Gå til innhold

Ved å koble smarttelefonen til ildstedet skal de gjøre folk til fyringseksperter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en tid hvor nettet nærmest tyter over av trusler, sikkerhetsbrister, bakdører og avanserte angrep, hvorfor i all verden må denne dingsen koble seg opp med blåtann til en telefon? Hvorfor lager de ikke heller en selvstendig enhet? Hvilke konsekvenser kan det få om fyringsdata havner i feile hender, eller feile styringssignaler sendes til spjeldet eller brukeren villedes til å styre spjeldet manuelt feil? Kullosforgiftning eller brann? Tyveriraid når tyven vet at peiseieren ikke er hjemme? Hvem andre kan ha interesse av å vite akkurat når peiseieren har vært hjemme eller ikke? Forsikringsselskaper, skatteetaten, arbeidsgiver, ektefellen, etc kan f.eks fatte interesse om det er fyrt i peisen på et uventet tidspunkt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I en tid hvor nettet nærmest tyter over av trusler, sikkerhetsbrister, bakdører og avanserte angrep, hvorfor i all verden må denne dingsen koble seg opp med blåtann til en telefon? Hvorfor lager de ikke heller en selvstendig enhet? Hvilke konsekvenser kan det få om fyringsdata havner i feile hender, eller feile styringssignaler sendes til spjeldet eller brukeren villedes til å styre spjeldet manuelt feil? Kullosforgiftning eller brann? Tyveriraid når tyven vet at peiseieren ikke er hjemme? Hvem andre kan ha interesse av å vite akkurat når peiseieren har vært hjemme eller ikke? Forsikringsselskaper, skatteetaten, arbeidsgiver, ektefellen, etc kan f.eks fatte interesse om det er fyrt i peisen på et uventet tidspunkt.

Datasikkerhet er viktig, men det er viktigere å berge lungene. Strømmåleren din er snart tilkoblet også, den gir mye mer informasjon om dine gjøren og laden enn peisovnen.

Lenke til kommentar

Datasikkerhet er viktig, men det er viktigere å berge lungene. Strømmåleren din er snart tilkoblet også, den gir mye mer informasjon om dine gjøren og laden enn peisovnen.

Og siden USA og våre myndigheter avleser det mest av vårt digitale liv, er det ingen grenn til å reagere mot strømmålere, ... og ingen grunn til å reagere mot peismålere, eller fotobokser langs alle våre veier,... eller...

- Eller vi kan sette ned foten og  forlange en stopp, - fra start.

Forurensning ( i samfunnet vårt) kan være så mye...

Men ellers er det vel slik at man fryder seg ( har frydet seg) over vedfyring og vedhogging og en varmeregulering man har kontroll over ( bortsett fra at rentbrennende ovner har for dårlig visuell reguleringsmulighet , dvs.  ikkesynbare trekkhull).

Så vil vel folk få enda en grunn til å skaffe seg  en gammeldags hytte for å trekke seg tilbake til et liv der man opplever å ha styringen i større grad.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Datasikkerhet er viktig, men det er viktigere å berge lungene.

Leste/forsto du ikke innlegget? Saken er jo nettopp at datasikkerheten kan utgjøre en ekstra risiko for lungene (og liv for den saks skyld). Kullosforgiftning kødder man ikke med. Her har angripere et potensielt fjernstyrt drapsvåpen. I en krig, hvem ønsker ikke å ha et sånt våpen å rette mot sine fiender?

Strømmåleren din er snart tilkoblet også, den gir mye mer informasjon om dine gjøren og laden enn peisovnen.

Skulle dette være et argument for unødvendig ekstra sårbarhet? Jeg aner ikke, men det høres ut som verdens dårligste argument. Ellers så er vel sikkerheten rundt strømmålere stoff for en annen tråd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er et pluss at den er koblet til via blåtann. Det betyr at denne dingsen ikke har en selvstendig internett-forbindelse som kan hackes eller avlyttes direkte. En angriper må altså gå via telefonen. Siden dette er en sensor og ikke en aktuator så må en angriper lure brukerne til å fyre så feil at de tar skade av det, *før* de har lært seg å fyre skikkelig. Når brukeren først har blitt fyringsekspert kan han egentlig bare avinstallere appen og klare deg selv. Ikke vil han la seg lure av en angriper heller.. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er et pluss at den er koblet til via blåtann. Det betyr at denne dingsen ikke har en selvstendig internett-forbindelse som kan hackes eller avlyttes direkte. En angriper må altså gå via telefonen.

.. og telefoner er jo datasikkerhetens høyborg? :p

Ellers så var det et merkelig argument å dra fram noe ennå mindre sikkert for å konkludere med at blåtann er bra/bedre. Spørsmålet mitt var hvorfor den var koblet til noe som helst, ikke om blåtann skulle være bedre enn Wifi for eksempel.

Det er snakk om aktuatorer:

Aduros nyeste ovner er utstyrt med et system for å regulere primærluften automatisk slik at brukeren ikke trenger å gjøre det selv.

Poenget er å fortelle brukerne når forbrenningen skjer innen riktig temperaturområde, men i eldre peisovner må de selv sørge for riktig trekk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fordelen med blåtann er som sagt at sensoren *ikke* er koblet direkte på nett. Du øker vanskelighetsgraden dramatisk for en angriper. Blåtann *er* bedre enn wifi i så måte.

Hm, så de nyeste ovnene har aktuator, jeg må ha hoppet over den linjen.. hva galt kan du gjøre med den? Jeg har en rentbrennende ovn og der får jeg ikke gjort fryktelig mye galt, er trekken stilt for lavt får jeg ikke fyr, stiller jeg den for høyt så blir det skikkelig varmt men da stopper jeg bare å fyre. Jeg ser virkelig ikke det store potensialet for misbruk her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...