Gå til innhold

debian starter bare ved hjelp av cdrom/floppy


Anbefalte innlegg

La inn debian på en maskin jeg har stående her, men når jeg starter den får jeg bare feilmld om at jeg må sette inn bootable cd, (dette kommer fra bios) det virker som om lilo ikke blir funnet, når jeg starter maskinen med bootdisk kommer jeg inn i linux og derfra ser det meste ut til å være i orden... da jeg la inn debian valgte jeg å bruke "/" som bootable, var det kanskje feil? Tidligere har jeg bare erfaring med redhat innenfor *nix og der pleier alt å gå veldig problemfritt, men jeg har altså lyst til å få debian til å fungere på denne pcen...

 

 

et annet problem også (samme maskin), når jeg først kommer inn ii debian kommer jeg ikke på nett,

route -n viser ingenting dhcpcd virker som det henger seg og ifconfig -a viser at det er litt forskjellig feil på ferde, men jeg får ikke rettet på det da det virker som linux ikke finner nettverkskortet (som forøvrig er onboard på et abit at7 max 2 hovedkort)...

Endret av magikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

når det gjelder problemet mitt med NIC får jeg nå "netdev watchdog timeout" feilmld, googlet litt og fant ut at dette kommer av noe problemer med onboard nic og at jeg måtte skrive inn "append=noapic" i lilo, det hjalp riktignok ikke, så hva kan det være da?

 

får fortsatt ikke startet maskinen fra hd...

Lenke til kommentar
Har du prøvd å legge lilo på mbr? Hvordan ser /etc/lilo.conf ut?

ligger på mbr

får jo ikke noe kontakt med den maskinen fra andre så å få vist lilo.conf blir litt vanskelig (kan vel egentlig kopiere den til en diskett), skal få årna det på en måte, men har ikke tid akkurat nå...

 

 

DUMMEGAAS: hvilke da? Jeg kjenner til de fleste:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...