Gå til innhold

Teslagründeren vil bygge verdens raskeste tunnelboremaskin


Anbefalte innlegg

Tror nok du fort ender med at dagens variant med borreblekksprut og et lemmingtog av lastebiler er det mest hensiktsmessige. Det er ikke småstein som skal lastes opp etter en salve, og maskineriet for å håndtere slikt er heller ikke lekebiler. I tunnellen som ble drevet nord fra Sunndalsøra ble lastingen gjort av en hjullaster på 60 eller 70 tonn, den fylte en semitrailer med to eller tre skuffer.

 

Løsningen du skisserer ville jo potensielt gitt en mye slettere overflate, men fordi fjell ikke er helt homogent så ville det uansett bli ujevnheter på grunn av "ekstra" stein som løsnder. Om glatte vegger er viktig ville det antagelig være enklere å skyte større og støpe glatt.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det finnes allerede spesialbestilte tunnelboremaskiner som er relativt mye raskere enn "masseproduserte" tunnelboremaskiner, er hans raskere enn de som brukes for de virkelig store prosjektene av de virkelig store statene og byene, eller er den raskere enn Kawasaki sine "masseproduserte"?

Musk har, i likhet med salige Jobs, hatt suksess med å bevege seg inn i markeder hvor de ser potensial for forbedring, med spacex som det beste eksempelet på hva Musk kan få til.

 

Akkurat *hva* han skal forbedre er det ingen utenfor 'the boring company' som vet ennå men det vil overraske meg mye om ikke noen og enhver blant de etablerte aktørene er *svært* nervøse nå..

 

Jeg bare spør siden det tydeligvis absolutt ikke finnes noen som helst informasjon over hode og lurer på hvorfor de skriver nyhetsartikkler? Vet du hva en tweet er verdt? En tweet. Og hvis hans ide kom for nå 1 måned siden, og de spesialbygde boremaskinene jeg snakker opp absolutt ikke er planlagt, organisert eller bygd på i nærheten av 2 måneder, du hadde antageligvis ikke fått en av de større metalldelene den ville bestått av levert engang. Så jeg har lite tro på at noe som helst av interesse kommer til å skje mot slutten av februar.

Lenke til kommentar

Dovreekspressen: Avstand Bergen Oslo i luftlinje er ganske nøyaktig 300 km. På Fermilab utenfor Chicago ble det boret en 4800 m lang Cyclotron tunell med TBM med ferdig diam 3,66 m. Tunellen kostet 1700 USD/m, borehastighet 2 m/time. Pris for tunell Bergen-Oslo 4,5 mrd. Høyhastighetstog under bakken må være fremtidens transportmiddel i Norge. Ingen snø, ingen areal konflikt og ingen elg på linjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Jeg bare spør siden det tydeligvis absolutt ikke finnes noen som helst informasjon over hode og lurer på hvorfor de skriver nyhetsartikkler? Vet du hva en tweet er verdt? En tweet. Og hvis hans ide kom for nå 1 måned siden, og de spesialbygde boremaskinene jeg snakker opp absolutt ikke er planlagt, organisert eller bygd på i nærheten av 2 måneder, du hadde antageligvis ikke fått en av de større metalldelene den ville bestått av levert engang. Så jeg har lite tro på at noe som helst av interesse kommer til å skje mot slutten av februar.

Grunnen til at det blir nyhetsartikler ut av et par nesten innholdsløse tweet er selvsagt at det er Musk som kom med den. ;)

 

Tweeten er sikkert en lett omskriving, at Musk har sittet i trafikken og tenk 'Tuneller!' trenger vi ikke tvile på, derimot er det nok lenger enn en måned siden han begynte på dette. Det som skjedde for en måned siden var at han nå har kommet langt nok til at han snart har noe å vise frem.

Lenke til kommentar

Dovreekspressen: Avstand Bergen Oslo i luftlinje er ganske nøyaktig 300 km. På Fermilab utenfor Chicago ble det boret en 4800 m lang Cyclotron tunell med TBM med ferdig diam 3,66 m. Tunellen kostet 1700 USD/m, borehastighet 2 m/time. Pris for tunell Bergen-Oslo 4,5 mrd. Høyhastighetstog under bakken må være fremtidens transportmiddel i Norge. Ingen snø, ingen areal konflikt og ingen elg på linjen.

