men Marvell hvis Asus kort

( http://www.tomshardware.co.uk/forum/304629-30-whats-difference-sata-connectors

http://www.techsupportforum.com/forums/f16/connecting-ssd-and-sata-drives-818674.html. )

Eller hvis Gigabyte hovedkort er det Gigabytes ekstra kontroller .

Jeg har samme noen type hovedkort (Asus med Marvell kontroller 6G mørk blå) og bruker bevisst ikke disse to portene grunnet dårlig kompabilitet og dårlig ytelse.

Sata 3G fra Intel brikkesettet er faktisk å foretrekke.

http://www.howtogeek.com/forum/topic/question-for-rick-re-marvell-sata-ports

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er et asus hovedkort (P8Z77-V Rev 3.0)

Det er 2 mørk blå(sata6G E_1 og E_2), 2 grå (sata6G) og 4 lyseblå (sata3G) porter.

I manualen står det at jeg skal "enable" ASM1061 Storage Controller i forbindelse med bruk av de to mørk blå portene.

Det har jeg gjort og hadde håpet på at de to portene ville dukke opp i bios slik at jeg kunne deaktivere hot plugging på denne porten, men det blir ikke så lett når portene ikke er tilgjengelig for instillinger i bios.

Nå er alle andre portene i bruk så hadde ikke så mye valg enn å bruke de mørk blå. Dessuten er det ikke bedre å bruke en Sata 6G port fremfor en Sata3G port?

Lenke til kommentar

Dessuten er det ikke bedre å bruke en Sata 6G port fremfor en Sata3G port?

På en snurredisk har det lite å si. Max hastighet er vel 150 MB/s og SATA3G støtter jo opp til 300 MB/s, så ikke noe stress.

Hadde det vært en SSD så hadde det hatt mye å si siden de ofte er på 500+ MB/s

Lenke til kommentar

Marvell ble esrstattet av kontroller fra asmedia for ekstra sata porter på asus kort rundt den tiden med Z77 lanseringer.

Den er bedre , men de integrerte er uansett å foretrekke for alt av enheter . Så regelen har vært å "bruke opp" de i brikkesettet først uansett om det er til optisk,hdd eller ssd.

Men hva er "egentlig" problemet med at den vises som removable i "systemtray add remove device". Jeg har levd med dette selv siden XP uten at det er et problem og latt meg irritere.

En intern disk som ikke er satt opp som "optimized for quick removal" (slått av cache) vil uansett ikke windows tillate deg å slå av via denne. (med unntak av en støttet hotswap og at disken er "ledig" uten locked files/system. Har man flere enheter vist der står det jo også navn og volume label (bokstav) på dem - så når "jeg" skal løse ut en usb pinne klarer jeg å merke den rette.

Bra hvis du anser det som løst. Merke tråden løst kanskje...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...