Gå til innhold

Teslagründeren vil bygge verdens raskeste tunnelboremaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes allerede spesialbestilte tunnelboremaskiner som er relativt mye raskere enn "masseproduserte" tunnelboremaskiner, er hans raskere enn de som brukes for de virkelig store prosjektene av de virkelig store statene og byene, eller er den raskere enn Kawasaki sine "masseproduserte"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes allerede spesialbestilte tunnelboremaskiner som er relativt mye raskere enn "masseproduserte" tunnelboremaskiner, er hans raskere enn de som brukes for de virkelig store prosjektene av de virkelig store statene og byene, eller er den raskere enn Kawasaki sine "masseproduserte"?

Musk har, i likhet med salige Jobs, hatt suksess med å bevege seg inn i markeder hvor de ser potensial for forbedring, med spacex som det beste eksempelet på hva Musk kan få til.

 

Akkurat *hva* han skal forbedre er det ingen utenfor 'the boring company' som vet ennå men det vil overraske meg mye om ikke noen og enhver blant de etablerte aktørene er *svært* nervøse nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyperloop er vel ment *mellom* byer og ikke internt i byer? Han har ikke sagt hva tunellene skal brukes til, biler skaper bare et parkeringsproblem.. Med mindre han har tenkt å bruke autonomi for alt det er verdt, tuneller er jo et mye enklere miljø å bevege seg i for autonome kjøretøy. En underjordisk flåte med autonome kjøretøy burde være en svært effektiv personbefrakter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Effektiv tunnelboring og hyperloop er en ekstremt spennende kombinasjon.

Ikke egentlig.

 

Om denne maskinen gjør en underjordisk tunnel over lange avstander mulig, så er det et fantastisk miljø for hyperloop teknologien. Bergen - Oslo i rett linje under jorden hadde vært en drøm.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at den må være såpass dyp?

 

Hvis forutsetningen er at det skal være ei rett linje, så blir det slik. Et rett hull gjennom ei kule gir det samme. Oslo - Bergen er 400-500 km i luftlinje. Diameteren på jorda er ca. 12.700 km.

Kunne vel fulgt jordkrumminga uten noe problem da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Galdhøpiggen er vel under 3000 meter, så om man skal følge "havnivå" så er det det absolutt høyeste mulige overdekket. Skal man lage rett linje så vil det i praksis bli en tunnell med samme utforming som en undersjøisk en, først unnabakke så motbakke.

 

Det sagt så er vel norsk fjell vurdert til å generelt være for hardt til at TBM har noe hastighetsfordel over "vanlig" borr og spreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musken mangler noe bakkekontakt til tider, så jeg tar det med en trillebår salt. Men han er helt unik med at han likevel klarer å gjennomføre flere av ideene sine.

 

Når det sagt, så har jeg som noe tunnelinteressert vestlending spekulert på om det hadde vært mulig å lage TBMer som hullboremaskin. I stedet for å bruke masse energi på å male opp alt berget til ubrukelig sand og grus, kunne en sagd ut en sirkel. Samtidig som at det blir borret en matrise med hull. Etter noen meter, kan en sprenge berget. Enten med sprengstoff eller hydraulikk. Første utfordring er å sprenge berget så pass at en kan få det ut, uten å skade TBMen. Og ikke minst, deretter klare å transportere blokkene ut forbi TBMen på en rasjonell måte. Kanskje Musken har tenkt ut en genial løsning på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...