Du får ikke mye til høyhastighetstog inn i en tunnell med diameter på 3,6 meter. En finger i lufta sier meg at de nåværende togene til NSB er noe slikt som 8 meter høye, så da kan man regne borrediameter på 10,8, bare for å ha tregangen av tallet ditt. Da har du for den første tunnellen et tverrsnittsareal på 10,17 m2 , for den andre et areal på 91,61 m2, altså nær på tigangen. Og det er før du regner med prisen for å frakte et par hundre tonn stein i timen opp mot 150 kilometer ut i dagen. Tipper du kan flytte komma en plass til høyre og gange med pi før du nærmer deg prisen på en slik tunnell...

Lenke til kommentar

Musken mangler noe bakkekontakt til tider, så jeg tar det med en trillebår salt. Men han er helt unik med at han likevel klarer å gjennomføre flere av ideene sine.

 

Når det sagt, så har jeg som noe tunnelinteressert vestlending spekulert på om det hadde vært mulig å lage TBMer som hullboremaskin. I stedet for å bruke masse energi på å male opp alt berget til ubrukelig sand og grus, kunne en sagd ut en sirkel. Samtidig som at det blir borret en matrise med hull. Etter noen meter, kan en sprenge berget. Enten med sprengstoff eller hydraulikk. Første utfordring er å sprenge berget så pass at en kan få det ut, uten å skade TBMen. Og ikke minst, deretter klare å transportere blokkene ut forbi TBMen på en rasjonell måte. Kanskje Musken har tenkt ut en genial løsning på det?

 

Jeg tipper dette ikke er langt unna løsningen til Musk :)

Evt. bytt ut hydraulikk/sprengstoff med automatiske steinkiler.

Måtte hatt mange hull for å få små nok biter egnet for transport.

Har selv kilt en del stein, og det er nesten "magisk" effektivt :)

Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at den må være såpass dyp?

 

Hvis forutsetningen er at det skal være ei rett linje, så blir det slik. Et rett hull gjennom ei kule gir det samme. Oslo - Bergen er 400-500 km i luftlinje. Diameteren på jorda er ca. 12.700 km.

Du verden.

Hvordan får du til 4-5.000 meters dybde på 400-500 km? Det er altså 1 meter ned på 100 meter bortover! Skal si jorda di krummer mye! Hvis du står ved havet og ser utover, og lar øynene dine være i 2 meters høyde over havet. Da ser du bare 200 meter før krumningen gjør slik at havet "slutter" med en slik jordklode. Jeg vil foreslå å ta bort et par nuller og bruk litt kortere direktelinje til Bergen så ender du med 30 meter "snarvei-dybde" på tunnelen.

Da har jeg brukt 20 km sikt utover havet som grunnlag ved 2 m høyde.

 

Du må gjerne regne med jordas omkrets og finne at Oslo-Bergen er mindre enn 1 % av jordas omkrets som grunnlag. Men det er et større regnestykke.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er grunnen til at den må være såpass dyp?

 

Hvis forutsetningen er at det skal være ei rett linje, så blir det slik. Et rett hull gjennom ei kule gir det samme. Oslo - Bergen er 400-500 km i luftlinje. Diameteren på jorda er ca. 12.700 km.

Du verden.

Hvordan får du til 4-5.000 meters dybde på 400-500 km? Det er altså 1 meter ned på 100 meter bortover! Skal si jorda di krummer mye! Hvis du står ved havet og ser utover, og lar øynene dine være i 2 meters høyde over havet. Da ser du bare 200 meter før krumningen gjør slik at havet "slutter" med en slik jordklode. Jeg vil foreslå å ta bort et par nuller og bruk litt kortere direktelinje til Bergen så ender du med 30 meter "snarvei-dybde" på tunnelen.

Da har jeg brukt 20 km sikt utover havet som grunnlag ved 2 m høyde.

 

Du må gjerne regne med jordas omkrets og finne at Oslo-Bergen er mindre enn 1 % av jordas omkrets som grunnlag. Men det er et større regnestykke.

 

Tar utfordringen!

kvadratroten av 6350²-225² = 6346

 

ok, bare 4 km under startnivå, da, enig, 5 var en overdrivelse

Gitt inn- og utgang ved havnivå og et hull så-rett-som-lyset-går

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dere diskuterer det der, all den tid et slikt hull ville være 200 kilometer nedoverbakke før man får 200 kilometer oppoverbakke. Tyngdekraften fungerer jo som kjent slik at å holde lik avstand til kraftens sentrum fører til at man verken øker eller reduserer potensiell energi. Eller sagt på en annen måte, en tunnell som følger havoverflaten* vil kreve minst energi å kjøre gjennom.

 

*I praksis vil man kunne justere høyden litt for å ta hensyn til lokale variasjoner i gravitasjon, men jeg ville blitt overrasket om dette ble så mye at det kunne måles i meter.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...