Ziff Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Sikkert postet i feil kategori nå, men har noen svar på hvorfor man ikke blir enige om en standard for bolignummer? Jeg har alltid brukt H-nummeret, men plutselig sender borettslaget noe info der det står bolignummer X, som jeg har null grunnlag for å finne ut hvem gjelder. Jeg har skullet på besøk hos folk som har gitt meg et leilighetsnummer som ikke står merket noen steder, også står jeg der i oppgangen uten å vite om 8 egentlig er H0405... 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Bolignummeret har jo ikke noe med seksjonsnummer å gjøre bortsett fra at hver seksjon har ett bolignummer og omvendt? Jeg tviler vel på at de som bor i kirkeveien 4 heller vil ha H0101 på husveggen i tillegg Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 3. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2017 Tenkte ikke på gatenummer altså, bare så det er klart. Kirkeveien 4 heter bare Kirkeveien 4 såvidt jeg vet, håper virkelig det ikke er flere standarder på det. Jeg tenker på flere enheter i samme bygning, typisk leilighet 8, seksjonsr 9, H0106 osv. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er et system i det Men i et borettslag er det klønete at seksjonsnummer og leilighetsnummer ikke er det samme. I et sameie jeg er nabo til er seksjonsnummer og leilighetsnummer det samme, men H-nummeret definerer leilighetene med samme oppgang. Dvs - I "Oppgang 1" er leilighet 1, 2, 5 og 6 - men de er hhv. H0101, H0102, H0201 og H0202. Disse deler samme gatebokstav - feks. Kirkeveien 4A. Neste oppgang er leilighet 3, 4, 7, 8 - og H-nummerene igjen H0101, H0102, H0201 og H0202 - dette er feks. Kirkeveien 4B. Samme bygg, forskjellig oppgang. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Borettslagets system for nummerering er heilt uavhengig og følger ingen standard. Men for bolignummer så blir dei fordelt etter eit system der hovedetasjen får betegnelsen H. Deretter følger ein venstreveggen og nummererer inngangsdørene fortløpande, tilsvarande i neste etasje. Nummerering av gateadresser følger eit tilsvarande system der ein følger ytterveggen og teller hovedinngangane. Edit, det er sjølvsagt ikkje alle kommuner som følger standaren, men i utgangspunktet skal dei gjere det slik: http://www.kartverket.no/eiendom/adressering/bruksenhetsnummer/Landet-for-ovrig/ Endret 11. februar 2017 av The Avatar 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 Takk, ser av den linken at H-nummereringen varierer i landet også... Har alltid trodd det var fra venstre for dør/trapp men ikke i Oslo altså... Er det noen god grunn til at man ikke avskaffer alle bortsett fra en standard? Hva er borettslags sin motivasjon for å ha eget system? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Det er vell samme grunn som at Oslo ikkje følger samme system som resten av landet, at det er dyrt og tidkrevande å avvikle det gamle fungerande systemet med eit nytt system. Du finner det samme på gatenummer, enkelte kommuner har oddetala på venstre side og teller oppover, andre har dei på høgre side. Og enkelte kommuner teller slik at jo høgare gatenummeret er, jo lenger ligg bygget frå rådhuset (for den gata), andre kommuner brukar eit anna punkt som dei teller ifrå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå