Gå til innhold

Kabinett og støy - sammenheng?

Anbefalte innlegg

På grunn av store variasjoner støy fra diverse nyere PC-er, lurer jeg på om det er stor forskjell på type kabinett og hvor mye støy det slipper ut. Har hørt et Chieftec Bigtower med standard Chieftec 360W PSU, 4 kabinett-vifter og Western Digital-harddisk som knapt lager lyd i hele tatt. På den andre siden har jeg hørt Aashima-tårn (Q-Tec het Aashima før de skiftet navn) med standard 300W PSU, 2 kabinettvifter og Western Digital-harddisk bråke som et jetfly og mer. Spesielt tenker jeg på dette med hvor mye støy kabinettet slipper ut, hvor mye harddisk-støy som produseres. Hva er de viktigste årsakene til støy fra et kabinett, hvis man ser bort ifra viftene? Spiller festemåten for harddisker en stor rolle? Er vekt viktig? Hva med generell konstruksjon og bruk av materiale?

Og til sist, hvilke kabinetter er regnet som støysvake, og hvilke er verstingene i støy-klassen?

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Chieftec kabinettet jeg har her har jeg 5 stk 12db pabst, samt en 29db og en 24db vifte på 5 volt. I tillegg er det 2 stk WD SE-disker og en Raptor. Bråker egentlig ikke så mye. Den maskinen som står hjemme bråker MYE mer. Støykildene i det kabinettet er en Seagate 5400rpm-disk, Silent Breeze, 19db pabst i strømforsyningen og vifte på GF2 Ti. Synes denne bråker alt for mye.

Lenke til kommentar

Et tungt kabinett vil kreve mer lydenergi for å vibrere enn et lett kabinett, altså vil et tungt kabinett generelt være stillere. Microplex selger støydempingsmatter som skal klistres på innsiden av kabinettet for å stoppe lyden.

Viftestøy kan til en viss grad hindres ved å bruke en viftestyring til å skru ned spenningen viftene får, slik at de ikke snurrer så fort lenger. Vibrasjonsisolerende fester kan også være en idé å bruke, men bl.a. Chieftec-kabinetter har innebygde holdere for vifter som til dels reduserer vibrasjonen, siden de er av plast og dermed ikke overfører vibrasjon like effektivt til metallet i kabinettet.

Du kan bruke støydempende harddiskrammer, som fjerner en del støy, men den evige høyfrekvente suselyden fra harddiskene blir du ikke kvitt så lett, med mindre du kjøper deg stillegående disker. Generelt kan det sies at WD sine disker bråker mest, Maxtor sine er midt på treet og Seagate sine er de stilleste. Ytelsen er nesten motsatt proporsjonal, men det er ikke mye om å gjøre.

Når det gjelder Aashima/Q-tec-tower, så bruker nok de sine egenproduserte strømforsyninger, som suger hardt. De bråker (2 stk. 80mm vifter) og yter ikke bra under større belastning. Gå heller for en strømforsyning som har én 120mm-vifte, sjekk Fortron/Source sine psu'er som Microplex selger.

For å unngå viftestøy fra cpu- og skjermkortvifter kan du dessuten vurdere vannkjøling. Det finner du også på Microplex ;)

Lenke til kommentar

Et kabinetts potensiale for å støye (i forhold til hvor mye faktisk støy som produseres inni maskinen) er avhengig av tyngde, stabilitet, og byggematerial. Byggematerialet for de aller fleste kabinetter er det samme, eller har ganske lignende egenskaper. Stabiliteten og tyngden er derimot veldig varierende. Mange billige kabinett er typiske "skranglekabinetter" som forsterker vibrasjonene som oppstår i maskinen ved å ressonere. Høykvalitets kabinetter er ote konstruert med tanke på å redusere dette.

De eneste merkene som er kjennt for lavt volum er "noisekiller" kabinettene, men det er verdt å merke seg at disse er som regel bare vanlige (god kvalitets) kabinetter som er blitt modifisert med viftekontroll og støydempende matter for å redusere støyen enda mer. Du kan lett modifisere ditt eget kabinett til å lage mindre lyd gjennom "gjør det selv" pakker. Det er oså verdt å merke seg at det ikke bare er i kabinettet selv du kan stoppe støy, men for eksempel ved å installere støydempere på spesifikke komponenter, for eksempel harddisken.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, jeg har nettopp hatt en såkalt oppvåkning på dette feltet ang. støy fra maskina. Her er mine råd:

-besøk www.silentpcreview.com

-prioritér støyfrihet fremfor ytelse, fordi når alt kommer til alt, er dette viktigere.

-små vifter gir ofte mer støy enn større vifter pga ørets evne til å oppfatte diskant bedre enn bass

-kjøp skjermkort og chipsett uten aktiv kjøling om du får tak i i din ytelses-og prisklasse

-kjøp TUNGT kabinett da det gjør vibrasjoner mindre mulig, og derav lydbølger fra kabinettet (har du prøvd å ta en el-gitar borti en bordplate? Funker som en forsterker nesten...)

I mitt kabinett finnes:

1x120mm vifte på strømforsyninga (Chill Innovation 350W)

1x80mm vifte prosessorvifte (Silent Viking)

1x40mm vifte på chipsettet (OEM)

1xIBM 120GXP 80GB HD

1xSamsung Sp1604 160GB HD

Jeg har de siste dagene dratt ut og inn strømledninger for å finne ut nøyaktig hva som bråker. Jeg har kommet fram til delt førsteplass på syndelista mi er IBM-disken og chipsett-vifta. Alle de tre andre komponentene er svært støysvake. Jeg anbefaler virkelig Samsung-disker, veldig ufortjent oversett av seriøse PC-brukere.

edit: for å svare litt bedre på forfatters spørsmål, så tror jeg ANTEC SONATA-kabinettet som selges for 595,- på microplex vil være det du er ute etter. Her er 3,5-brønn-opphengene støydempet, i tillegg følger det ikke med strømforsyning, så du får sjanse til å kjøpe en selv (dyrere riktignok, men du VIL VIRKELIG ha en støyfri PC, jeg lover!!).

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...