Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt DSL uttak fra gammelt isdn uttak?

Anbefalte innlegg

Hei. Saken er den at foreldrene mine har dsl fra Telenor, dette er lagt inn i huset dems. Denne kabelen går sammen med strømkabelen inn mot dems hus, deretter splitter den også går det en ekstra kabel til i annekset hvor jeg bor.. Denne kabalen går inn i et gammelt isdn uttak i annekset. I dems hus går denne kabalen bare rett gjennom veggen og inn i modemet.

Jeg ønsker å flytte modemet til annekset. Er det mulig å gjøre isdn uttaket om til en dsl kabel sånn som de har inne hos dem? Må jeg isåfall skru vekk isdn boksen og gjøre den kabalen om til en dsl jack? Hvor får jeg isåfall kjøpt en sånn jack?

På forhånd takk

Endret av joakimbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

DSL kan kjøres på enten PSTN (vanlig telefonledning) med 1 trådpar eller ISDN med 2 trådpar. Er ISDN i bruk? Hvis ikke, er kun det ene trådparet i bruk til PSTN (forutsatt at tilkoblingskontaktene har forbindelse), og du kan sette modemet/mulitmodemet på det punktet du vil. Vær obs på at dårlig kabling i huset kan gi dårligere DSL-ytelse, så man bør alltid bruke den kontakten som er nærmest PSTN-innføringskabel i boligen.

Lenke til kommentar

Hva skjer om du plugger i modemet i din kontakt?

Hvordan er det koblet der hvor modemet står i dag? Bilde?

Ingen kontakt når jeg kobler modemet i isdn uttaket. Kabelen går rett utenfra og igjennom veggen, ingen boks inne i huset (det er en vanlig ethernet plugg, ikke telefonplugg). Det er samme kabel som splitter og går til annekset, den ender i en isdn boks der. Noen idee hvordan jeg gjør det uttaket til det samme som i huset?

Lenke til kommentar

DSL kan kjøres på enten PSTN (vanlig telefonledning) med 1 trådpar eller ISDN med 2 trådpar. Er ISDN i bruk? Hvis ikke, er kun det ene trådparet i bruk til PSTN (forutsatt at tilkoblingskontaktene har forbindelse), og du kan sette modemet/mulitmodemet på det punktet du vil. Vær obs på at dårlig kabling i huset kan gi dårligere DSL-ytelse, så man bør alltid bruke den kontakten som er nærmest PSTN-innføringskabel i boligen.

Nei, isdn er absolutt ikke i bruk. Det er fra gammelt av.

Lenke til kommentar

Hvordan er splitten til anekset? Er denne tilgjengelig inne i hovedhuset kan det nok kobles om på egenhånd slik at DSL linja går ut i anekset i stedet.

Alt etter hvordan dette er gjort og hvordan linjene er terminert kan dette være en enkel jobb eller noe kompleks. Kompetanse og tilgjengelig verktøy vil også spille inn.

Lenke til kommentar

Vil nok fort koste noen kroner, men skal være en rask jobb. Vet ikke hvordan timeprisen er i bransjen lengere da jeg ikke har jobbet med slikt på over ti år. Antar et sted mellom 1500 og 2500 alt etter praksis på minimumsfakturering.

Prøv å ring direkte til lokal Eltek eller Relacom avdeling. Får du fort noen reelle svar i stedet for min gjetting på pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enkelt å koble dette selv. Det er kun ett trådpar som brukes, du må bare sørge for at riktig trådpar er koblet til riktige "pinner" i kontaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...