Gå til innhold

Hvis det var 0 grader i vannet...

KjellV

Anbefalte innlegg

Sitter her og halvglaner på Senkveld med Thomas og Harald (reprise) og hun som er/var på besøk sier man dør etter et minutt i vannet hvis vannet holder 0 grader og man ikke har overlevelsesdrakt. Trodde vannet gikk over til is ved 0 greder jeg :roll:

Flisespikkeri? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bidar ikke saltet NETTOPP til at vannet fryser ved +4 grader Celsius?eller noe?

Vannet har den egenskapet at det er tyngst ved +4 grader. Det gjør det mulig for feks fisker og slikt og overleve under isen om vinteren. Fordi det ikke blir kaldere enn 4 grader på bunnen...

Det var vertfall det jeg ble lært.... :ermm:

Lenke til kommentar
Bidar ikke saltet NETTOPP til at vannet fryser ved +4 grader Celsius?eller noe?

Salt gjør at det fryser seinere.

Hvorfor skulle man eller strø salt på is???

Ja ha?

Jeg trodde vi større salt på vegene for at isen skulle smelte/tæres bort.

Siden is på veien sjelden holder mindre enn rundt et par minusgrader, ville det vel ikke vært sjakktrekk å heve frysepunktet til +4 med det magiske saltet ditt? ;) Saltet -senker- frysepunktet(til rundt 3-4 minus). Legger du et saltkorn på is som holder 1-2 minus, vil det "smelte" seg igjennom, og gjøre isen porøs. Når isen er porøs har den ikke mye motstandskraft mot et bilhjul som ruller over, og vil bli pulverisert og blåst vekk :)

Lenke til kommentar
Men ihvertfall er det avklart at Saltvann fryser ved MINUS 4 Celsius?!

Nei, det kommer helt an på hvor mye salt det er i vannet. Jeg antar at det de sprøyter på veiene har en høyere salt-konsentrasjon enn sjøvann. Å sprøyte saltvann som fryser ved -4 grader på veiene ville jo være direkte tåpelig...

Lenke til kommentar

ved 0 grader kan vann være flytende eller i fast form, akkurat som vann blir til damp ved rundt 100 grader (avhengig av lufttrykk).

Husker ikke det ordet som blir brukt om slike skiller (noen år siden jeg hadde fysikk).

Og det er riktig at salt kan gjøre slik at vann blir flytende helt ned mot -18 grader.

(kilder: illustrert vitenskap og hodet mitt :-)

Lenke til kommentar
Også bevegelse o form av bølger samt mekanisk stres (båter etc.) vil hindre ytterligere frysnig selvf. Ellers er det vel slik at noen vitenskapsmenn nettopp klarte å brenne vann :wow: Alt er vist mulig med rette omgivelser ... (trykk etc.)

tviler på at det er vannet som brenner, men hydrogenen i vannet kan brenne

(vann/H2O er 2 deler hydrogen og 1 del oksygen. trur eg)

alså: dei deler oksygenet fra hydrogenet og brenner hydrogenet

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...