Gå til innhold

Blitzen min bør kastes?

Anbefalte innlegg

Hmm.. jeg har enda ikke fått min Canon EX550 blitz, så jeg lånte en Pentax blitz i helga for å prøve å se om denne gjorde noen vidunder. Da opplevde jeg en god del rare fenomener som en nybegynner nok kan klø seg i hodet av :p

Den aktuelle blitzen var en gammel Pentax AF260Sa. Problemet med den innebygde blitzen på 300D er at den ikke virker i sportmodus? Og heller ikke med raskere lukkertider enn 1/200. Pentax blitzen støttet jo tilsynelatende alle lukkertidene kameraet støtter (da blitzen og kameraet ikke kommuniserer med hverandre?). Men når jeg satte lukkerhastigheten høyere enn 1/320 så ble halve bildet plutselig "svart". Jo kjappere lukkertid, jo mer av bildet blir svart. Mitt spørsmål er: Er blitzen for "treig"? Vil jeg oppleve dette med Canon EX550 blitzen også? Og til slutt.. er det noen form for kommunikasjon mellom kamera og blitz annet enn "fyr av blitzen NÅ"? :pProblemet er vist her

Neste problem var at ved en optimal balanse mellom ISO-verdi og lukker (typisk 400ISO, 1/320 lukker), så blir bildene veldig mørke i kantene. Er dette også et vanlig fenomen? Eller er det Pentax blitzen som lengter etter søppelbøtta? Kantproblemet kan du se her

De eneste dataene jeg har på den blitzen er Pentax AF260Sa, Control Range 1 -> 6.5m

Foto er jammen morro når man legger kompaktkameraet på hylla og begynner å leke seg med en digital speilrefleks i stedet :D

På forhånd takk!

MVH

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første kan det være en fryktelig dyr lek å sette blitzer på et digitalkamera som man ikke vet noe om. Endel blitzer fyrer av en strømstyrke på over 300V ved utløsning :no: mens et digitalkamera er bygd for å klare rundt 6V.

Blitzen du har prøvd har nok ikke gjort noen skade :thumbup: , men problemene du har med den er kommunikasjonsproblemer mellom kamera og blitz. det er kun EX-serien som virker 100% på 300D.

Når du får din 550EX vil du oppleve det som natt og dag iforhold til den derre Pentaxsaken ;)

her er en link om strømstyrken til blitzer: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...