Gå til innhold

Hvis det var 0 grader i vannet...

KjellV

Anbefalte innlegg

Man kan faktisk kjøle ned vann til temperaturer lavere en 0 c°, uten å tilsette noen ting, det kan faktisk kjøles ned til -40 c° uten at vannet fryser. Det kalles underkjølt vann. De fleste som har kjørt bil har vel en eller flere ganger erfart dette når det regner eller er tåke i løpet av det kalde vinterhalvåret, og i det øyeblikket vannet treffer ruta, så fryser det til is. Når de underkjølte vanndråpene kommer i kontakt med partikler (krystallisasjonskjerner), fryser de umiddelbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også bevegelse o form av bølger samt mekanisk stres (båter etc.) vil hindre ytterligere frysnig selvf. Ellers er det vel slik at noen vitenskapsmenn nettopp klarte å brenne vann  :wow: Alt er vist mulig med rette omgivelser ... (trykk etc.)

tviler på at det er vannet som brenner, men hydrogenen i vannet kan brenne

(vann/H2O er 2 deler hydrogen og 1 del oksygen. trur eg)

alså: dei deler oksygenet fra hydrogenet og brenner hydrogenet

God Jul :xmas:

Joda.... vet ann vann er H2O .... at det er hydrogenet som brenner er nok sant ... men det er som å si at når vi brenner tre brenner vi ikke treet men gassene som fordamper av treet pga varme (fra flammene) ... noen rester blir igjen (kull) ...

Lenke til kommentar
Man kan faktisk kjøle ned vann til temperaturer lavere en 0 c°, uten å tilsette noen ting, det kan faktisk kjøles ned til -40 c° uten at vannet fryser. Det kalles underkjølt vann. De fleste som har kjørt bil har vel en eller flere ganger erfart dette når det regner eller er tåke i løpet av det kalde vinterhalvåret, og i det øyeblikket vannet treffer ruta, så fryser det til is. Når de underkjølte vanndråpene kommer i kontakt med partikler (krystallisasjonskjerner), fryser de umiddelbart.

Er dette sant ? hvordan fungerer den prosessen ?

Lenke til kommentar
dessuten trenger man ikke så mye oksygen når det er kaldt. det er derfor folk som har komt under isen og druknet kan overleve når de blir redda etter 15min

Siden du kommer med unyttig info., så gjør jeg det og :p ;

- Kladt vann holder bedre på oksygenet (mer oksygen i kaldt vann enn varmt)

Derfor er fisket ofte bra der hvor vannet er kaldt

Lenke til kommentar

Vanlig saltvann fryser ved -2 grader. Isen som da blir til er likevel saltfri, fordi saltet blir presset ut av isen når den fryser. Eskimoer som bor ute på isen kan for eksempel hogge hull i isen for så å tine og drikke det.

På skolen lagde jeg ett forsøk hvor jeg sjekka ut hvor mange minusgrader som skulle til for å fryse 1 liter vatn blannet ut med 400 gram salt.

Etter 1,5 uke i dypfryser gadd jeg ikke vente lenger. Saltvannet var ikke frosset, men det var 35 minus grader kaldt. Ganske artig å helle denne vesken over kamerater og lignende by the way :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...